WinckeI schiet zijn mitrailleur leeg op het toestel dat even daarna in zee stort en hun families naar Australië werden vanaf dat moment geïntensi veerd. We vlogen voortdurend op en neer.' Op i maart 1942 landen de Japanners op de noordkust van Java en naarmate de hoop op een effectieve verdediging door de geallieerde strijdkrachten ineen schrompelt, wordt de vliegbootbasis in Broome, Au stralië, het verzamelpunt voor de evacuatie vanaf de zuidkust van Java. 'sound the alarm' Op de ochtend van 3 maart 1942 liggen Nederlandse, Britse en Ameri kaanse vliegboten met vele evacués in de baai van Broome. Met zijn Lockheed Lodestar en een groep vluchtelingen arriveert Winc- kel dezelfde ochtend op het kleine vliegveld van de stad. 'In Broome werd er getankt,' herinnert hij zich,'We waren op weg naar Perth. Ik had bij het aanvliegen onze Catalina's en Dorniers in de baai zien liggen. Ik stond mij wat uit te rekken toen ik negen stippen aan de horizon zag. Ik dacht aanvankelijk dat het RAAF vliegtuigen waren van de Australische luchtmacht, dus ik vroeg nog aan iemand op het vliegveld:"Is the RAAF flyingtoday?" De man antwoordde ontkennend. Ik zei:"Sound the alarm.The Japs are coming."Tja,toen brak de hel los.' De Nederlandse Catalina's en Dorniers in de baai liggen als ratten in de val. De Japanse Zero's schieten hun mitrailleurs leeg op de vliegboten die al snel in de brand vliegen of zinken. Ondertussen is Winckel op het vliegveld bezig zijn passagiers in veiligheid te brengen.'Er lagen grote betonnen buizen naast de lan dingsbaan. Ik heb ze daar maar ingestopt. Er was niets anders,' zegt hij schouderophalend. De Lodestar was bij de achterramen voorzien van een mitrailleur en Bil Maks, Winckel's telegrafist, haalde deze intussen uit het vliegtuig. 'Ik nam de mitrailleur van Maks over en met een trommel van tweehon- i tromn n mijn i n ri lifprst links Guus Winckel De bemanning van de B-52. -■ derd rounds aan munitie ben ik een eindje van mijn vliegtuig gaan staan. "Smeer'em", zei ik nog tegen Maks.' Tijdens de eerste aanval wordt de Lodestar van Winckel onherstel baar beschadigd, maar zelf wordt hij niet geraakt. Tijdens de tweede aanval komt één van de Zero's laag langs. Het is het vliegtuig van de Japanse luitenant Kudo. 'Hij vloog vlak langs,'aldus Winckel,'ik zag hem zelfs lachen... maar niet lang natuurlijk.'Winckel schiet zijn mitrailleur leeg op het toestel dat even daarna in zee stort. Zijn hand raakt ernstig verbrand door de gloeiende loop van zijn wapen, maar het heldhaftige optreden gaat niet onopgemerkt voorbij. Later vertellen diverse Amerikaanse vliegers over een wild schietende Nederlander en het levert hem de bijnaam 'Wild Bill Winckel'op. Als na een kwartier de aanval voorbij is, beseft Winckel dat hij iets moet doen. Zodra Paul Kranenburg op het stukgeschoten vliegveld met zijn Lockheed landt, neemt Winckel het toestel over en begint met het rege len van de evacuatie van de gestrande vluchtelingen en gewonden. 'het was waanzin' Met een vliegtuig vol evacués vliegt hij naar het nabij gelegen Port Hedland en daarna door naar Perth. Eenmaal gearriveerd krijgt hij van ka pitein Sam de Mul het bevel om nog éénmaal terug te vliegen naar Ban doeng. Winckel kan niet geloven dat er weer een beroep op hem wordt gedaan. Met meer dan zeshonderd vlieguren in drie maanden tijd, is hij doodmoe. Nu wordt van hem verlangd het onmogelijke te presteren. 'Het verzoek was bijna onmenselijk,' zegt Winckel nu.'De Japan ners stonden aan de poorten van Bandoeng. Er was al tot overgave besloten. Het was waanzin!' Er is op dat moment, volgens De Mul, niemand anders met de specifieke kennis en ervaring van Winckel die de vlucht zou kunnen maken. De kans dat de missie zal slagen, wordt door zijn collega piloten geschat op een krappe vijf procent. Toch vliegt Winckel de donkere nacht in op weg naar Java. Na een bloedstollende vlucht weet Winckel zijn vliegtuig neer te zetten op het vliegveld Andir. Met de groep officieren landt hij, tot ieders verbazing, een dag later veilig in Perth. Aan de herinnering van dit voorval houdt Winckel nog immer een vervelende bijsmaak.'Weet je,'zegt hij nog steeds teleurgesteld, 'toen die officieren uitstapten, was er niet één die mij bedankte of me een hand gaf.' 'het schip verdween in de golven' Na de val van Nederlands-lndië worden de overgebleven officieren en bemanningsleden van het Knil door de Royal Australian Air Force 44 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 44