Ik laat ze zien dat ze alles kunnen bereiken wat ze maar willen' ouder. Ik was bijvoorbeeld voorleesmoeder. Een van de leraren van mijn dochter vroeg of ik niet het onderwijs in wilde. Het sprak mij wel aan, maar ik had geen zin om weer vier jaar te studeren. Gelukkig kun je als zij-instromer versneld je pabo-diploma halen.' De Joop Westerweelschool was voor Adeline een logi sche keuze.'Ik heb bewust gekozen voor een zoge naamde zwarte school. Kinderen van Nederlandse ouders krijgen al zoveel aangeboden en ik hoopjuist de kinderen van deze school omhoog te halen. Hen een andere kijk te geven op de wereld en hun horizon verbreden.' Haar aanpak past geheel in de uitstraling van de Joop Westerweel school. Dit is namelijk een vreedzame school. Conflicten worden op een vreedzame manier opgelost en kinderen uit de bovenbouw bemiddelen in conflicten tussen alle kinderen op school. Deze manier van conflictoplossing werkt goed en andere scholen in Amsterdam hebben dit voorbeeld gevolgd. Onvergetelijk Indië Kinderen bewust maken van de wereld is belangrijk voor Adeline.'Tijdens de geschie denislessen komt het koloniale verleden altijd aan bod en ik vertel dan ook verhalen over mijzelf. Zo geef ik een meerwaarde mee aan de kinderen. Het leeft meer als het een per soonlijk verhaal is. Hoe was het voor mij om op te groeien in een kamp? Ik laat ze ook zien dat ze alles kunnen bereiken wat ze maar wil len. Datje opgroeit in een kamp, maar toch lerares kunt worden bijvoorbeeld.'Wat mooi op de verhalen aansluit is het Onvergetelijk Indië-project. Dit is speciaal voor de boven bouw en gaat over Nederlands-lndië. Met boekjes als De kleine krijger, dvd's en cd-roms kunnen lessen ingevuld worden. Achter in de klas staat ook een mooie thematafel. Het thema is nu Indië. Gedekt met een batiklaken, waaiers, wajang poppen en boeken. De klas verzamelt zich rond de tafel en elk voorwerp 36 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 36