Een reclamebord Reclameaffiches gaven vaak een goed beeld van de koloniale verhoudingen. Zo ook dit affiche. Maar er is meer. uit de kunst o door Frans Leidelmeijer Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunst object dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Dit prachtige ijzeren reclamebord, beschilderd met een email decor uit circa 1925, hangt in het Tuguhotel in Malang, een van de beste hotels van Indonesië. De architectuur van het hotel is fraai, maar het is vooral de smaakvolle aankleding van het interieur en de goede service die dit hotel bijzonder maken. De eigenaar is een verwoed verzamelaar van mooie voorwerpen uit het verleden. De voorwerpen zijn verspreid over het hele hotel, en hebben betrekking op zijn achtergrond. Hij is een Chinese Indonesiër die de koloniale tijd bewust heeft meegemaakt. Zijn verzameling bestaat dan ook uit voorwerpen uit de Indonesische, de Chinese en de Nederlandse cultuur. Dit type reclameborden hing vroeger buiten aan muren of op stations. Ze zijn kwetsbaar en werden na een tijdje, als ze lang genoeg had den gehangen, verwijderd. Daardoor zijn ze zeldzaam, zeker als ze in perfecte staat zijn zoals het afgebeelde exemplaar. De afbeelding geeft precies de koloniale verhoudingen in Indië weer. De toean besar in zijn smetteloze djas toetoep. Met een zwierige hoed tegen de felle tropenzon, kijkt hij toe hoe zijn bediende de tuinstoel van een laagje verf van het merk Teolin voorziet. Dit merk werd, zoals te lezen valt, uitsluitend geïmporteerd door de in Indië alom bekende handelsmaatschappij Ceo Wehry. Wat maakt dit reclamebord nou zo mooi? De compositie met op de achtergrond een typisch Indisch huis met de zuilen en de voorgale rij, tegen een strakblauwe lucht onderbroken door het groen van de bosschage en de pisangbomen en op de voorgrond de twee figuren met de tuinstoel en de blikken Teolin-verf. En is dat kleine figuurtje op de voorgalerij niet de baboe die de ramen aan het zemen is? Ook de kleuren zijn goed gekozen, het wit van de tropenkleding steekt mooi af tegen het groen van het geschoren gazon dat weer fraai contrasteert met het rood van de dakpannen. Wie de ontwerper van dit kunstwerk is, is mij niet bekend Maar het moet een goed ontwerper geweest zijn, want treffend geeft hij de nu als fout bestempelde verhoudingen weer van kolonisator en gekoloniseerden. Nog knapper vind ik het dat hij het voor mekaar krijgt, je als toeschouwer het gevoel te geven dat er ook een zekere genegenheid bestaat tussen de twee figuren. Dit is te zien door de uitbeelding van hun lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. december 2005 41

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 41