Vroeger kpcht kleren in
Parijs! Daris toch veel heer
lijker dan elke dag voor een
man te moeten koken!'
PubUcwEjöto van Maria Bigler op 31-jarige leeftijd in Milaan, 7955.
Maria debuteert in de opera Lucia di Lammermoor en wordt aanbeden
in haar rol van Gilda in de opera Rigoletto. Aan de muur van het theater
in Rome hangt haar foto. Eens staat ze in Vercelli stilletjes te luisteren
achter een groepje mensen dat haar foto bewondert. Aha, hoort zij één
van hen uitroepen, dat is dat Chineesje! La Cinesina!
'geen garantie voor het leven'
Eind jaren vijftig ontstaat er grote werkloosheid in de Italiaanse muziek
wereld. Als zij dan hoort dat de Duitse sopraan Erna Berger op de Staat-
liche Hochschule in Hamburg een Meisterkurse geeft, schrijft zij zich in.
Zodra Erna haar stem hoort, wordt ze aangenomen. Zo maakt Maria haar
entree in de Duitse muziekwereld. Ze krijgt gastrollen in opera's en zingt
voor de radio. Al gauw verhuist ze naar Düsseldorf, want het noordelijke
Hamburg is haarveel te koud. En passant geeft ze concerten in Wenen.
Maar na tien jaar buitenlands avontuur besluit Maria dat dat voor haar
genoeg is.'Zingen is geen garantie voor het leven,' legt zij uit.'Als je te
oud bent, is het afgelopen. Callas verliet de Scala in Milan toen ze nog
geen veertig was!'
Maria vestigt zich weer in Nederland, daarvoor moet ze een aanbod van
het theater van Napels en het conservatorium van Nicosia afslaan. Ze is
de veertig gepasseerd en kiest voor zekerheid voor later.
'Ach,'verzucht Maria,'wat stelt Nederland nu voor in de kritieken? Als je
in Italië succes hebt gehad, doet Nederland je niet zoveel meer. Ik was
allang blij dat ik een baantje had met pensioen, dat was in het buiten
land weer niet mogelijk. En ik wilde niet naturaliseren; daarvoor zijn de
sociale voorzieningen in het buitenland te slecht.'
januari 2006 43