'Bij een conjlict is het bij mij altijd weken zwijgen tot er een niet te controleren woede-uitbarsting volgt. Hoe kan ik beter met mijn woede omgaan?' Ronald Pino Ronald Pino (Bandoeng, 1939) is psychotherapeut en schrijft over de voorspellende kracht van dromen. Zit u - of een goede vriend - met een psychologisch probleem of een kwestie, heeft u een terugkerende droom waarvan u de betekenis wilt weten? Elke maand geeft Ronald Pino Moesson-lezers advies. Stuur uw vraag naar Moesson, Postbus 2074, 3800 CB Amersfoort, ofe-mail hem naar redactie@moesson.com Simon Carmiggelt vertelde ooit over de korte tijd dat hij met Caro van Eyck intens bevriend was. Hij memoreerde Caro's formidabele vermo gen om haar woede te uiten en volgens hem lag daarin de verklaring voor haar succes op het toneel met haar rol van Elektra. Het gaat om de woede van de Indo. Het is een wonderlijke woede. Geert Prins vroeg aan mij of er een oplossing voor was. Er is voor alles een oplossing, maar het pijnlijke is datje bij veranderen van je karakter altijd moet begrijpen hoe je karakter is ontstaan. De Indo is over het algemeen de kruising tussen een koloniale vader en een Javaanse moeder. Die koloniale vader was ooit naar de Oost ver trokken om te onderdrukken.Toen ik mijn Javaanse oma vertelde over de Gordel van Smaragd antwoordde zij:'Hordel van bloed,'want altijd was er ergens een opstand die onderdrukt werd. De Atjeh-oorlog is het bekendst maar er was in de tijd van de kolonialisering van Indonesië altijd sprake van pacificatie ergens in de Gordel van Bloed. De Indo geboren uit de onderdrukker en het slachtoffer van de on derdrukking is de drager van onverenigbare polariteiten. In Indië had je geen keus als Indo, je stond aan de kant van de onderdrukker en ik denk dat heel veel in Nederland wonende Indo's er niet tegen kunnen Indonesiër genoemd te worden. Wij zijn Indische Nederlanders. Wij zijn melange van een Nederlander en een Indonesiër. Hoe zijn wij? 'De best ingeburgerde allochtone groepering'schreef kortgeleden een krant en niet zo lang geleden mochten wij Indo's een 'Gebaar' incasseren. Een som gelds door de Ne derlandse regering ter beschikking gesteld om de hondse behandeling te compenseren die repatrianten moesten ondergaan bij aankomst in Nederland. Maar Indo's zijn nooit protesterend de straat opgegaan, terwijl ze daar alle reden toe hadden. Waar halen ze die zwijgzaamheid vandaan? Indonesiërs dienden onderdanig te zijn, anders konden zij op represail les rekenen. Waarom moeten we het over dat deel van ons koloniaal verleden hebben dat we liever verzwijgen? Omdat daar de bron ligt van het onstilbare verdriet, dat de Indo in zich draagt. De helft van de Indo lijdt onder eeuwenoud onrecht dat hem aangedaan is. Een hopeloos diep leed waarvoor je je schaamt, wantje hebt gekozen je te identificeren met de veroorzaker van de pijn. Dus verzwijg je de pijn en ben je naar buiten zo vrolijk, zo opgewekt. Maar soms - bij het minste onrecht loopt de emmer over. Die prachtige woedeaanval van de Indo is de uiting van een ondraaglijke pijn. Alleen een nobel mens kan zo lang zwijgend lijden onder zoveel onrecht. Kun je af van chronisch zwijgen en ongewilde uitbarstingen van woede? Ja, dat kun je. Daarvoor moet je je bewust worden van de Indonesische kant van je persoon en je moetje bewust worden van de grootsheid die ligt in het verzwijgen van verdriet. Maar je moet wel leren te uiten wat gezegd kan worden. Probeer dit: Herinner je een gebeurtenis waarbij je te laat was met iets te zeggen, of dat je je schaamde je te uiten. Als je een keer alleen thuis bent, speel dan eens voor jezelf de rollen van alle personen die in die herinnering een rol spelen. Speel één keer de hele scène (alle perso nen!), maar dan met het gedrag datje wel zou willen vertonen. Je kunt niet volstaan met fantaseren, je moet het doen en uitspreken. Ideeën in de hersens moeten via je spierstelsel, via je mondorgaan, via je gebaren naar buiten komen, anders blijven ze gedachten. Van origine praten wij Indo's met gebaren, zoals Italianen, zoals Grieken, zoals alle warmbloedige volkeren op aarde. Overdrijf in je herbeleving van de herinnering de woorden en de gebaren die passen bij je gewenste gedrag. Zorg datje niet gestoord kunt worden. Maak je geen zorgen, het kan niet mis gaan. Mensen hebben spraakvermogen, dat te leren gebruiken is genezing, is een natuurlijk verlopend proces. Je gezonde leven staat aan jouw kant. Als je dit alles te gevaarlijk vindt om zelf mee te experimenteren, onthoud dan dit: je bent uiterst gevoelig voor onrechtvaardigheid en in wezen is dat een teken van noblesse. Leer daarmee te leven. Noblesse oblige. Als er twintig Indo's of meer zijn die iets willen doen of meer willen weten van hun mata gelap, dan kunnen zij zich melden bij Moesson, we kunnen dan denken aan het organiseren van een gezamenlijke psychodramatische behandeling van het probleem.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 39