Doorkijkje in het interieur van de Cat. gen, transporten en communicatie. Bij de evacuatie van burgers werden de reizigers met een sloep aan boord gebracht. Na de Tweede Wereld oorlog werden de Catalina's vooral ingezet op Nieuw-Guinea voor het overbrengen van autoriteiten en het vliegen van lange patrouilles langs de kusten. In de praktijk probeerden piloten zoveel mogelijk op de buik te landen, zonder gebruik te maken van de floaters, omdat die de luchtsnelheid sterk verminderen. De floaters werden pas te water uitgeklapt als bij wind of golfslag het gevaar bestond dat de Cat zou omtippen. De Catalina is dus geen watervliegtuig, maar een volwaardig amfibisch vliegtuig. Restauratie In het Aviodrome bij Lelystad staat de enige nog vliegende Catalina ter wereld. Haar eerste vlucht is van 12 november 1941. Ze heeft dienst gedaan in de Amerikaanse marine. De Catalina opereerde in IJsland en heeft drie kills op haar naam staan. Dat wil zeggen dat ze drie onderzeeërs heeft uitgeschakeld. De Catalina van het Aviodrome wordt vanwege haar loopbaan 'de Cat met de negen levens' genoemd. Ze is nog in dienst geweest van de Amerikaanse Coastguard, is ingezet voor camerawerk bij de film Flipperen is daarna nog gebruikt als brand- blusvliegtuig. Na een aantal omzwervingen lag de Catalina in de jaren negentig op Schiphol-oost aan de ketting; in zeer slechte staat en compleet volgeregend. Ze is door de stichting Catalina PBY gekocht en gerestaureerd. Eén motor is vervangen, de andere is helemaal uit elkaar gehaald en op geknapt. Het zijn twee Pratt Whitney R-1830'Twin Wasp' motoren met een vermogen van 1180 pk per stuk. In totaal zijn zo'n 25.000 klink nagels geïnspecteerd en vervangen en is vijfentwintig vierkante meter nieuwe aluminium beplating gebruikt. De complete cockpit en het interieur zijn vervangen. Dankzij de beleidsregel historische luchtvaart mag de Catalina de lucht in, gespoten in de originele kleuren van de Militaire Luchtvaart Dienst tijdens hun dienst in Nederlands-lndië. Hen vlucht met Gustaaf Toen de uitnodiging van Gustaaf de Haas bij Moesson op de mat viel, was ik verbaasd. Gustaaf nodigde mij uit om samen met 14 anderen die iets bijzonders voor hem betekenen, een vlucht te maken met de Catalina van het Aviodrome. Maar ik kende Gustaaf de Haas helemaal niet persoonlijk. Wie is deze man? Gustaaf (Magelang,ig35) is de zoon van onderluitenant Henk de Haas, die tijdens een spionagemissie vanuit Australië werd vermoord. Doordat hij zijn vader al zo jong moest missen en geen afscheid van hem heeft kunnen nemen, is de dood van zijn vader een obsessie geworden. Gustaaf was jarenlang een ongeleid projectiel, vol haat tegen Japanners en vol pijn over zijn kampjaren. Inmiddels is Gustaaf 70, bijna twee keer zo oud als zijn vader nooit is geworden. In de jaren die achter hem liggen heeft hij alles geprobeerd om achter de feiten rond de dood van zijn vader te komen. In die tijd De Catalina voor de gerestaureerde vertrekhal van Schiphol uit 1928. Op 4 september gaan we dan de lucht in. Gustaaf bewondert het uitzicht vanuit de blister. 22 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 22