Zwijgen j Korting Wibi Soerjadi column o volgens Vilan van de Loo Peter de Fretes overleden Het is weer tijd voor de jaarlijkse Tuinconcerten op Wibi Soerjadi's eigen landgoed in Zeist. Op deze unieke locatie in een bosrijke omgeving kunt u ge nieten van een romantisch pianorecital in de park tuin in Engelse landschapstijl. Het monumentale witte huis wordt omringd door reusachtige eeuwenoude beuken- en kastanjebomen die het decor vormen van het Romantisch Tuinconcert van Wibi Soerjadi.'De klassieke omgeving past geweldig bij de klassieke muziek. Het huis is uit 1850, de tijd waaruit ook de componisten komen van wie ik stukken speel', aldus Wibi. De Tuinconcerten staan in het teken van Wibi's nieuwe CD Encore.Tussen het spelen door zal Wibi uitleg geven over de stukken en na afloop kunnen mensen nog even een praatje met hem maken. Ook kun je een wandeling maken in de tuin en een kijkje nemen in zijn huis. Wibi kijkt er erg naar uit om weer in de open lucht te spelem'De mensen zijn dan veel meer ontspannen en zelf vind ik het ook erg leuk. Ik studeer tegenwoordig zelfs liever buiten.' De Tuinconcerten vinden plaats op zondag 21 en zondag 28 augustus om 15.00 uur. Kaarten kosten 35,-, maar voor Moesson-lezers 25,-. Wibi kijkt er naar uit dat er veel Indische mensen komen: 'Ik vind het hartstikke leuk dat er Indische mensen naar mijn concerten komen luisteren! Het zijn er alleen nog te weinig, ik wil dat er veel meer komen!' Voor reserveringen bel: 030 - 69 86 100. Op woensdag 15 juni overleed Hawaï-muzikant Peter de Fretes. De laatste jaren was hij vooral bekend van het Peter de Fretestrio en zijn cd Flowers in Paradise. Hij had regelmatig gastoptredens in onder andere Black Dynamite en de band van Andy Tielman. Peter werd in 1938 geboren en woonde onder andere in Indonesië, Hawaï, Oostenrijk, Duitsland en Amerika. In 1979 kwam hij naar Nederland. Hij voegde zich bij de The Royal Hawaiian Min strels Suana Istana wat een opbloei voor de band bete kende. Peter de Fretes werd 66 jaar oud. (Gerrit Venema) Nadat ik De zwijgende vader van Jill Stolk had gelezen, nam ik de tram naar een oud gedeelte van Den Haag waar de huizen zo'n erker hebben, stapte uit, wandelde door de straten en keek geconcentreerd omhoog. Om te ontdekken waar er een erkerkat woonde. Ze moesten er zijn, dacht ik. Ik wandelde veel straten door maar zag alleen het alledaagse. Pas later begreep ik hoe het zat. Niemand herkent een erkerkat aan de buitenkant. Het zit van binnen. Daar gaat de oorlog door, na al die tijd. De erkerkat in het boek is een zwijgende vader. Hij heeft een gezicht voor op kantoor en een gezicht voor thuis. Die draagt hij als kledingstukken: aan, uit. Dit voor hier, dat voor daar.Thuis gaat hij in de erker zitten, roerloos, zwijg zaam. Zijn dochter vindt in een kist de dagboeken die hij in Indië schreef, vol woorden over het kamp, de oorlog en de Jap. Ze probeert het te begrijpen: 'Misschien is dit de geschiedenis van een andere wereld. Een geschiedenis die mijn vader tot erkerkat maakte, maar waar verder niemand weet van heeft.' Aan hem vragen stellen gaat niet, omdat de vader zwijgt. En de dochter voegt zich naar hem, leert ook gezichten op en af te zetten: dit gezicht voor hier, dat gezicht voor daar. Zo neemt ze zijn gebaren over, zonder de betekenissen van oorlog en kampen te kennen. Een zwijgende vader, een zwijgend kind. Het raakte me. Want ik had ook zo'n zwijgende vader, niet vanwege een oorlog, maar gewoon omdat hij niet wilde horen bij het gezin dat wij waren en van de weeromstuit werd ik een zwijgend kind, omdat ik geen dochter wilde zijn van zo'n vader. Waardoor ik het eens te meer was, net als de dochter over wie Jill schrijft. Wanhopig word ik van dat soort genadeloze erfenissen. De machte loosheid van niet kunnen spreken, niet durven vragen. Deze maand speelt Jill het theaterstuk De Kijkrobijn. Weer de erfenis. Het is een ring, die Kijkrobijn, iets nieuws gemaakt uit wat oud was. Een vader die na zijn dood terugkeert, om met zijn dochter te spreken.'Jazeker, een echte ring,'zegt Jill opgewekt.'Gemaakt uit de trouwring van mijn vader, en vermengd met an derejuwelen. De robijn is het oog in de ring, waardoor hij kan kijken.' Ik stotter iets over de zwaarte van oorlogsleed, over de tweede generatie en mogelijke depressies, maar Jill stopt me.Twee voorstellingen, legt ze uit, te beginnen op 19 augustus in de bibliotheek Leidscheveen in Den Haag, en ze schrijft aan het volgende toneelstuk en de eerste zinnen voor verhalen zijn er ook. Dat dus. Spreken, schrijven, laten luisteren, zorgen dat het verzwegene te ho ren is. Geen oorlog gaat er door over, ook niet voor kinderen van een erkerkat, maar we delen het tenminste, en dat is misschien het begin van verdragen. Data voorstellingen: 19 augustus, Bibliotheek Leidscheveen, Zoetermeerse Rijweg 895 in Den Haag, 070 - 444 45 22. 4 september, Indisch Cultureel Centrum 'De Graanschuur', Dorpsstraat 74a, 079 - 34145 49. Vilan van de Loo Jill Stolk: De zwijgende vader. Amsterdam: Nijgh Van Ditmar, igg2 ISBN go-338-3432-2 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 6