Gustaaf bij de neus van
2»faujgustu5 2005, het gezelschap van Gustaa'
Helaas is de wind te sterk en kunnen we van
doopnaam Karei Doorman.
De cockpit is compleet gerestaureerd.
De prachtige buik van de Catalina.
5 wina ie sierK en Kunnen we vanaaag mei
vliegen, wel krijgen we een uitgebreide rondleiding en
mogen we vast de Catalina bewonderen.
Begin augustus kreeg ik een brief op kantoor bij Moesson. Gustaaf de
Haas nodigde mij uit om samen met 14 anderen een vlucht te maken
met een Catalina. Waarom? Dat zou nog een heel verhaal blijken.
In 1933 werd de Catalina ontwikkeld in opdracht van de Amerikaanse
marine die behoefte had aan een lange afstandsverkenningsvliegtuig.
Het ontwerp van de Catalina was revolutionair. De drijvers (floaters)
aan de vleugels waren opvouwbaar in het vleugeleind. Bovendien was
de Catalina een parasoldekker, dat wil zeggen dat het vliegtuig één
grote, enkele vleugel bezit. De Catalina viel direct op door haar goede
prestaties; ze maakte een non-stopvlucht van zesduizend kilometer,
van San Francisco naar Panama, in vierendertig uur.
Torpedo
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de hoofdtaak van het toestel om
onderzeeërs op te sporen op zicht vanuit de beide koepels (blisters)
en die vervolgens uit te schakelen met de torpedo's aan boord. Voor
het kleinere werk waren er de mitrailleurs op de blisters. De gemid
delde levensduur van de Cat in die tijd was negen maanden. In Indië
draaiden de Cats diensten van veertien uur.Tijdens missies was er een
negenkoppige bemanning aan boord. In totaal zijn er van 1941 tot 1958
achtenzeventig Catalina's in dienst van de Nederlandse Marinelucht
vaartdienst geweest. Ze waren sterk en betrouwbaar, in staat overal in
baaien en op meren te landen, en ook op het land, waarvoor er twee
intrekbare wielen werden gebruikt.Taken: lange afstandsverkennin-
oktober 2005 21