uit de kunst o door Frans Leidelmeijer Fians Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunst object dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Serimpi a deco Niet iedereen zal in het afgebeelde plastiekje direct een Javaanse Serimpi-danseres herkennen. Het is gemaakt van gegoten witbak- kende klei, bedekt met een witte glazuur en van de hand van de beeldhouwster en ontwerpster Eta Lempke (1909-1991). Eta Lempke werd in Amsterdam geboren en volgde daar de Ouellinus- school, een kunstnijverheidsopleiding. Vanaf 1928/1929 ontwierp zij voor Plateelbakkerij Zuid-Holland in Gouda een reeks beeldjes in art deco stijl, voornamelijk van vrouwen in modieuze jaren twintig kleding. Opmerkelijk zijn de beeldjes van vrou wen die een sport beoefenen of een dans uitvoeren. Met het uitbeel den van sportieve vrouwen wilde Eta Lempke aantonen dat haar sekse in die jaren modern en geëmancipeerd was. In de jaren twintig van de vorige eeuw ontstonden er veel dansplas- tieken in verschillende materialen. In die roerige jaren werd er na het drama van de Eerste Wereldoorlog flink gefeest om de ondervonden el lende te vergeten. Men ging naar het theater, de bioscoop en dancings, waar men dansers zag optreden of zelf de dansvloer opging om onder andere de charleston te dansen. Vanuit Duitsland ontstond er een moderne dans, de karakterdans. Toonaangevende architecten van de Amsterdamse School beschouw den deze dans door haar expressiviteit gelijkwaardig aan architectuur en beeldhouwkunst. Naast de Europese dans was de culturele elite in Nederland ook geïn teresseerd in de traditionele dansen uit Indië. Dansers uit Java traden in Nederland op en bleven hier vaak wonen. Waarschijnlijk heeft Eta Lempke zo'n optreden wel eens bijgewoond, waardoor ze geïnspireerd werd tot de creatie van dit beeldje. Voor zover ik weet heeft ze geen Indische achtergrond. Het is vooral de Plateelbakkerij Zuid-Holland in Gouda die deze witte beeldjes op de markt bracht. Naast mensfiguren werden ook dierfiguren van verschillende ontwerpers vervaardigd. Veel modellen werden tot in de jaren vijftig geproduceerd. Ze werden goed verkocht en het is aannemelijk dat deze art deco beeldjes ook in Indië te krijgen waren. Misschien wel bij Toko De Vries in Bandoeng, die er bekend om stond modern Nederlands plateel te verkopen. Het feit dat ze handzaam van formaat zijn, elegant van vorm en nog voor redelijke prijzen te vinden zijn, maakt ze een geliefd verzamelobject. februari 2005 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 15