at u dit kunt verteilen zonde Na de capitulatie van Nederlands-lndië mocht Van Reijn niet meer naar school en mocht hij in het openbaar geen Nederlands meer praten. 'Op elke hoek van de straat stonden nu grote luidsprekers waar de hele dag door luid Japanse propaganda klonk.' Hij vertelt de kinderen over hoe hij opgesloten werd in de Darmowijk in Soerabaja en dat ze alleen de spullen die ze konden dragen mee mochten nemen naar het kamp. 'Wat zouden jullie dan meenemen?', vraagt van Reijn aan de kinderen. De aula valt even stil.'M'n televisie!', roept een jongen. De rest van de kinderen gniffelt. Van Reijn legt geduldig uit dat er in 1942 nog geen televisie was en dat alle radio's door de Japanners in beslag werden genomen.'Radio's kon je namelijk gebruiken om naar Amerikaanse radio-uitzendingen te luisteren en dat mocht niet. Je kleren, die nam je mee. Je deed zoveel mogelijk kleren in een koffer. Die had je nodig in het kamp. Alles wat niet in de koffer paste, moest je achterlaten.' Wanneer Van Reijn laat zien hoeveel ruimte hij in het kamp had om op te slapen, zijn de kinderen onder de indruk.'Ik had maar zestig bij zestig centimeter Dat is zo groot als het oppervlak van twee school- stoelen. Van Reijn gaat verder over zijn vertrek naar Kedangan en hoe hij van zijn moeder gescheiden werd en naar jongenskamp Bangkong moest. Hij vertelt over de angst waar hij constant in leefde: 'De Jap strafte voor alles. Als je bij het tellen tijdens het appèl vooraan stond, wasje altijd bang dat de commandant jou moest hebben.' Van Reijn zoekt regelmatig contact met de kinderen. Hij vraagt ze constant dingen om ze aan de hand van het antwoord iets te vertel len.'Het Wilhelmus? Kennen jullie de tekst daarvan?' Bijna niemand kent de tekst, maar dat deert hem niet. Hij legt de kinderen graag uit waarom het Wilhelmus in het kamp belangrijk was. Dat de mensen er hoop uit putten en dat het een teken van onverzettelijkheid was. Van Reijn vertelt het verhaal van de Tweede Wereldoorlog vanuit zijn eigen standpunt. Hij laat de kinderen zijn kant van het verhaal zien, zonder sensatie, gewoon het verhaal zoals het is. Hij vertelt over de dingen die hij meemaakte in het kamp. Over de angst, de ziekte, het gescheiden augustus 2005 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 19