Met zijn snor en wapperende
haren is Douwes Dekker de
popster van zijn tijd'
(f-v-
■4'v
E to
TO
■a
E
yry*
xC-
Maar er is meer dat het boek van alle tijden
maakt. Hoffman vervolgt:'Het boek gaat over
corruptie binnen de overheid. Het grachtenhuis
waar Droogstoppel in woont is gebouwd over
de ruggen van de arme Javaan. Eigenlijk is er niets veranderd in de
tussentijd. De regeringen in veel Derde wereld landen, zoals Indonesië,
doen wat dat betreft precies hetzelfde als hun koloniale voorgangers,
terwijl de bestuurders in het Westen vanwege zakelijke belangen liever
de andere kant op kijken.'
'Ik vind het mooi dat Max Ha velaar door dit toneelstuk weer wat aan
dacht krijgt,'gaat Hoffman verder.'De Nederlandse samenleving wil
helden hebben in deze tijd van cynisme. Max Havelaar kan zo'n held
zijn. Het is hoog tijd om de dingen weer positief te bekijken. Mensen
moeten weer geloven in idealen. Net als in de jaren zeventig. Wat dat
betreft zou het goed zijn als mensen naar het toneelstuk gaan of het
boek lezen. Het geeft ze misschien wat nieuw elan, een nieuwe roman
tiek. Wouter Bos zou eens naar een voorstelling van Max Havelaar
moeten gaan om inspiratie op te doen tegen het cynisme. Daar heeft
hij misschien wat aan in de oppositie. Ook de politiek is cynisch ge
worden. De roeping van een mens is mens te zijn, vindt Multatuii. Hij
bedoelt daarmee datje mensen in de eerste plaats als mens moet zien.
Je moet de Javaan als mens zien en niet als landarbeider. Dat geldt ook
voor het Nederland van nu met de toenemende intolerantie ten op
zichte van de islam. Je moet die mensen niet als islamiet zien, maar als
mens. Daar wil ik niet mee zeggen datje die honderdvijftig radicalen
niet moet aanpakken. Integendeel. Maar blijf de rest in de eerste plaats
als mens zien en niet als deel van een groep.'
'We leven in een boeiende tijd. De maatschappij en dus de mensen
die er in leven staan onder druk. Maar je moet verder. Wil je geloven in
mensen en idealen? Of word je cynisch? Ik
wil van dat cynisme dat Nederland de laatste
tijd beheerst af. Ik vind dat kunstenaars hun
verantwoordelijkheid moeten nemen. Zij
moeten nu het voortouw nemen. Onze vijand
is niet de islam maar het cynisme. Dat poli
tiek correcte waar iedereen nu zo tegen is,
was zo slecht nog niet.'
Thorn Hoffman beperkt zich niet tot het
toneel. Hij acteert in films, maakt documen
taires en is bovendien fotograaf. Hij speelde
ondermeer in Dogville met Nicole Kidman,
De vierde man, Eline \/ere en Leon de Winters
Hoffmans honger. Hij portretteerde de straat
kinderen van Bantar Gerbang in Jakarta,
maakte een documentaire over de opkomst
van de jihad in Indonesië. Bovendien werkte
hij mee aan de documentaire Tillema, de
Multatuii van de fotografie. Hoffman:'Ik zie alle dingen die ik doe in
één lijn. Welk medium ik daarvoor gebruik maakt mij niet zoveel uit.
Die verschillende genres zijn ook niet zo verschillend. Ze liggen in het
verlengde van elkaar. Wanneer ik in een film speel doe ik feitelijk het
zelfde als toneel. En documentaires, film en fotografie ben je met beeld
bezig. Ik kies het medium dat het best geschikt is om de boodschap die
ik heb te vertellen.'
'Wat mijn boodschap is? Dat is een moeilijke vraag. Ik denk dat ik met
alles wat ik doe, of dat nou door middel van een personage of een foto
is, aandacht vraag voor de kwetsbaarheid van het individu. Je kunt
alleen een rijk leven hebben wanneer je je kwetsbaar opstelt. Hoe wil
je leven? Veilig of kwetsbaar? De mens in de huidige maatschappij
staat onder druk. Daar vraag ik aandacht voor. En ik wil laten zien hoe
je omgaat met conflicten en tegenslagen. Multatuii was daar niet zo
handig in.'
Max Havelaar met Thom Hoffman, Kees Hulst, Bram van derVlugt,
Nettie Blanken, Mark Ram,Trudi Klever, Jara Lucieer e.a. gaat 12 februari
in première in de Leidsche Schouwburg. Daarna is de voorstelling tot
begin juni in verschillende theaters in Nederland te zien. Een volledige
speellijst is te zien op www.humstu.nl
februari 2005