Ronald Pino
Ronald Pino (Bandoeng, 7939) is psychotherapeut en schrijft over de voorspel
lende kracht van dromen. Zit u - of een goede vriend - met een psychologisch
probleem, een kwestie of heeft u een terugkerende droom waarvan u de beteke
nis wilt weten? Elke maand geeft Ronald Pino Moesson-lezers advies. Stuur uw
vraag naar Moesson, Postbus 2074, 3800 CB Amersfoort, ofe-mail hem naar:
redactie@moesson.com
Vergeet bij het inzenden van uw droom vooral niet zoveel mogelijk over uw
leven en uzelf te schrijven zodat Ronald Pino zich een goed beeld kan vormen
over u, uw huidige levensomstandigheden en geschiedenis!
Moesson zou je kunnen zien als een springlevende bron voor dingen uit
de Indo-cultuur, die je niet in een museum kunt onderbrengen. Ik be
schouw mijn column als een levend aspect van een speciale kant van die
cultuur, namelijk de grote plaats die het mystieke in ons leven inneemt.
Dat mag raar klinken voor een wetenschapper. Maar behalve mijn oos
terse ik, heb ik daar vanuit mijn praktijk als psychotherapeut gegronde
redenen voor. Hoe het precies is gegaan dat ik zover gekomen ben, zal ik
graag vertellen als we elkaar ontmoeten. Sommige dingen kun je name
lijk beter mondeling overbrengen omdat er dan dialoog mogelijk is. Zo
kunnen heel wat misverstanden voorkomen worden.
Het volgende echter is een overweging die ik graag hier al kwijt wil.
Ik vind het onwetenschappelijk om datgene wat miljoenen mensen
(dagelijks, het hele jaar door) drijft om op pelgrimsreis te gaan naar de
Ganges, naar de Himalaya, naar Lourdes, naar Fatima of'gewoon' naar
een nabijgelegen bedevaartsoord als Kevelaar af te doen als'bijgeloof'
of zelfs 'massahysterie'. Als je zo redeneert heb je er geen idee van wat
compleet mens zijn inhoudt. De honger naar het bovennatuurlijke is
een algemeen menselijk verlangen. Het onzichtbare en het onverklaar
bare horen bij de condition humaine, bij al datgene waardoor een mens
tot een volledig mens wordt.
Het is jammer en onverklaarbaar dat sommige menselijke verschijn
selen in de taboesfeer ondergebracht worden. Dromen bijvoorbeeld.
Terwijl er nota bene voorbeelden te over zijn van wetenschappers en
kunstenaars die de grote ontdekkingen uit hun leven via een droom
geïnspireerd kregen. Dat overkwam bijvoorbeeld de chemicus Von
Kékulé toen hij worstelde met het probleem van de structuur van het
benzeenmolecuul en uit een droom het antwoord kreeg. Door die
droom kon de gehele petrochemische industrie versneld ontwikkeld
worden.Schateiland werd door Robert Louis Stevenson in nachtelijke
afleveringen gedroomd. Schrijvers liggen vaak voor op hun tijd. Jules
Verne beschreef in zijn romans het bestaan van onderzeeboten, televi
sie en telefonie. Zelfs een tocht naar de maan. Niemand, ook Jules zelf
niet, nam zijn fantasieën serieus, al vroeg hij zich vaak genoeg af waar
hij het toch allemaal vandaan haalde. Schilderijen zijn zo vaak de neer
slag van dromen dat niemand er meer van opkijkt. Ook de kunstenaar
zelf niet. Een bijzonder voorbeeld in dit verband is Das tausendjahrige
Reich van Hans Grundig, de weergave van een nachtmerrie.
We schrijven 1936. Een nieuwe tijd gloort in Duitsland waar Hitier wegen
laat bouwen, de werkloosheid overwint en het volk de verschrikkingen
van de Eerste Wereldoorlog verwerkt. In Berlijn worden de Olympi
sche Spelen gehouden. Charlie Chaplin's film The Dictator mag niet in
Nederland vertoond worden omdat daarin een bevriend staatshoofd
beledigd wordt. Als in september 1938 de Engelse premier Chamberlain
bij zijn terugkeer in Engeland uit het vliegtuig stapt, spreekt hij de toe
gestroomde menigte toe en zwaait met het met Hitier gesloten verdrag:
'This means peace in our times'. De menigte juicht hem dolgelukkig toe.
Times Magazine verklaart Hitler tot Man of the Year. Vrede, vooruitgang
en de verwachting van goede dingen hingen in de lucht.
Maar in 1936 - dus twee jaar eerder - schildert Hans Grundig Das
tausendjahrige Reich: een macabere verbeelding van een vrijwel tot
ruïnes gebombardeerde Duitse stad vol bomkraters onder een rode he
mel waarin zwermen bommenwerpers vliegen. Engeland en Amerika
beschikten in 1936 nog niet over bommenwerpers die Duitse steden
in ruïnes konden veranderen. De gedachte eraan was nog niet in een
zinnig mens opgekomen!
Hans Grundig werd voor zijn schilderwerk gevangen gezet en voor de
duur van de oorlog verbleef hij in concentratiekampen.
Dromen staan kennelijk los van de tijd. Ze staan in relatie tot dingen
die nog uitgevonden, geschreven of gedaan moeten worden. Maar dat
betekent ook dat dromen in een speciale relatie tot de eeuwigheid
staan.Tot onze eeuwigheid...
Waarom heb ik het hierover? Omdat ik het in juli ga hebben over de
relatie tussen sommige dromen, en met name dromen over kunnen
vliegen en het eeuwige leven of de relatie met God waarop die dromen
ons attenderen. Ter voorbereiding daarop wil ik graag dat we alvast
wennen aan het idee dat dromen ook de weerslag kunnen zijn van de
relatie van de mens met zijn eeuwigheid.
juni 2005
23