Bevrijding
indo psyche o Ronald Pino
Ronald Pino (Bandoeng, 1939) is psychotherapeut en schrijft over de voorspel
lende kracht van dromen. Zit u - of een goede vriend - met een psychologisch
probleem, een kwestie of heeft u een terugkerende droom waarvan u de beteke
nis wilt weten? Elke maand geeft Ronald Pino Moesson-lezers advies. Stuur uw
vraag naar Moesson, Postbus 2074, 3800 CB Amersfoort, ofe-mail hem naar:
redactie@moesson.com
Vergeet bij het inzenden van uw droom vooral niet zoveel mogelijk over uw
leven en uzelf te schrijven zodat Ronald Pino zich een goed beeld kan vormen
over u, uw huidige levensomstandigheden en geschiedenis!
Van mevrouw M.A. ontving ik een lange wanhoopskreet die ik hier
graag beantwoord.
M. heeft heldere en levendige angstdromen en ze heeft van alles ge
daan om niet meer te hoeven dromen. Overdag gebruikt ze angston-
derdrukkende medicijnen en eigenlijk leeft ze als een zombie.
Allereerst haar vraag naar de eventuele samenhang tussen dromen,
hallucinaties en schizofrenie. Ja inderdaad, dromen zijn een soort
hallucinaties, maar hallucinaties zijn geen symptomen van schizofre
nie! Schrijf me als u meer wilt weten en ik stuur u een paar pagina's
kenmerken en symptomen van schizofrenie per post ofe-mail. Schi
zofrenie komt onder 0,85% van de Nederlandse bevolking voor. Een
onderzoek in 1999 heeft echter aangetoond dat 10 tot 15% van de ge
zonde Nederlandse bevolking (zonder onder invloed te zijn van alcohol
of roes verwekkende middelen) regelmatig verschijnselen vertoont die
als hallucinaties omschreven moeten worden.
Pakweg 1% van onze bevolking hallucineert, omdat ze schizofreen is.
Dus 14% van de gezonde bevolking hallucineert.
M. is opgegroeid met angsten voor het bovennatuurlijke en daarmee
ook met diepe vrees en schuldgevoelens tegenover God. Wel; zo ben
ik ook opgevoed. Maar ik heb me ervan weten te bevrijden. Hoe? Door
over de dingen van God en het geloof na te denken. Lang en diep na
te denken. Daarmee deed ik bevrijdende hallucinaties en gedachten
op. Die heb ik neergelegd in een boekje zo dun dat de uitgever er zich
zorgen over maakte of zo'n klein boekje wel zichtbaar genoeg zou zijn
om gekocht te worden. Dat boekje is Bevrijding geworden.
Hoe is het allemaal begonnen? Diep in mijn studententijd begon een
langdurige geloofscrisis en geen psychotherapeut of psychiater kon
me daaruit helpen. Geen wonder: ik was tenslotte - in ieder geval toen
- niet gestoord en zeker niet gek. Ik was verliefd geraakt op een mede
studente, maar ze was zo mooi en qua maatschappelijke achtergrond
zo ver boven me verheven dat ik er niet over dacht een stap in haar
richting te maken. Ik was al gelukkig als ze mijn dictaat te leen vroeg.
Van de ene dag op de andere pleegde ze zelfmoord. Ik was er tot in het
diepste van mijn bestaan door geschokt. Ik ging op zoek naar manieren
september 2005 23
om met haar-dus na haar dood - in contact te komen. En ik ontdekte
een hele wereld van nepspiritualiteit en geldklopperij. Ik kan er nu nog
kwaad over worden. Geloof nooit zomaar dat iemand de waarheid
spreekt als hij of zij zegt je in contact te kunnen brengen met enge
len of zielen aan gene zijde. Als een engel of als God je wil bereiken
dan kunnen ze dat zonder de hulp van derden. Een tijd lang heb ik in
niets geloofd. Maar de simpele gedachte dat niets zichzelf kan laten
ontstaan, is een idee die je niet zomaar van tafel kunt vegen. Er moet
zoiets als een eerste schepper bestaan.
Op een dag las ik bij Anselmus van Canterbury (1034 -1109): 'Ik probeer
niet heer, in uw diepte door te dringen, want mijn geest is daartoe
niet in staat. Een klein beetje zou ik graag van uw waarheid begrijpen,
want mijn hart gelooft dat die bestaat. Ik wil ook niet begrijpen om te
geloven, maar ik geloof om te begrijpen en ik geloof ook dit: nooit zou
ik kunnen begrijpen wat ik niet geloof.Uit het gehele gebed is credo
ut intelligam: ik geloof om te begrijpen, een soort leuze geworden
die met Anselmus geassocieerd wordt. En in mijn jeugdige overmoed
bad ik'God waarom heeft u mij verstand gegeven als ik het niet mag
gebruiken? Ik kan niet geloven. Geef mij begrip opdat ik kan geloven.'
Mijn gebed werd verhoord, al kan ik nog steeds niet geloven. Maar ik
heb wel veel leren begrijpen!
Precies als M. was ik als de dood voor hallucinaties. Pas toen ik die
angst overwonnen had, kon ik mijn dromen en visioenen intellectueel
aan. Dit gehele relaas met wat meer details aangevuld, kun je lezen
in Bevrijding. Om zonder angsten te leven, moetje durven inhaken op
een werkelijkheid die groter is dan je angsten kunnen zijnlAls er een
manier is om in te haken op een werkelijkheid, die groter is dan het
menselijke verstand en je wilt daarmee in contact komen, dan moetje
eerst de beperkingen van je verstand durven overwinnen.'Doe watje
angsten je verbieden en ze sterven', is de beste manier om te ontdek
ken dat angsten niets doen! Ze bijten niet. Ze duwen niet. Ze kunnen
niets dan alleen maar bang maken.
Als je bang bent voor alles wat mystiek of spiritueel is, dan bevat Bevrij
ding de bevrijding die je moet zoeken. Bevrijd je vooral van begren
zende gedachten. Dromen, dagdromen, fantaseren zijn geen onzinnige
bezigheden; ze zijn de stof waaruit kunst en vooruitgang zijn ontstaan.
En dus ook nieuwe levens!