Twee vr
uit de kunst o door Frans Leidelmeijer
Frans Leidelmeijer
bespreekt iedere maand een kunst
object dat ontstaan is uit Europese en
Indische kruisbestuiving.
Dit schilderij is in de jaren dertig door
de Haagse kunstschilder Toon Kelder
geschilderd. In die jaren ontstond van
zijn hand een aantrekkelijke serie
vrouwelijke naakten.
Ik nodig Moesson-lezers uit om dit
schilderij in het echt te bekijken op de
kijkdagen van Christie's Amsterdam. U
kunt daar gratis naar binnen en u kunt er
vrijblijvend naar mijn collectie - bestaan
de uit 320 objecten - kijken, voordat het
op 16 mei wordt geveild. Kijkdagen: 12-15
mei 2006. Veilinghuis Christie's, Cornelis
Schuytstraat 57, Amsterdam. Telefoon:
020 - 575 52 55 ofwww.christies.com
Opvallend op deze schilderijen is de manier
waarop Kelder (1894-1973) de huid van de
vrouwen heeft geschilderd; romig blank met
een paarlemoerachtig effect. Naar mijn smaak
is deze serie schilderijen het beste uit zijn
oeuvre. Hij was echtereen andere mening
toegedaan. Na de Tweede Wereldoorlog, toen
hij in een abstracte stijl was gaan schilderen,
verfoeide hij dit vroege werk. Ik heb me laten
vertellen dat hij met een mes voor de deur van
de eigenaren van dit genre schilderijen stond
om de doeken te verminken. Ze waren echter al
gewaarschuwd en lieten hem wijselijk niet bin
nen.Toen hij nog trots op deze schilderijen was,
zocht hij ervaakzelf een passende lijst bij,zoals
voor dit schilderij. Meestal waren het goudkleu
rige lijsten,die hij dan helemaal kaal maakte.
Het dier op de donkere achtergrond is een
eenhoorn. Dat is een fabelachtig dier in de
gedaante van een paard met een lange,
gedraaide hoorn midden op het voorhoofd.
Hij wordt beschouwd als het symbool van de
absolute reinheid. Dit wilde dier was moeilijk
te temmen, slechts een reine maagd lukte
dat, vandaar de twee vrouwelijke naakten op
de voorgrond.
De vrouw rechts op het schilderij met de rug
naar de toeschouwer is Kelders Indische echt
genote. De andere vrouw heb ik middenjaren
tachtig een keer ontmoet op een overzichts
tentoonstelling van Toon Kelder. Er hingen daar
drie schilderijen met vrouwelijke naakten uit
mijn collectie. Deze nog goed geconserveerde
vrouw van in de tachtig kwam op me af en zei
op kokette toon: "Weet u dat ik het model ben
op uw schilderijen? Ik heb zelf ook nog een
paar van die schilderijen thuis, maar ja die han
gen op mijn slaapkamer. Want niet iedereen
die op bezoek komt, hoeft te weten dat ik in
m'n blootje voor die schilder heb geposeerd."
mei 2006