I I *v *JHR ii#»'j.'~ •jj* >^v* '"w 'W^öildsö Wfr' \v SttoStakStóïiÖ süg»thmji ^~or: >^7>j gijiinM Dit is een onbekende jeugdfoto van Beb Vuijk. De bos bloemen doet vermoe den dat de foto tijdens een feestelijke gelegenheid is gemaakt. Het laatste half jaar van haar internering bracht Beb Vuijk door in het kamp Kampong Makassar. In tegenstelling tot vele andere vrouwen die gebroken uit de Japanse gevangenschap komen, heeft Beb Vuijk een louterende werking toegeschreven aan de ellende. In haar eerste brief aan het thuisfront in Nederland schrijft ze:'En nu dit achter mij ligt voel ik een wilde triomf dat ik naar lichaam en geest ongedeerd en met winst van een grotere zelfkennis door deze gruwelijke periode ben heen ge komen, bewuster ben geworden en leven en mensen beter kan verstaan.' Pro-Republikeins Toeval of niet, gelijktijdig met haar idee door de kampervaringen sterker in het leven te staan, treedt op haar veertigste levensjaar een ander transformatieproces op. Voor de oorlog komt haar maatschappelijke betrokkenheid tot uiting in haar scherpe oog voor de sociale verhou dingen in de kolonie. Ze had vooral oog voor raciale discriminatie en het machtsmisbruik en de geborneerdheid van de koloniale toplaag. Na de Japanse tijd gaat ze een stap verder. Ze maakt een expliciete politieke keuze voor een volledige onafhankelijkheid van Indonesië, los van enige band met Nederland. Eigenlijk ontstaat deze politieke opvatting al in de laatste maanden dat ze in het kamp Kampong Makassar verblijft. Daar zorgt ze voor commotie onder haar medebewoonsters door haar pro- Republikeinse opstelling. Een vrij Indonesië is in Bebs ogen onvermijdelijk omdat de Indonesiërs na het Japanse juk, dat onder hen zoveel meer slachtoffers en lijden mui..'1 u-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 47