'Het is frustrerend dat de distro's alles overnemen wat wij gecreëerd hebben' Het is zaterdagavond en de straten van Bandung zijn zoals elke zater dagavond gevuld met jongeren, flanerend over jalan Dago, nonchalant rondhangend met vrienden. Zien en gezien worden is het credo. Ach terop een roestige Vespa rijden we langs de trendy bars en café's zoals The Happening, die de hang naar moderniteit uitdrukt op een enorm uithangbord met de woorden 'Drink, relax and be fashionable'. Dat is niet waar wij heen gaan. We rijden weg van het hectische centrum, weg van de lichten en de reclames, de straten worden donkerder en we naderen een enorm gebouw omringd door een grote parkeerplaats. Do It Yourself Dit is Balai Kota, het stadhuis. Elke stad heeft een hang out en hier in Bandung is Balai Kota twee keer per week de plek van de Balkot crew, een kleurrijk collectief jonge punks. Ongeveer twintig jongens en een paar meisjes, de meeste van hen rond de twintig jaar, zitten op de trap voor het stadhuis en kletsen over de dingen die hen bezig houden: de Bandungse punkscene, concerten, politiek, binnen- en buitenlandse bands. De sfeer is ontspannen, en terwijl het lawaai van het nachtelijke verkeer onophoudelijk doorraast, praten de punks over de problemen in de Bandungse punkscene en hoe ze ermee om moeten gaan. In de laatste jaren is in modehoofdstad Bandung een heuse punkindustrie ontstaan van letterlijk honderden winkels die t-shirts, tassen en andere 'punky' mode artikelen verkopen. Deze commercialisering van punk botst met de ideologie van de underground punks. Zij geloven in punk als een manier van leven en hebben het gevoel dat hun subcultuur gereduceerd wordt tot een product, terwijl de idealen verloren gaan. Ze staan allemaal achter de punkideologie en willen hun Do It Yourself normen beschermen tegen de voortdurende commercialisering en de inmenging van de kapitalistische distro's (winkels die gecommerci aliseerde punk verkopen).'Wij zijn niet te koop'grimast een magere bebrilde jongen trots. Van Manado tot Medan Punk is in Indonesië een relatief nieuw verschijnsel. Terwijl de punk hoogtijdagen in het Westen rond de jaren zeventig waren, kreeg punk in Indonesië pas in het begin van de jaren negentig voet aan wal. Na de Soeharto-tijd veranderden de Indonesische media en kwam de Westerse cultuur meer en meer in beeld, en werd het verschijnsel 'jongerencultuur' populair. Met name tv-zenders als MTV en bladen als Haimagazine brachten punk in beeld. Punk met haar rebelse karakter vond een vruchtbare bodem in de teleurgestelde, vervreemde jongere generatie in Indonesië. Eerst waren het vooral de visuele aspecten van Distro-industrie Een van de belangrijkste pijlers waar de punk ideologie op rust is de Do It Yourself-ethiek, die pleit voor de vrijheid om het leven naar eigen cre ativiteit vorm te geven, onafhankelijk van kapitaal, macht of middelen. De Bandungse punks begonnen hun eigen bands, organiseerden hun eigen concerten, brachten hun eigen cassettebandjes uit en schreven hun eigen punkmedia; punkblaadjes die punkideeën formaliseerden en verspreiden. Op deze manier ontstond een alternatieve infrastruc tuur, buiten de mainstream maatschappij om. Met de explosieve groei van de distro-industrie wordt volgens de punks deze Do It Yourse lf-\de- ologie teniet gedaan en vervangen door kapitalistische, hiërarchische structuren in een trendy punk jasje. Zoals Ari, zanger van de band Domestik Doktrin verzucht: 'Het is teleurstellend en frustrerend dat de distro's alles overnemen wat wij gecreëerd hebben. Het zou mij niks uitmaken als die lui hun winkels openden en kleding verkochten als elke andere winkel. Het probleem is dat ze zichzelf punk noemen en zich een punk imago toe-eigenen en zelfs claimen Do It Yourself te zijn'. Vroeger was het Balkot collectief de enige die zelf concerten organiseerde, de distro's hebben echter ontdekt dat de sponsoring van concerten een lucratieve en doeltref fende manier is om reclame te maken voor hun winkel. Zij staan niet langer langs de zijlijn maar sponsoren zoveel mogelijk concerten met een geringe som (vaak niet meer dan 5 euro!) en de garantie dat de distro-naam op de flyer wordt gedrukt en de distro publiekelijk wordt bedankt door de omroeper en bands. Het is moeilijk voor de punks om op te boksen tegen de distro's wegens het constante geldgebrek dat hen verhindert de distro's punk die de jongeren in Indonesië over namen, maar middenjaren negentig werden ideeën zoals anarchie, Do It Yourself, anti-kapitalisme en anti-auto riteit populair en ontstond er een grote punkgemeenschap. Inmiddels zijn in elke grote stad in Indonesië punks te vinden, van Manado tot Medan. De punks nemen de stijl van hun voorgangers in Engeland over: gescheurde jeans, afgetrapte gympen, bandshirts, soms gecomplementeerd met hanenkammen, piercings en tatoeages. De bands waar ze in spelen maken snelle, boze, harde muziek, rebellerend tegen het establishment met maat schappijkritische teksten, waarop hevig rondgesprongen wordt. 24 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 24