'Opeens zag ik de wanhoop en de twijfel in zijn ogen' i Solo door Reggie Baay ma's, is uitgegeven door lg Tong en kost 14,50. 433 9 Te bestellen door Hij reageerde niet op mijn antwoord, maar zonk weer terug in zijn gedachten. Ik deed hetzelfde. Ik verwonderde me erover dat hij zich hierover kennelijk zorgen maakte. Sinds ik op mezelf woonde hield ik me altijd trouw aan dit ritueel waarmee de geesten worden geëerd van hen die we in het aardse leven hebben liefgehad. Het waren met name mijn ongeëve naarde oom Boet en de onvergetelijke nenek Parmi die ik hiermee wekelijks hormat bewees. Ik ervoer het op geen enkele manier ais een opgave. Het gaf me juist rust en voldoening. Wat me ook opviel was het gebruik van 'njo'. Het was een afkorting van 'sinjo'dat 'Indische jongen' betekent, maar dat in familieverband tot koosnaam was geworden. Hij gebruikte het immers uiterst zelden. Het begon al te schemeren. Nog even en het was te donker en dus te gevaarlijk voor mijn vader om zelf nog naar huis te rijden. Tot mijn verwondering maakte hij echter nog geen en kele aanstalten om te vertrekken. Het maakte me nerveus. 'Pa', zei ik, 'wordt het niet tijd om naar huis te gaan?'. Hij knikte slechts, zonder overigens aanstalten te maken. Het leek wel alsof hij helemaal niet weg wilde. Moeizaam kwam hij na enige tijd overeind. Ik vergezelde hem naar de voordeur. Toen hij de deurklink in zijn hand had, draaide hij zich echter abrupt om. Opeens zag ik de wanhoop en de twijfel in zijn ogen. Geheet tegen zijn gewoonte in omhelsde hij me. 'Dag, njo...,'zei hij. Het zouden zijn laatste woorden aan mij zijn. En het eten? Dat was - zo werd mij naderhand duidelijk - het afscheidsmaal: de 'makanan per- pisahan'. De maaltijd die men dierbaren aan biedt als er een verre reis gemaakt gaat worden. Alleen was het ditmaal niet de achterblijver die de maaltijd aanbood, maar de reiziger. Die 'reis'begon diezelfde avond. Mijn vader was thuisgekomen, had wat gegeten en had vervol gens nog wat uitgezocht en klaargelegd. Ken nelijk voelde hij zich moe of niet lekker. In ieder geval besloot hij om vroeg naar bed te gaan. In de badkamer is het toen gebeurd. Althans, als mijn reconstructie juist is. Tijdens het poetsen van de tanden werd hij getroffen door een herseninfarct. Dat had op zich niet fataal hoeven te zijn. Wel de val die daarop volgde. Hij sloeg namelijk, het lichaam volkomen slap en zwaar, met een enorme klap met zijn hoofd tegen de badkamervioer. Hij moet vervolgens geruime tijd volledig buiten bewustzijn zijn geweest. Hoe lang hij daar heeft gelegen weet niemand. Wat ik wel weet is dat hij nog is bijgekomen. Op karakter en met de discipline van een Knil- militair moet hij zich naar de slaapkamer heb ben gesleept. Dat moet een hartverscheurend tafereel zijn geweest; verschillende functies zullen toen al niet meer hebben gewerkt. Met een immense krachtsinspanning heeft hij vervolgens nog kans gezien om zijn onwillige lichaam in bed te leggen. Daar, in die nacht, in het bed, heeft de bloeding als gevolg van de val vrij spel gekregen. Er heeft zich in zijn hoofd een flinke bloed prop gevormd die ervoor zorgde dat hij steeds die per en dieper in coma raakte. De volgende dag is hij gevonden. Hij was inmiddels volledig in coma. Direct is hij daarop naar het ziekenhuis gebracht. Toen heeft men mij gewaarschuwd. Precies zeven dagen lag hij in coma. En op de zevende dag, om klokslag vier die middag, overleed hij. In het ziekenhuis. Een moment dat ik nooit meer vergeet: klokslag vier, don derdag 8 oktober. Het was de eerste keer dat de onherroepelijkheid van de dood mij van zo dichtbij overviel. Ik realiseerde me dat hij was gegaan op de ma nier die ik zo vreesde: zwijgend; zonder nog een woord te hebben gesproken, zoals ik hem altijd heb gekend. Dat was dus tamelijk consequent en tamelijk symbolisch. Tegelijkertijd drong het tot me door dat de weg naar het verleden nu ook volledig was afgesloten; dat op bepaalde vragen nooit meer een antwoord zou komen. V f Reggie Baay werd geboren op 2 juli 1955 in Leiden. In zijn jeugd ontwikkelde hij een passie voor toneel, maar hij zag af van een carrière als acteur. In 1984 studeerde hij af in de Nederlandse taal- en letterkunde in Leiden. Hij is twintig jaar redacteur geweest van het tijdschrift Indische Let teren. Op dit moment werkt hij aan een boek over de njai, de voormoeder van de Indische Nederlanders. Hij werkt als docent communicatie aan de Haagse Ho geschool en woont met zijn vrouw en twee kinderen in Alphen aan den Rijn. 48 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 48