VAN TJISOMANG TOT DELTA-PLAN Indisch Ingenieur „spint" Staalconstructies in Twee Vaderlanden s.s. Ir. W. van der Eb NAAST WERK: EINDELOZE STUDIE. Het Tjisomangviaduct, van alle bruggen in dat midabelste. Zo diep beneden jc lag het ravijn en in een vliegtuig zat. Tot je weer naar de baan snelste verbindingen van de SS reed .1 onvergeeflijke traject BandoengBatavia de for- zó langzaam kroop het voorbij dat het leek alsof je keek en je merkte dat je toch echt in één van de Men denke niet dat ir. v. d. Eb bij elk voltooid bouwwerk zich vergenoegd de handen wreef en zei: „Klaar is Kees. Doorlooien maar weer!" Neen, al deze staalconstructies werden onvermoeid gecon troleerd en bestudeerd. De studie van de bruggen- dynamica werd opgenomen en getoetst aan het prak tische onderzoek; uitgebreide studies over diverse knikproblemen onder gebruikmaking van differentie rekening: opmerkelijke scheurvorming bestudeerd op het probleem van vermoeiïngsverschijnselen in taaie staalsoorten; de vermoeiïngs"-hypothese op gebouwd; uitgebreide trillingsmetingen verricht; afleiding van een experimentele dempingskromme voor een theoretische berekening van de schok- efficiënt; omwerking van de Inglis theorie voor brugtrillingen; enz., enz., enz. Het is niet uit te leggen allemaal; het is te veel omvattend en te diepgaand voor de eenvoudige toeschouwer. Maar het zou te betreuren zijn als we niet beseffen welk een enorme teleurstelling het betekende voor ir. v. d. Eb toen hij later vernam dat bij een brand in het SS-gebouw gedurende de bezettingstijd vele van de verrichte metingen ver- lorén waren gegaan. Is het voor ex-tawanans te begrijpen dat ir. v. d. Eb tijdens de oorlog als ge vangene in Soeka Miskin uit intense verveling weer naar het rekenpotlood greep? Wie heeft toch de Tiisomang-brug gebouwd? Wie bouwde de vliegtuighangars voor de Militaire Luchtvaart in het oude Indië? Uit wiens brein ontsproten zulke indrukwekkende staalconstructies als van de brug bij Rhenen, de stalen deur voor de stormstuw van Krimpen, de Stordt Verft-deur van dat enorme Noorse droogdok? Wie ontwierp de Brienenoordbrug, die straks bij Rotterdam gebouwd zal worden, de brug met de langste vrije spanning (287 m!) in Nederland. Wie zal de stalen spinsluisstormdeuren voor de Haringvlietstuwen ontwerpen van dat titanenwerk, het Ne derlandse Delta-plan? De doorsnee burger kent de man en zelfs zijn naam niet. Aheen in kringen van bouwers die hem hoog waarderen - - kent men deze onbekende, deze „stalen Pimpernel", Ir. Wijnand Jan van der Eb, ondanks zijn ronde Hollandse naam een djatibruine Indische jongen („Schaamt U zich dat U Indo bent?" „Neen! (verbaasd) Waarom?!"). Behalve zijn bruine kleur is er alleen nog één eigenschap die hem onmiskenbaar tot een Indische jongen stempelt: hij is verbazingwekkend beschei den. Want eerlijk, wij zijn nogal argeloos bij hem op bezoek geweest voor een interview, en we zijn duizelig weer weggegaan. Nu nog bij het schrijven van dit artikel, staan wij verbijsterd te kijken naar de letterlijk ellenlange lijst van werken die ir. v. d. Eb op zijn naam heeft staan, en nog wel werk van een zodanig hoog gehalte, dat wij eigenlijk niet goed weten hoe wij hierover vertellen moeten zó dat een ieder het begrijpt en zonder dat tekort gedaan wordt aan de genialiteit en stoutheid van zijn plannen. Maar nu we eenmaal begonnen zijn, gaan we toch weer gerust verder: deze man wordt altijd tekort gedaan. Het is niet mogelijk in zo'n kort bestek de som van zijn verdiensten samen te vatten. Met trots en geluk bedenken wij immers dat nog na honderd jaar Nederlandse burgers kunnen wijzen op bouwwerken, waarvan gezegd kan ^worden: „Dit werd gemaakt door een jongen van Batavia! BEGINNELING BOUWT TJISOM ANG-VIADUCT Zoals ook in Indonesië men na een eeuw nog zal moeten getuigen van vele indrukwekkende con structies: „Ini dibikin oleh satoe Indo, ir. van der Eb!" Laat ons beginnen met