'Een bedrijf is zo goed of zo slecht als de directeur is' Iets voor de afgesproken tijd ben ik aanwezig en ik wacht zenuwachtig de komst van Willem Nijholt en fotograaf Serge af. De fotosessie verloopt rustig en ontspannen, waarna Serge vertrekt en Willem en ik naar het restaurantgedeelte lopen. We bestellen allebei een kop warme chocola demelk met een apfelstrudel en het gesprek kan beginnen. Willem Nijholt (Gombong, 19 juli 1934) is al jarenlang een toonaan gevende acteur in Nederland. Hij heeft heel uiteenlopende rollen gespeeld, van Salieri in het toneelstuk Amadeus, een hoofdrol in de musical Foxtrot van Annie M.G. Schmidt tot de rol van Dracula in zijn laatste film De Griezelbus. 'Ik heb zo'n plezier gehad tijdens het maken van die film. Er speelden zestien kinderen mee, wat af en toe best onrustig was. Op de momenten dat ze stil moesten zijn, konden ze toch niet ophouden met kwebbelen. Normaal gesproken bemoei ik me daar niet mee, maar toen ik doorhad dat setmanager Milo de kinderen niet stil kreeg, heb ik ze persoonlijk aangesproken. En dat werkte. Op het moment datje zegt: "Hé Yvonne, Chantana en Rody, nu even stil zijn!" luisteren ze wél en hebben ze respect voor je, zonder datje een boeman wordt. De Griezelbus is een hele mooie film geworden. Hij is geschikt voor kinderen vanaf acht jaar, maar ik denk dat volwassen de special effects meer zullen waarderen. Misschien is de film iets te mooi gemaakt voor de doelgroep.' Carrière Willem is door Joop van den Ende gevraagd om in My fair lady te spelen. Deze musical gaat in het najaar in première.'Joop heeft gevraagd of ik de rol van professor Higgins op me wil nemen. Ik was heel blij met dit aanbod, alhoewel ik het uiteindelijk af heb moeten slaan. Mijn dokter adviseerde me om het niet te doen.' Een paar maanden geleden is er keelkanker geconstateerd bij Willem.'Door verschillende artsen was ik weggestuurd met de mededeling "niets aan de hand". Maar ik voelde dat ik ziek was. Ik ben naar een andere arts gegaan, die me uiteindelijk vertelde dat ik geopereerd moest worden.Tijdens die operatie bleek dat het kanker was. Ik had het al die tijd goed aangevoeld. Je lichaam vertelt je dat er iets aan de hand is. Ik kreeg een paardenkuur, ik werd zeven weken lang dagelijks bestraald. Ik ben door een hel gegaan. Gelukkig heb ik veel steun gehad van mijn vriend Ben. Na de 35e bestraling ben ik genezen verklaard. Toch heb ik nog regelmatig controles. Op dit moment is mijn leven een hink-stapsprong naar de volgende fase.' 'Dat de dokter adviseerde om de rol niet aan te nemen, was een teleur stelling voor me. Ik keek er erg naar uit, ik had weer iets om me aan op te trekken. Net zoals Lance Armstrong (Amerikaanse wielrenner die genas van kanker en daarna zeven keer de Tour de France won) die toch die berg weer opging, zo zag ik dit ook. Het heeft helaas niet zo mogen zijn. Of zoals mijn dokter het zei: "Ik raad het u ten sterkste af om die berg op te gaan.'" Er gaat een telefoon af in het restaurant. Het blijkt die van Willem te zijn.'O, wat vervelend, maar het is tenminste wel Bach', verontschuldigt hij zich. Na het telefoongesprek vertelt hij:'Het contact met Joop van den Ende is heel goed. Ik werk al tien jaar voor Joop en ik vind het fijn om met hem samen te werken. Ik solliciteer ook niet meer, ze bellen me gewoon op als ze een rol hebben die bij me past. Dat afwachtende heb ik altijd al gehad. Ik heb dat meegekregen in het Japans jpterne- ringskamp -waar ik van mijn achtste tot mijn twaalfde in zat. Daar leerde je wel om afwachtend te zijn en genoegen te riemen met wat je kreeg. Mijn moeder zei altijd: "Je krijgt in je leven op je borcTwatje toekomt." In het kamp heb ik ook geleerd om te buigen voor gezag, iets wat ik nog steeds heb. Als een regisseur goed voor ogen heeft wat hij wil, dan ben ik heel plooibaar en kan hij alles met me doen. Dan heeft hij mijn respect. En dat is heel belangrijk in dit vak; dat een regisseur gerespecteerd wordt door de cast en vice versa. Bovendien: een bedrijf is zo goed of zo slecht als de directeur is. En zo werkt het ook voor thea ter maken of film. Alles hangt van de regisseur af.' V Slechteriken Willem is een echte duizendpoot - acteren, regisseren, schrijven, zin gen, dansen, doceren - hij heeft het allemaal gedaan. Maar wat vindt hij nou het leukst om te doen? 'Acteren is echt mijn ding. Daar kan ik alles in kwijt. Toch is het niet allemaal glamour. Er wordt je zo vaak een etiketje opgeplakt in de media. Zoals bij de opnamen van De Griezelbus bijvoorbeeld nog gebeurde. Er liep tijdens een opnamedag een journa list mee. Net op die dag moest ik een scène spelen waarin mijn perso nage Dracula heel gemeen moest doen. En dan schrijft die journalist in de krant:"Nijholt speelt Dracula met zijn natuurlijke valsheid."Wie is er nu vals? Vroeger werd ik daar wel kwaad om, nu laat ik het maar waaien. Ach man, lui toch niet zo kwaadaardig en dom, denk ik dan.' Als ik vraag hoe het dan komt dat mensen zo'n verkeerd beeld van hem hebben, antwoordt hij:'Op de een of andere manier krijg ik vaak secreten te spelen. Denk maar aan zo'n rol als Salieri. Eén van de meest venijnige karakters ooit geschreven. Ik heb dat personage heel goed neergezet en sindsdien ben ik vaak gevraagd voor zulke rollen. Het is gewoon heel leuk én interessant om een secreet te spelen. Je kunt er heel veel meer in kwijt dan in een saaie held.' Goeroe Dat Willem veel mensen geïnspireerd heeft, dat moge duidelijk zijn. Zo zei musicalacteur Stanley Burleson ooit in een interview: "Willem Nijholt heeft mij het licht laten zien, hij is mijn goeroe." Heeft Willem zelf eigenlijk een goeroe? Hij lacht bescheiden/Paul Steenbergen en Guus Hermus zijn mijn voorbeelden. Paul Steenbergen heeft vijfen dertigjaar lang de Haagsche Comedie geleid. Hij speelde altijd klein, met groot gevoel. Guus Hermus was juist de man van het grote gebaar. Hij speelde met zuiver gevoel, zonder er een dik contour omheen te zetten. Bijna niemand kent hen meer, maar voor mij waren ze echte voorbeelden. Bij de nieuwe lichting musicalacteurs ben ik erg fan van Pia Douwes en Chantal Janzen.' Herinnering Op de vraag hoe hij wil dat mensen hem zullen herinneren, antwoordt hij:'Ach, mensen vergeten zo snel. Niet lang na mijn dood zal het 14 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 14