Gustaaf bij de neus van 2»faujgustu5 2005, het gezelschap van Gustaa' Helaas is de wind te sterk en kunnen we van doopnaam Karei Doorman. De cockpit is compleet gerestaureerd. De prachtige buik van de Catalina. 5 wina ie sierK en Kunnen we vanaaag mei vliegen, wel krijgen we een uitgebreide rondleiding en mogen we vast de Catalina bewonderen. Begin augustus kreeg ik een brief op kantoor bij Moesson. Gustaaf de Haas nodigde mij uit om samen met 14 anderen een vlucht te maken met een Catalina. Waarom? Dat zou nog een heel verhaal blijken. In 1933 werd de Catalina ontwikkeld in opdracht van de Amerikaanse marine die behoefte had aan een lange afstandsverkenningsvliegtuig. Het ontwerp van de Catalina was revolutionair. De drijvers (floaters) aan de vleugels waren opvouwbaar in het vleugeleind. Bovendien was de Catalina een parasoldekker, dat wil zeggen dat het vliegtuig één grote, enkele vleugel bezit. De Catalina viel direct op door haar goede prestaties; ze maakte een non-stopvlucht van zesduizend kilometer, van San Francisco naar Panama, in vierendertig uur. Torpedo Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de hoofdtaak van het toestel om onderzeeërs op te sporen op zicht vanuit de beide koepels (blisters) en die vervolgens uit te schakelen met de torpedo's aan boord. Voor het kleinere werk waren er de mitrailleurs op de blisters. De gemid delde levensduur van de Cat in die tijd was negen maanden. In Indië draaiden de Cats diensten van veertien uur.Tijdens missies was er een negenkoppige bemanning aan boord. In totaal zijn er van 1941 tot 1958 achtenzeventig Catalina's in dienst van de Nederlandse Marinelucht vaartdienst geweest. Ze waren sterk en betrouwbaar, in staat overal in baaien en op meren te landen, en ook op het land, waarvoor er twee intrekbare wielen werden gebruikt.Taken: lange afstandsverkennin- oktober 2005 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 21