7 NEDERLAND EET 200.000 KG LOMBOK PER JAAR GEKKEN Rijsttafel zonder lombok is ondenkbaar! Naar Van de aanvoer van fruit en groenten maakt lom- het temperament van de rijsteter worden de spijzen bok maar een heel klein deel uit. Toch is het meer of minder „pedis" gekruid. belangrijk genoeg te weten, hoeveel van die pepers De lombok is in Nederland bekend onder peper of per jaar worden verhandeld. Afgezien van kleine Spaanse peper. Een ieder heeft prikkels nodig. kwanta, die onderhands worden verhandeld, geeft Wij zoeken dit in de eerste plaats met de tong. de veiling onderstaand beeld: Prikkels van allerlei aard zijn de basis van het leven. Een tekort aan prikkels kan schaden, maar Aangevoerd in: kg: kosten per 100 kg: ook een teveel kan slecht zijn. „Ontzien verzwakt, 1948 40.000 f 50,— overdaad schaadt". 1949 51.000 f 49, De lombok, de tjabé en een scherpere soort, de 1950 40.000 f 86, rawit of djemprit, willen wij niet missen. De ge- wone soort lombok, het plantje met hangende 1954 128.000 f 100, vruchten vormt een gewas van droge of natte tijd. 1955 220.000 f 65, Bij zware regens is de teelt in de buitenlucht geen 1956 130.000 f 128, succes. De plant heeft last van slijmziekte; rijpe 1957 200.000 f 80, vruchten, vooral van de grootvruchtige vormen, geen cijfers, worden vaak aangetast door fruit-vliegen. Hier, in Nederland teelt de tuinder lombok, die Wij zien bij de achtereenvolgende jaren een enor- hij geselecteerd naar de veiling brengt. Daar is me stijging. De Indische Nederlanders en de in een behoorlijke controle op de kwaliteit van het vloed van de jongens van de Stoottroepen, die produkt. Aan verpakking en sortering wordt de enige maanden in Indië vertoefden, zijn aan die nodige aandacht besteed. vermeerdering zeer zeker debet. De tuinder weet wat op de veiling de marktwaarde De 40 a 50.000 uit Indië overgewaaide Nederlan- is. Vroeger geschiedde dat door opkopers, zodat ders zullen niet nalaten hun bordje rijst met de de tuinder nooit te weten kwam, wat zijn produkt nodige lombok te consumeren. Een klein deel van waard was. De verkoop op de veiling geschiedt bij de sambelans in potjes verpakt, worden vlot naar afslag. De koper betaalt contant. De waarde het buitenland geëxporteerd. wordt vanzelf beheerst door vraag en aanbod. De De Indische en Chinese restaurants, die als padde- veilingen zijn ingesteld voor fruit en groenten stoelen uit de grond verrijzen, zijn goede afnemers en de lombok wordt eveneens daaronder gerekend. van de „peper". Men ziet het, de Indische Neder- De crisis van de dertiger jaren heeft de klad ge bracht in dit soort volksgebruiken. De algehele ver sobering en de financiële aderlatingen op het eco nomische vlak lieten weinig ruimte meer over voor groots opgezette feesten waar men het geld liet rollen en jong en oud, rijk en arm van de algemene feestvreugde meegenoot. Ook de politieke onrust in de laatste helft der twintiger jaren was een roet-in-het-eten strooier. Ik herinner mij dat mas sale bijeenkomsten en het ontsteken van vuurwer ken toen werden verboden. Na de crisis, toen de welvaart zo zoetjes aan terug kwam, toen zijn toch deze oude gebruiken nooit meer in hun volle glorie herleefd. Ik geloof dat er toen een periode was afgesloten, het oude Indië had afgedaan, een nieuwe tijd brak door. Een „moderne" tijd, een meer westers georiënteerde periode. Maar in mijn jeugd (gezegende vredige jeugd!) knalden wij nog daverend het nieuwe jaar in! Mijn grootmoeder hield ervan op oudejaar familie, vrien den en kennissen om zich heen te verzamelen. Zestig tot tachtig gasten waren thuis geen uitzon dering en op hoogtijdagen gewoonte. Als ik aan die heerlijke voor mij onbezorgde tijd terugdenk dan ruik ik weer die specifieke geur van eigengemaakt gebak, van eigengemaakte li keuren en confituren en van kruidige braadsels de om de bijgebouwen zweefden en ik zie de bedien den lange tijd tevoren bezig met alle voorbereidin gen, hierbij geholpen en bijgestaan door de vrou welijke huisgenoten en hun vriendinnen. Dan ruik ik weer op oudejaar de allesdoordrin gende kruitdamp van het vuurwerk. En ik ruik parfum, parfum van mensen, fraai uitgedost in jas-toetoeps en sarong en kebaja's. De Indische kebaja die wit is en fraai bewerkt met kant en doorschijnende appliqué. In tegenstelling tot de inheemse kabaja die kleurig is (West-Java) en zwart of blauw (Midden- en Oost-Java). De jon gere dames droegen toen al meer en meer modi euze Westerse toiletten. De heren waren veelal gesnord en wij hadden thuis speciale kopjes voor hen, met een opening voor de mond en een be schermend overbrugginkje waar men de snor op tilde. In onze ruime achtergalerij stonden de tafels ge dekt. Als melkwitte kelken rijden zich langs de kanten de diepe borden met daarop een hoogge- vouwen servet. Glinsterend bestek, drinkglazen, met water gevulde vingerkommen waarin wat melatibloemen of rozenblaren dreven omringden elk couvert. Op het middendeel van de tafel ston den karaffen met drinkwater, kristallen ijsemmertjes met blokjes ijs en zilveren grijptangetjes, en flessen wijn. De bedienden kwamen tegen het etensuur met de rijkstgevarieerde