SrfST» Zï%- s°LZ X/£ Het vervoer van zo n stalen deur voor de storm stil w van Krimpen naar zijn bestemming was geen peulschilletje. De lezer ziet ook wel waarom deze deur in de volksmond „de brug op z'n kant" heet. VAN SOEKA MISKIN TOT RIJKSWATERSTAAT. Hier ontwierp hij zijn ,,Sagesis"-truck, het idee van een zeer snel rijdend treintype met praktisch geheel opgeheven vetergang en zeer hoge rijkwa- liteit door toepassing van het gyro-principe. De naam is een afkorting van Self Alining Gyro Electric Stabilyzed Individual Springed. Later werd in Nederland contact opgenomen met de M.A.N. Werke Neurenberg, die de uitvinding interessant en uitvoerbaar achtte, doch te duur. Een teleur- stelling? Wij kennen ir. v. d. Eb als een geduldig mens. In deze tijd van steeds toenemende snelheden wordt het ,,te duur meer en meer teruggewonnen uit tijdwinst. Vroeger of later komt de Sagesis truck zeker op de stalen weg! Geduld, bescheidenheid en werkzaamheid hebben in het leven van ir. v. d. Eb al meermalen geleid tot uiteindelijke beloning. Na zijn vestiging in Nederland bleef hij immers ook lange tijd „onont dekt Pas in 1947 kwam hij in dienst van de werkgroep beton en staalconstructies van T.N.O. en niet minder dan zeven jaar kan deze man van de praktijk eigenlijk niet anders doen dan rapporten schrijven, rapporten echter van een dusdanig ge halte dat men op den langen duur de enorme praktische waarde van deze bouwer wel zien móet. In 1954 volgt dan zijn aanstelling tot wetenschap pelijk adviseur voor staalconstructies bij de Directie Bruggen van de Rijkswaterstaat. Van 1954 heeft hij de dubbele functies van research-ingemeur bij T.N.O. en Wetenschappelijk Adviseur bij Rijks waterstaat, met ingang van april 1956 veranderd in Hoofdingenieur A bij Rijkswaterstaat, met in gang mei 1958 de algehele overgang naar de Dienst van RWS. BOUWER VAN BRUGGEN EN STUWEN. De respectabele lijst van 46 opzienbarende rap porten en publicaties in de zevenjarige TNO- periode valt gewoonweg in het niet bij het werk dat onder v. d. Eb's leiding in vaste vorm uit de Nederlandse klei verrijst in de vier jaren als bouwer: Bruggen: de brug van Venlo, de brug van Rhenen, de stalen IJ-brug van Schellingwoude, de Mogge- zompse en Dochterense bruggen, de Wilhelmina- brug in Maastricht, de brug van Rheden, de brug van Gorkum, de in ontwerp praktisch gereed zijnde Brienenoord brug bij IJsselmonde. Het is niet doenlijk de technische fenomena te noemen, die bij deze bouwwerken in toepassing zijn gebracht (wat zeggen woorden als „orthotrope plaatconstructie „verstijfde staafboog", enz., enz. aan de leek?), maar zelfs eenvoudige toeschouwers kunnen met respect zulke cijfers bekijken als: span wijdte 143 meter van de brug van Rhenen, van niet minder dan 287 meter vrije spanning bij de te Brienenoord te bouwen brug; dat v. d. Eb gewichtsbesparingen wist te bereiken van niet min der dan 55% en kostenbesparingen van 18 tot 30 Stuwen: De stalen deuren van de stormstuw van Krimpen, de keersluis van Zeeburg, de stormstuwen van het Haringvliet (in bewerking), de drijvende dokdeur voor een 100.000 tons vast dok in Noor wegen, de z.g. Stordt Verft-deur. Ir. v. d. Eb vergeve ons dat wij de technische bij zonderheden van deze werken niet noemen. Wij hebben maar een gewone, erg platte pet en al die wiskundige „tintjang babi formules" gaan er heel ver boven. Maar we begrijpen dat er enorme berekeningen nodig zijn om een deur te bouwen, die voor vele decennia het miljoenen-tons-gebeuk van stormen en getijen moet weerstaan, bruggen die de last van miljoenen snelvervoer een halve eeuw moeten tor senwe begrjpen de gigantische verantwoording van de beschikking over leven en veiligheid van vele generaties Nederlanders. We begrijpen ook dat er een voorbeeldig vermogen voor menselijke en beroeps teamgeest moet zijn. want al deze staal constructies worden natuurlijk opgezet in nauwe samenwerking met de betonconstructeurs voor de onderbouw. We begrijpen alleen maar niet dat één mens al dit werk aan kan (al is hij dan ook astrologisch een Stier!) en nóg tijd over heeft voor studies en hobby's als electrotechniek, geometrische optica, gyrodynamica, microscopie, microbiologie en kunst fotografie ah, het duizendvoudig vermogen van Ardjoena in een Nederlands ingenieurswerk! Hoe trots zij wij, Nederlanders uit Indië, op zulk een bouwer! Hoe verheugd zijn wij, komend uit het land van de Rijst, ook hier in Nederland te zien dat het zegenend werk onhoorbaar groeit als de padi! DRIE KWS-ERS. Ir. v. d. Eb spreekt over zijn werk uiterst een voudig, al klinkt er onmiskenbare trots in zijn stem als hij spreekt van zijn „anak mas": de Tjiso- mangbrug, de brug van Gorkum en de komende brug van Brienenoord. Maar hij wordt pas enthou siast als hij spreekt van zijn levende „anak mas", drie ex-KWS-ers en jarenlang buitengewoon ge waardeerde medewerkers achter deze machtige constructies: C. D. Maussart (62), van opzichter opgeklommen tot titulair ingenieur 1ste klas se, eens jongen van Pa van der Steur, eens leer ling aan de KWS, in de praktijk gevormd, nog steeds agtieve figuur bij TNO. G, Th- Pieters (overleden op 56-jarige leeftijd), even eens afkomstig van de KWS. als Maussart eens ook opzichter bij de Dienst voor Constructie en brug genbouw. Hij heeft gehol pen bij de aflevering van de Stordt Verft deur (een juweel van maar 105 ton voor een monsterdok van 100.000 ton!). Charles James Deighton (55). zijn speciale anak mas. Ir. v. d. Eb spreekt over „het team v. d. Eb- Deighton heeft in zich in Nederland duchtig wgten te weren. De wiskundige uitwerking en formules van mij, de uitwerking in cij fers van Deighton. Dat laatste is eveneens be- langrijk! Ik heb mevrouw Deighton gevraagd haar man speciaal te vertroe telen opdat hij lang gespaard moge blijven!" Ah, die jongens van T.H., KWS, KES en Am bachtsscholen in Indië, kijk hoofdschuddend naar hun Indische papiertje en desnoods naar hun bruine huid, maar geef ze een kans om iets te DOEN. We denken altijd weer terug aan die typische twee-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 7