zand te krijgen. Een blok waar een sculptuur
uit wordt gemaakt, bestaat uit verschillende
mallen. Dit om de basisvormen van het
sculptuur weer te geven, en om de sculpteurs
bij de hogere bouwwerken ondersteuning
te geven wanneer ze aan de toplaag van een
beeld werken. Wanneer de zandhouwers met
de een laag klaar zijn, halen ze de mal van de
laag er onder weg. Dit doen ze net zo lang
tot de sculptuur klaar is. Omdat het zand
een enorme druk uitoefent op de mallen zijn
ze vastgemaakt met dikke lange spijkers en
touw. Het openen van een mal is altijd een
spannend moment. De druk van het zand op
de mallen is zo groot, dat de dikke houten
planken die hier voor gebruikt worden hele
maal bol staan. Bij het openen van een mal
bestaat altijd het risico dat er een barst in
het zand komt.
Wanneer de bergen Ardennenzand eenmaal
in de mallen zijn geperst - dit duurt ongeveer
een week - komen de sculpteurs bijeen om
de 66 scènes die uit zand zullen worden ge
houwen onderling te verdelen. Vooraf is nog
niet bekend wie welk beeld gaat maken, dit
zodat de zandkunstenaars het sculptuur kun
nen uitzoeken dat ze het beste ligt. Iedere
kunstenaar heeft zijn eigen specialiteit. De
een is goed in dieren, de ander maakt liever
een Indonesische tempel. Bij het maken van
zandsculpturen komt een veelvoud aan ge
reedschappen te pas. Van scheppen voor het
grove werk en kruiwagens om het overtollige
zand af te voeren tot verfschrapers en rietjes
voor het fijnere werk. Het maken van de
tentoonstelling duurt ongeveer tien dagen,
maar het liefst zouden de zandkunstenaars
langer doorwerken om hun kunstwerk verder
te vervolmaken. Een echt kunstwerk is name
lijk nooit klaar. En kunstwerken, dat zijn het.
Apeldoorn is Indisch deze zomer. Zie voor
meer informatie de agenda op pagina 46.
juli 2006 37