Met zijn snor en wapperende haren is Douwes Dekker de popster van zijn tijd' (f-v- ■4'v E to TO ■a E yry* xC- Maar er is meer dat het boek van alle tijden maakt. Hoffman vervolgt:'Het boek gaat over corruptie binnen de overheid. Het grachtenhuis waar Droogstoppel in woont is gebouwd over de ruggen van de arme Javaan. Eigenlijk is er niets veranderd in de tussentijd. De regeringen in veel Derde wereld landen, zoals Indonesië, doen wat dat betreft precies hetzelfde als hun koloniale voorgangers, terwijl de bestuurders in het Westen vanwege zakelijke belangen liever de andere kant op kijken.' 'Ik vind het mooi dat Max Ha velaar door dit toneelstuk weer wat aan dacht krijgt,'gaat Hoffman verder.'De Nederlandse samenleving wil helden hebben in deze tijd van cynisme. Max Havelaar kan zo'n held zijn. Het is hoog tijd om de dingen weer positief te bekijken. Mensen moeten weer geloven in idealen. Net als in de jaren zeventig. Wat dat betreft zou het goed zijn als mensen naar het toneelstuk gaan of het boek lezen. Het geeft ze misschien wat nieuw elan, een nieuwe roman tiek. Wouter Bos zou eens naar een voorstelling van Max Havelaar moeten gaan om inspiratie op te doen tegen het cynisme. Daar heeft hij misschien wat aan in de oppositie. Ook de politiek is cynisch ge worden. De roeping van een mens is mens te zijn, vindt Multatuii. Hij bedoelt daarmee datje mensen in de eerste plaats als mens moet zien. Je moet de Javaan als mens zien en niet als landarbeider. Dat geldt ook voor het Nederland van nu met de toenemende intolerantie ten op zichte van de islam. Je moet die mensen niet als islamiet zien, maar als mens. Daar wil ik niet mee zeggen datje die honderdvijftig radicalen niet moet aanpakken. Integendeel. Maar blijf de rest in de eerste plaats als mens zien en niet als deel van een groep.' 'We leven in een boeiende tijd. De maatschappij en dus de mensen die er in leven staan onder druk. Maar je moet verder. Wil je geloven in mensen en idealen? Of word je cynisch? Ik wil van dat cynisme dat Nederland de laatste tijd beheerst af. Ik vind dat kunstenaars hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Zij moeten nu het voortouw nemen. Onze vijand is niet de islam maar het cynisme. Dat poli tiek correcte waar iedereen nu zo tegen is, was zo slecht nog niet.' Thorn Hoffman beperkt zich niet tot het toneel. Hij acteert in films, maakt documen taires en is bovendien fotograaf. Hij speelde ondermeer in Dogville met Nicole Kidman, De vierde man, Eline \/ere en Leon de Winters Hoffmans honger. Hij portretteerde de straat kinderen van Bantar Gerbang in Jakarta, maakte een documentaire over de opkomst van de jihad in Indonesië. Bovendien werkte hij mee aan de documentaire Tillema, de Multatuii van de fotografie. Hoffman:'Ik zie alle dingen die ik doe in één lijn. Welk medium ik daarvoor gebruik maakt mij niet zoveel uit. Die verschillende genres zijn ook niet zo verschillend. Ze liggen in het verlengde van elkaar. Wanneer ik in een film speel doe ik feitelijk het zelfde als toneel. En documentaires, film en fotografie ben je met beeld bezig. Ik kies het medium dat het best geschikt is om de boodschap die ik heb te vertellen.' 'Wat mijn boodschap is? Dat is een moeilijke vraag. Ik denk dat ik met alles wat ik doe, of dat nou door middel van een personage of een foto is, aandacht vraag voor de kwetsbaarheid van het individu. Je kunt alleen een rijk leven hebben wanneer je je kwetsbaar opstelt. Hoe wil je leven? Veilig of kwetsbaar? De mens in de huidige maatschappij staat onder druk. Daar vraag ik aandacht voor. En ik wil laten zien hoe je omgaat met conflicten en tegenslagen. Multatuii was daar niet zo handig in.' Max Havelaar met Thom Hoffman, Kees Hulst, Bram van derVlugt, Nettie Blanken, Mark Ram,Trudi Klever, Jara Lucieer e.a. gaat 12 februari in première in de Leidsche Schouwburg. Daarna is de voorstelling tot begin juni in verschillende theaters in Nederland te zien. Een volledige speellijst is te zien op www.humstu.nl februari 2005

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 13