Katek column 6 volgens Vilan van de Loo Wegens succes geprolongeerd Sawa Belanda Vilan van de Loo Vorig jaar kon je er al alles over lezen in Moesson, Carlo, Esther en Ricci Scheldwacht's theaterbewerking van Theodor Holman's Familiefeest. Voor iedereen die toen naar het stuk wilde kijken maar te laat was voor kaartjes of gewoon geen tijd had is er nu een nieuwe kans. Op 10 december zijn de Scheldwachtjes te zien in de Graanschuur in Zoetermeer en van 13 tot 16 decem ber treden ze op in Theater Bellevue in Amsterdam. Op 30 augustus wordt in Park Sacre Coeur, tegenover Bronbeek, Sawa Belanda, het geza menlijk monument van Joyce Bloem (beeldend kunstenaar) en Marion Bloem (schrij ver, beeldend kunstenaar) onthuld. Sawa Belanda gedenkt de Indo die door de koloniale tijd is ontstaan en na de revolutietijd naar Nederland is gekomen. Het monument heeft de vorm gekregen van een sawa (natte rijstvelden in terrasvorm) met daar I rondom zeven granieten pagina's die op de voorgrond van het rijstveld-landschap zullen 'zweven'. Op de granieten pagina's staan flarden van vertellingen uit de mond van Indische mensen. Het kunstpark staat symbool voor 'de Indo's die nu zo goed als opgelost lijken te zijn in de Nederlandse samenleving, die hun nostalgische herinneringen koesteren, die volkomen geassimileerd lijken, maar duidelijk hun sporen heb ben achtergelaten in de Nederlandse cultuur. Ter gelegenheid hiervan verschijnt ook een boek on der redactie van Marion Bloem. Aan dit boek werken onder andere Bert Paasman, Edy Seriese, Joyce Bloem en Egiene Terwindt mee. Het boek wordt opgefleurd met KNIL-foto's uit het archief van Bronbeek. Het boek 'Sawa Belanda'is te bestellen door 15,- over te maken naar gironimmer 326915, t.n.v. Pictures Publishers te Wij en Allburg of per email: pictures. books@wxs.nt. Vergeet niet naam en adresgegevens te vermelden. 6 moesson Als ik kon kiezen, dan had ik liever kleinkinderen dan kinderen. Dat daarmee een technisch probleem ontstaat, begrijp ik ook wel.Toch blijf ik erbij. Kleinkin deren zijn leuker. Het blijft kijken in de etalage van een gesloten winkel, want kinderen heb ik niet en soms betreur ik dat. Een leven zonder kinderen is een gewoon leven. Ook dan word je's morgens wakker en ga je aan het einde van de dag naar bed. Elke week ben je zeven dagen ouder geworden en zo gaat de tijd voorbij, regelmatig. En toch is het anders. In de familiestamboom ben je een los streepje, zonder interessante vertakkingen. Het houdt onder jou gewoon op. Dit alles kan ik best verdragen. Mijn kleine rode kater Tim is mijn substituut-kind, er zijn mensen om van te houden en er is familie. Een paar maanden geleden ben ik door een dame uit Indië gepromoveerd tot haar nichtje, dus nu heb ik opeens een tante en dat maakt me gelukkig. Maar kleinkinderen, die zullen er niet zijn. Hoe jammer dat is begreep ik door Katek, geschreven door een liefhebbende grootmoeder voor haar kleinkind. Of nu ja, voor alle kleinkinderen van alle Indische oma's en opa's. Inge Dümpel vertelt de geschiedenis van het krielhaantje Katek, om zo haar leven in Indië uit te leggen. De tuin is de tuin van toen, de beo heeft ook bestaan, net als de hond. Op de ragfijne tekeningen van Emmy Verhoeff is het te zien.Tien hoofdstukken zijn het, dik is het boek niet, wel bijzonder, vooral als ook hier een grootmoeder verschijnt, de Indische mevrouw van Kakel, een kip. Ze komt op bezoek bij Katek en de andere kuikentjes: 'Het is toch fijn dat zij Oma van Kakel kennen,'zegt vader Ayam. 'Opa en oma van Barneveld wonen in Holland en Opa en Oma van Java wonen helemaal in Solo. Dat is een uur rijden met de auto van hier uit.' Oma van Kakel komt maïskorrels aan de kleinkinderen brengen en wat praten. Knus.'Oma van Kakel loopt naar mamma Ayam, Gezellig zitten zij onder de kembang sepatu struik te babbelen.' Daarna gaat ze weer terug, uitgewuifd door Katek en de anderen. Heerlijk, zo'n leven! Dat is toch het knusse aan een kleinkind, je hoeft ze zelf niet op te voeden, je bent de bonus van hun bestaan. Achterin Katek zijn open bladzijden. Voor elk kleinkind dat wil schrijven en tekenen. Hopelijk met een grootouder naast zich, die kan uitleggen wat voor wereld er ooit bestond, vroeger, daarover de oceaan.'t Lijkt me enig om zoiets zelf te kunnen doen, maar zonder kleinkind zit 't er niet in. Met de generatie die gaat komen heeft mijn leven weinig te maken, lijkt het, eerder met genera ties die er voor mij waren. Soms is er een nacht dat iemand van vroeger in mijn droom verschijnt, daar schrik ik toch van. Inge Dümpel: Katek Bonneville Bergen, 2006. Met illustraties van Emmy Verhoeff.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 6