uit de kunst o door Frans Leidelmeijer Keramiste Lies Cosijn verwerkte in haar aardewerk een gebeurtenis uit de Japanse bezettingsjaren. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunst object dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Deze kom van aardewerk heeft een aangrijpende voorstel ling van een meisje dat zich verhangen heeft en ondersteund wordt door vrouwen en meisjes. De voorstelling is ontstaan naar aanleiding van Cosijns verblijf in een interneringskamp tijdens de Japanse bezetting van Nederlands-lndië. Uit het decor spreekt een sterk gevoel van erbarmen van de vrouwen met de dode en onderlinge saamhorigheid. Net als bij antieke Griekse vazen is het decor in friezen rond de kom aangebracht. De kleur is so ber gehouden, beige met een reliëfdecoratie in sinterengobe, de lijnen ingevuld met zwart. Het is van de hand van keramiste Lies Cosijn, die als jong meisje tijdens de oorlogsjaren in het Japanse interneringskamp Tanggerang op Java doorbracht. Zij werd in 1931 in Modjokerto op Oost-Java geboren. In 1946 vertrok ze als 15-jarig meisje naar Holland. Na de middelbare school studeerde ze in 1955 op de Kunstnijverheidsschool in Amster dam af. Een jaar later trad ze in dienst bij de grote Delftse aardewerk fabriek de Porceleyne Fles, waar ze op de experimentele afdeling terechtkwam onder leiding van dr.Theo Dobbelmann, beeldhouwer en keramist. Deze afdeling was opgezet om pas afgestudeerde keramisten de kans te geven zich te ontplooien. De nadruk lag niet op de productie, maar op het experiment. Lies Cosijn draaide de vormen niet zelf. De afgebeelde kom werd in 1961 gedraaid door Adriek Westenenk met wie ze een goed team vormde. In 1962 verlaat Cosijn de Porceleyne Fles en gaat voor zichzelf wer ken. Ze opent een atelier in Petten waar ze handgevormd aardewerk maakt. Belangrijke inspiratiebronnen zijn literatuur en de natuur. Ook verwerkt ze in haar keramiek met compassie het onrecht in de wereld. Naast klein werk maakt ze in opdracht grote wanddecoraties en plas tieken. Ze wordt beschouwd als een van de belangrijkste keramisten van haar tijd. augustus 2005 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 15