enkele voorbeelden te noemen. Als één van de eerste: de brug van Tjisomang, waar reizigers uit alle windstreken der aarde overheen gereden zijn met ingehouden adem, de brug waarvan v. d. Eb technisch over spreekt: „225 m lang, ravijn 95 m diep (vijf tot zes flats op mekaar!), type: Trestle pijlerbrug; ontwerp 1929", en dan met een jongensachtige lach: „Toen was ik nog maar een snotneus van vierentwintig! Als je als snotneus van 24 een brug kan bouwen, die behoort tot de vier hoogste bruggen van de wereld, dan ligt er al een veeljarige ingenieurs carrière achter de rug. Dat was zo. Al op zijn tiende jaar zei de lagere scholier Wijnand Jan (geboren 11 mei 1904 te Weltevreden, jeugdjaren op de suikerfabrieken „Maron" en „Wonolangan")„Ik wil ingenieur worden!" Hij werd het in recordtijd: 19111917 L.S., 1917—1922 HBS, 1922—1926 TH. Bandoeng. Eén der zeer weinigen die op een speciaal studie mochten afstuderen. Ontwerp: grote spoorwegbrug type Serajoebrug bij Kebasen voor schema 1921 Op voordracht van prof. dr. ir. J. H. A. Haarman geplaatst bij de Dienst voor Constructie en Brug genbouw der Staatsspoorwegen in Ned. Indië, be gint hij een carrière waar door alle SS-ers nog steeds met respect over gesproken wordt (op onze oproep om een foto van de Tjisomangbrug kwa men van ettelijke kanten foto's, brieven, telefoon tjes en persoonlijke bezoeken en allen spraken met lof van deze bruggenbouwer) BOUWWERKEN VAN ATJEH TOT AMBON. Bruggen zijn altijd v.d. Eb's lievelingswerk ge weest. Welk een symboliek ligt erin: het over spannen van schisma s, het tot elkaar brengen van gescheiden werelden, het openen van wegen tot exploratie van alles wat nieuw is! Nu weet iedereen dat het bouwen van een stalen- brug niet zo maar is het samenbrengen van stukjes ijzer over een gat. Er is een grondige kennis voor nodig van metaal en metaalsoorten, van spanningen, trillingen, uitzettingscoëfficienten, enz., enz. Zelfs de kleinste berekening werpt een aantal algebra- ische formules op papier, waar een HBS-er nacht merries van krijgt. Ir. v. d. Eb maakte niet alleen miljoenen van die berekeningen, hij ordende en sorteerde ze, onderwierp ze aan kritiek en einde loze verbeteringen, ontwierp systemen en tabellen, zocht eindeloos naar nieuwe formules en denk wijzen. Zijn bruggen waren altijd bij steeds minder materiaal van steeds hechter constructie en in de uitvoering aanmerkelijk goedkoper. Als toepasser van efficiency in de staalconstructiebouw is hij zonder weerga. Snel verrezen op de Indische grond bruggen als de Tjodé-brug in Djokja, de 100 m-overspanning over de Kroeng iBlang Mé in Atjeh, het Tjisomang- viaduct, de viaducten bij Nagrek, Tjibatoe, Tji- randjang, Radjamandala, de laaglandsbruggen van de Serajoe (bij Maos), de Tjipoenegara, de Tji- manoek, de Tjilosarihet door natuurlijke bar rières als rawa's en bergruggen verdeelde Indo nesische land en volk worden meer en meer één! Maar niet alleen bruggen bouwde hij, overal waar staalconstructie verrezen, daar drukte ir. v. d. Eb zijn stempel. Hij bouwde: de hangars voor Kali djati, Morokrembangan, Ambon, Lawang, Madioen, Andir en Kemajoran. Als wij kennis nemen van zoveel machtige pro jecten, als wij er in de loop der jaren aan gewend geraakt zijn om zulke arbeid betaald te zien met tonnen en miljoenen, en we vragen voorzichtig hoe dat allemaal gehonoreerd is kunnen worden, zegt ir. v. d. Eb tevreden: „Tweemaal gratificatie! Het klinkt bijna als een mop als we tegelijkertijd denken aan de miljoenentantièmes in de suiker, aan de enorme gratificaties in handel en industrie zowel in Indië als hier. Maar de rust waarmee v. d. Eb hef zegt, werpt opeens een helder en waardig licht op de onmeet bare waarde van de Indische ambtenaar voor de Staat, ongeacht of hij BB-man was of officier of soldaat of commies: voor hoe ontstellend weinig deden zij zó ontstellend veel!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 6