zand te krijgen. Een blok waar een sculptuur uit wordt gemaakt, bestaat uit verschillende mallen. Dit om de basisvormen van het sculptuur weer te geven, en om de sculpteurs bij de hogere bouwwerken ondersteuning te geven wanneer ze aan de toplaag van een beeld werken. Wanneer de zandhouwers met de een laag klaar zijn, halen ze de mal van de laag er onder weg. Dit doen ze net zo lang tot de sculptuur klaar is. Omdat het zand een enorme druk uitoefent op de mallen zijn ze vastgemaakt met dikke lange spijkers en touw. Het openen van een mal is altijd een spannend moment. De druk van het zand op de mallen is zo groot, dat de dikke houten planken die hier voor gebruikt worden hele maal bol staan. Bij het openen van een mal bestaat altijd het risico dat er een barst in het zand komt. Wanneer de bergen Ardennenzand eenmaal in de mallen zijn geperst - dit duurt ongeveer een week - komen de sculpteurs bijeen om de 66 scènes die uit zand zullen worden ge houwen onderling te verdelen. Vooraf is nog niet bekend wie welk beeld gaat maken, dit zodat de zandkunstenaars het sculptuur kun nen uitzoeken dat ze het beste ligt. Iedere kunstenaar heeft zijn eigen specialiteit. De een is goed in dieren, de ander maakt liever een Indonesische tempel. Bij het maken van zandsculpturen komt een veelvoud aan ge reedschappen te pas. Van scheppen voor het grove werk en kruiwagens om het overtollige zand af te voeren tot verfschrapers en rietjes voor het fijnere werk. Het maken van de tentoonstelling duurt ongeveer tien dagen, maar het liefst zouden de zandkunstenaars langer doorwerken om hun kunstwerk verder te vervolmaken. Een echt kunstwerk is name lijk nooit klaar. En kunstwerken, dat zijn het. Apeldoorn is Indisch deze zomer. Zie voor meer informatie de agenda op pagina 46. juli 2006 37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 37