Nederlandstalige bibliografie hand van de belevenissen van Minke, een nationalist, schrijver, student en journalist, over de beginjaren van het Indonesisch nationalisme. In dit vierluik, dat zonder twijfel het magnum opus van Pramoedya genoemd mag worden, geeft hij een ragfijn beeld van de misstanden van het koloniale bewind, maar ook van het verraad en de corruptie van de Indonesiërs die deel uit maken van dat bewind. Na zijn vrijlating in 1979 voltooide hij het vierluik dat hem zijn definitieve internationale doorbraak als schrijver bracht. Engagement Het engagement en de sociale kritiek zijn kenmerkend voor het werk en leven van Pramoedya Ananta Toer. In zijn romans ageerde hij fel tegen corruptie en onrecht in het naoorlogse Indonesië, iets wat hem tijdens de Orde Baru bepaald geen vrienden opleverde. Deze kritiek is één van de redenen dat Pramoedya's werk tot de val van Soeharto in 1998 verboden bleef, en Pram na zijn vrijlating uit Buru in 1979 tot de val van Soeharto huisarrest had. Maar ook na de val van Soeharto bleef hij kritisch. Hij was zelfs gefrustreerd over de staat van Indonesië. Zo verklaarde hij in een interview met persbureau The Associated Press: 'Ik ben half blind en bijna helemaal doof, maar ik zal niet stoppen boos te zijn want er zijn niet genoeg mensen woedend over de staat van Indonesië.' Hij pleitte ervoor dat de door het Soeharto-regime 'gekleurde' ambtenaren - ambtenaren die zich schuldig maakten aan corruptie - het veld moesten ruimen omdat corruptie, zo vond hij, nooit zal verdwijnen wanneer de cronies van de ex-dictator op hun post blijven zitten. Dwars en lastig Pramoedya was in zijn gedrag altijd een beetje dwars en lastig, maar altijd principieel en zonder de andere kant van het gelijk uit het oog te verliezen. Zo weigerde Pramoedya - zoon van een onderwijzer, en in het Nederlands opgevoed - hardnekkig de taal van de kolonisator te spreken. Desondanks zag Pramoedya ook positieve dingen aan de Nederlandse tijd. Foulcher:'Op jonge leeftijd steunde hij al de Indonesi sche onafhankelijkheidsstrijd. Hij vond dat het noodzakelijk was dat de Indonesiërs onder het koloniale juk vandaan kwamen. Niet alleen om de controle over de eigen maatschappij en economie in handen te krij gen, maar ook om de waardigheid als volk terug te krijgen. Tegelijker tijd vond Pramoedya wel dat de Nederlanders ook goede dingen had den achtergelaten in Indonesië. Zo gaf hij bijvoorbeeld hoog op van het Nederlandse onderwijssysteem. Hij vond dat de Indonesiërs de goede aspecten van de Nederlandse cultuur eigen moesten maken en in hun voordeel gebruiken.' Het is veelzeggend dat het laatste interview dat Pramoedya gaf voor zijn dood in de Indonesische versie van Playboy De vluchteling Guerillafamilie Een koude kermis In de fuik Wat verdwenen is: verhalen uit Blora Corruptie Midah, het liefje met de Gouden tand Bericht uit Kabayoran Verloren De stroom uit het Noorden |E8§> Aarde der mensen Kind van alle volken Voetsporen flj> Meisje van het strand Het glazen huis lied van een stomme: Gevangene op Buru (deel 1) Lied van een stomme: Brieven van Buru (deel 2) De onheilskomeet z Arok Verhalen van Djakarta stond, een blad dat volgens radicale moslims in Indonesië nooit had mogen verschijnen. De goddeloze Pramoedya met zijn onafscheidelijke kretek-sigaret, was een man die ongeacht de consequenties vasthield aan zijn principes. Of dat nu een opsluiting in de gevangenis of een vervroegd overlijden door een laatste kretek-sigaret was. Met de dood van Pramoedya Ananta Toer heeft Indonesië een rots in de branding verloren. De boeken van Pramoedya Ananta Toer zijn uitgegeven door uitgeverij De Geus en zijn te bestellen bij de betere boekhandel. juni 2006

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 23