indische schotels van kip-, rund- en varkensvlees, rundertong, vis en garnalen en van alle groenten en vruchten die de indische markt opleverde. In grote open diepe bakken dampte de rijst. Op een breed buffet links stonden de eigen baksels te pronken en op het buffet rechts de confituren en eigengemaakte limonades en likeuren. Wij kinderen konden naar hartelust uit de buikige flessen met confituren halen en meenemen naar het erf om het daar al spelend op te peuzelen. Er waren altijd wel bedienden die ons limonade (stroop zeggen wij in Indië) of gazeuse (limonade heette dat bij ons) inschonken als wij verhit of dorstig waren. Inmiddels hadden de mannelijke leden van het gezelschap gezorgd voor een enorme voorraad ge varieerd vuurwerk, kunstvuurwerk voor de kin deren en dames en knalvuurwerk voor aller en eigen vermaak. In de tuin richtte men een hoge bamboemast op en daarvanaf stroomde een meters en meterslange tros rode en groene knalbommen. Op de stenen pijlers die toegang gaven tot ons erf stonden twee enorme blitzbommen. Om klokslag 12 hief men de glazen, omhelsde el kaar, lachte en weende en daar platsten reeds met kinderen op zwiepende bamboestaken Ik zat laatst bij een Hollandse familie op de kof fie. Het was rotweer, koud, guur, stormig. Meneer tevreden: „Een kraan die me nou van de kachel weg slaat! Weet je wat ik niet snap? Dat er nog mensen zijn die met zo'n hondenweer de straat op gaan. En waar ik helemaal niets van snap: die gekken die nou nog op zee zitten!" Ik dacht aan de postbodes op straat, aan m'n neef als leerling-stuur op een coaster misschien wel in nood ergens op de Noordzee, en ik kon niet na laten giftig te worden: „Ja, het moeten wel gekken zijn, die jouw krantje in de bus stoppen, jouw kopje koffie uit Brazilië halen, jouw olie voor je rotkacheltje uit de grond halen in de malaria- oetan! Ondankbaar egoïstisch volk! Zijn beste zoons en dochters naar de verste stranden sturen en ze dan nog verslijten voor gek ooken ze verklaren voor „doodvreters" als ze hier terug komen omdat daar de grond onder de voeten is weggeslagen hier een variant op Multatuli: „Stik in koffie en blijf zitten!" Je hebt vaak grote spijt van je onbeleefdheid, maar het kan je vaak ook zó hoog zitten Op deze plaats excuus aan allen die ik (soms onverdiend) qeoffendeerd heb het móet eruit soms. T. R. lander geeft de tuinder ook een kleine stimulans voor de teelt van het plantje de „Capsium Annuum". De cijfers werden bereidwillig afgestaan door E.Z. OLLY. fel licht de blitzbommen uit elkaar, onmiddellijk gevolgd door een huis-aan-huis geknetter van flik kerende en spetterende knalvuurwerken. Iedereen stortte zich met overgave in dit kabaal, door er zijn eigen geknal en gesis van vuurwerk aan toe te voegen. De dames zaten vergenoegd op de stoelen of de marmeren traptreden en hielden de kinderen in het oog die rondliepen met sterretjes of bengaals vuur in hun vooruitgestoken handen. Aan de pilaren van het huis ontstak men het kunstvuurwerk: watervallen, draaiende zonnen, enz. De tuin en de straat waren absoluut onveilig van wege de sissende voetzoekers. Toch bewoog zich daar een dikke stroom „nontonners" of kijkers, genietende inheemsen en talloze muziekcorpsen die ronsebonsden of vloeiende melodieuze viool klanken ten gehore brachten. Zij kwamen de erven op en waren zij het aanhoren waard dan verzocht men hen even te blijven. Ook inheemse dansers en danseressen trokken rond en gaven in de tuinen een voorstelling. Vaak waren er drie tot vier verschillende gezelschappen in de tuin tegelijk bezig, tot intens genot van ons kinderen. Maar na de gebruikelijke tip verdwenen zij weer om slechts plaats te maken voor andere. Was een gezelschap de moeite waard dan bleven zij en zonden wij de anderen weg, ook het honorarium was dan niet mis want tijd betekende voor hen money. Begon al dit gepaf en gesis en gemusiceer wat te luwen dan ging men de straat op om kennissen en vrienden in andere buurten geluk te wensen en er eens een kijkje te nemen. Hadden zij misschien ook niet een boeiend gezelschap in de tuin? Zo'n nieuwjaarsstoet in het nachtelijk duister ver mocht mij intens te boeien. Overal op de voor galerijen vrolijke feestelijke mensen, muziek, vuur werk, dansers en danseressen in de tuinen. Men liep tussen en mèt juichende en zingende mensen, stille genietende inheemsen, kwetterende muziek corpsen en groepjes roerende vioolspelers. Voet zoekers en knalbommen vlogen ons om de voeten en de oren. Opwindend! Op Nieuwjaarsdag ging Oma met familieleden en vrienden in open landauers naar de oude pro testantse kerk in Jacatra. Hèt teken dat het nieuwe jaar een aanvang had genomen was voor ons steevast in alle vroegte het muziekcorps van de „toekang-sajoers" oftewel groente- en fruitverkopers, die onvervaard het „Wien Neêrlands bloed door d'adren vloeit van vreemde smetten vrij" in de tuin onder onze ven sters blies en hun vriendelijk „Slamat Taon Baroe!" dat wij, nog slaperig van het nachtbraken in ont vangst namen, waarop zij tevreden met hun fooi hun roeping vervolgden. ARIANE.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 7