Shouf Shouf! de serie I Het nieuwe project van Tim Oliehoek is Shouf Shoufde serie. Deze 12-delige televisieserie sluit aan bij de vorig jaar uitgekomen film Shouf Shouf Habibi. De serie gaat over de 20-jarige Ap, een in Nederland geboren Marokkaan. Hij probeert zijn plek te vinden in de samenleving, terwijl zijn vrienden er nog niet aan moeten denken om serieus te worden. Hij doet verwoede pogingen er het beste van te maken, maar werkt zich ondanks dat steeds weer in de nesten. Shouf Shoufgeeft een humoristisch en ontroerend beeld van het volwassen worden in een moderne, grote stad in Nederland. projecten. Hij is vandaag de making of van Shouf Shouf! de serie aan het maken.'Wij hebben inderdaad al een man van middelbare leeftijd met een klein cameraatje op de set zien rondlopen. We probeerden hem te ontlopen, in de hoop in ieder geval niet ook nog in de making of te verschijnen. Of het gelukt is, zullen we moeten afwachten. Samenwerking 'Na de dood van Theo van Gogh ben ik benaderd om voor de serie Allerzielen een korte film te maken. Dat is BETSY geworden; een verhaal zonder enige dialoog. Ik hou wel van een verhaal met weinig dialogen. Ik had geen emotionele binding met Theo van Gogh. De filmwereld was natuurlijk geschokt door zijn dood, maar het raakte me niet persoonlijk. Ik was niet bevriend met hem. Wel ben ik een keer bij hem thuis geweest, dat was in 1999. Maar dat was meer een moetje. Dat heeft hij me ook wel duidelijk gemaakt. We zaten allebei bij hetzelfde productiebedrijf en hij moest me helpen met de dialo gen in het script.' Tim kijkt af en toe lonkend naar zijn bord eten, dat al lang niet meer warm is maar er nog steeds heerlijk-te weten: aardappels met een broodje hamburger met uien en tomaten - uitziet. Hij vervolgt:'lk zou graag nog een keer samen willen werken met Rutger Hauer. Hij had bijna in Vet Hard! gezeten, maar hij had opnames voor een andere film. Ik heb nog les van hem gehad en ik vind hem een bijzondere acteur. Een andere droom van me is om een keer met Sean Connery samen te wer ken. Maar dan moet ik wel opschieten, hij begint aardig oud te worden.' We worden gestoord door een publiciteitsmedewerkster van de VARA. 'Zijn jullie bijna klaar met het interview?'Gehaast stel ik mijn laatste vragen; hoe zijn liefde voor films is ontstaan en hoe hij wist dat hij regisseur wilde worden. 'Eigenlijk wilde ik vroeger acteur worden. Ik werd geïnspireerd door actieseries op televisie, zoals The A-team. Opeen gegeven moment leende ik de net nieuwe camera van mijn vader en maakte ik mijn eerste film. In deze film speelde bijna heel Stompwijk mee; zo'n 200 man. ledereen vond het geweldig! Ik maakte de film zodat ik er zelf in kon acteren, maar ik vond het maken en monteren ervan zo leuk, dat ik besloot regisseur te word en. Buy or die betekende mijn doorbraak, want door deze film werd ik aangenomen bij de Nederlandse Film en Televisie Academie.' Filmacademie Vanaf de eerste dag van de filmacademie is Tim bevriend met Rolf Dekens. Hij is voor meerdere van zijn projecten zijn cameraman en ze hebben al verschillende keren samengewerkt.'Wij spreken dezelfde taal. Het scheelt veel tijd als je je cameraman zo goed kent. Je weet dat je met iemand overweg kan en je hebt geen onzinnige discussies. Je wilt allebei hetzelfde.' Dat regisseur zijn een intensief beroep is, blijkt wel uit de taken die Tim heeft.'Als regisseur kies je de cast. Je bepaalt welke acteur je wilt heb ben voor welke rol. In dit geval is de serie gebaseerd op de film Shouf Shouf Habibi en stond de cast dus al vast. Ik bepaal wel welke acteurs gevraagd worden voor de gastrollen. Daarnaast stuur ik de muziek, de kleding, de sfeer en de montage aan.' Na een klein kwartiertje wordt het gesprek afgebroken en is TV West aan de beurt. Terwijl wij richting het buffet lopen, vertelt Tim voorde tweede keer zijn verhaal. Het is nog best zwaar om een jonge, succes volle regisseur te zijn. Shouf Shouf! de serie is vanaf februari 2006 te zien bij de VARA. De hoofdrollen worden gespeeld door Mimoun Oaïssa, Mimoun Ouled Radi, Mohammed Chaara, Leo Alkemade en Maryam Hassouni. oktober 2005 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 15