SrfST» Zï%- s°LZ X/£
Het vervoer van zo n stalen deur voor de storm
stil w van Krimpen naar zijn bestemming was geen
peulschilletje. De lezer ziet ook wel waarom deze
deur in de volksmond „de brug op z'n kant" heet.
VAN SOEKA MISKIN TOT
RIJKSWATERSTAAT.
Hier ontwierp hij zijn ,,Sagesis"-truck, het idee
van een zeer snel rijdend treintype met praktisch
geheel opgeheven vetergang en zeer hoge rijkwa-
liteit door toepassing van het gyro-principe. De
naam is een afkorting van Self Alining Gyro
Electric Stabilyzed Individual Springed. Later werd
in Nederland contact opgenomen met de M.A.N.
Werke Neurenberg, die de uitvinding interessant
en uitvoerbaar achtte, doch te duur. Een teleur-
stelling? Wij kennen ir. v. d. Eb als een geduldig
mens. In deze tijd van steeds toenemende snelheden
wordt het ,,te duur meer en meer teruggewonnen
uit tijdwinst. Vroeger of later komt de Sagesis
truck zeker op de stalen weg!
Geduld, bescheidenheid en werkzaamheid hebben
in het leven van ir. v. d. Eb al meermalen geleid
tot uiteindelijke beloning. Na zijn vestiging in
Nederland bleef hij immers ook lange tijd „onont
dekt Pas in 1947 kwam hij in dienst van de
werkgroep beton en staalconstructies van T.N.O.
en niet minder dan zeven jaar kan deze man van
de praktijk eigenlijk niet anders doen dan rapporten
schrijven, rapporten echter van een dusdanig ge
halte dat men op den langen duur de enorme
praktische waarde van deze bouwer wel zien móet.
In 1954 volgt dan zijn aanstelling tot wetenschap
pelijk adviseur voor staalconstructies bij de Directie
Bruggen van de Rijkswaterstaat. Van 1954 heeft
hij de dubbele functies van research-ingemeur bij
T.N.O. en Wetenschappelijk Adviseur bij Rijks
waterstaat, met ingang van april 1956 veranderd
in Hoofdingenieur A bij Rijkswaterstaat, met in
gang mei 1958 de algehele overgang naar de Dienst
van RWS.
BOUWER VAN BRUGGEN EN STUWEN.
De respectabele lijst van 46 opzienbarende rap
porten en publicaties in de zevenjarige TNO-
periode valt gewoonweg in het niet bij het werk
dat onder v. d. Eb's leiding in vaste vorm uit de
Nederlandse klei verrijst in de vier jaren als
bouwer:
Bruggen: de brug van Venlo, de brug van Rhenen,
de stalen IJ-brug van Schellingwoude, de Mogge-
zompse en Dochterense bruggen, de Wilhelmina-
brug in Maastricht, de brug van Rheden, de brug
van Gorkum, de in ontwerp praktisch gereed zijnde
Brienenoord brug bij IJsselmonde.
Het is niet doenlijk de technische fenomena te
noemen, die bij deze bouwwerken in toepassing zijn
gebracht (wat zeggen woorden als „orthotrope
plaatconstructie „verstijfde staafboog", enz., enz.
aan de leek?), maar zelfs eenvoudige toeschouwers
kunnen met respect zulke cijfers bekijken als: span
wijdte 143 meter van de brug van Rhenen, van
niet minder dan 287 meter vrije spanning bij
de te Brienenoord te bouwen brug; dat v. d. Eb
gewichtsbesparingen wist te bereiken van niet min
der dan 55% en kostenbesparingen van 18 tot
30
Stuwen: De stalen deuren van de stormstuw van
Krimpen, de keersluis van Zeeburg, de stormstuwen
van het Haringvliet (in bewerking), de drijvende
dokdeur voor een 100.000 tons vast dok in Noor
wegen, de z.g. Stordt Verft-deur.
Ir. v. d. Eb vergeve ons dat wij de technische bij
zonderheden van deze werken niet noemen. Wij
hebben maar een gewone, erg platte pet en al die
wiskundige „tintjang babi formules" gaan er heel
ver boven.
Maar we begrijpen dat er enorme berekeningen
nodig zijn om een deur te bouwen, die voor vele
decennia het miljoenen-tons-gebeuk van stormen
en getijen moet weerstaan, bruggen die de last van
miljoenen snelvervoer een halve eeuw moeten tor
senwe begrjpen de gigantische verantwoording
van de beschikking over leven en veiligheid van
vele generaties Nederlanders. We begrijpen ook
dat er een voorbeeldig vermogen voor menselijke
en beroeps teamgeest moet zijn. want al deze staal
constructies worden natuurlijk opgezet in nauwe
samenwerking met de betonconstructeurs voor de
onderbouw.
We begrijpen alleen maar niet dat één mens al dit
werk aan kan (al is hij dan ook astrologisch een
Stier!) en nóg tijd over heeft voor studies en
hobby's als electrotechniek, geometrische optica,
gyrodynamica, microscopie, microbiologie en kunst
fotografie ah, het duizendvoudig vermogen van
Ardjoena in een Nederlands ingenieurswerk!
Hoe trots zij wij, Nederlanders uit Indië, op zulk
een bouwer! Hoe verheugd zijn wij, komend uit
het land van de Rijst, ook hier in Nederland te
zien dat het zegenend werk onhoorbaar groeit als
de padi!
DRIE KWS-ERS.
Ir. v. d. Eb spreekt over zijn werk uiterst een
voudig, al klinkt er onmiskenbare trots in zijn stem
als hij spreekt van zijn „anak mas": de Tjiso-
mangbrug, de brug van Gorkum en de komende
brug van Brienenoord. Maar hij wordt pas enthou
siast als hij spreekt van zijn levende „anak mas",
drie ex-KWS-ers en jarenlang buitengewoon ge
waardeerde medewerkers achter deze machtige
constructies:
C. D. Maussart (62), van
opzichter opgeklommen tot
titulair ingenieur 1ste klas
se, eens jongen van Pa
van der Steur, eens leer
ling aan de KWS, in de
praktijk gevormd, nog
steeds agtieve figuur bij
TNO.
G, Th- Pieters (overleden
op 56-jarige leeftijd), even
eens afkomstig van de
KWS. als Maussart eens
ook opzichter bij de Dienst
voor Constructie en brug
genbouw. Hij heeft gehol
pen bij de aflevering van
de Stordt Verft deur (een
juweel van maar 105 ton
voor een monsterdok van
100.000 ton!).
Charles James Deighton
(55). zijn speciale anak
mas. Ir. v. d. Eb spreekt
over „het team v. d. Eb-
Deighton heeft in zich in
Nederland duchtig wgten
te weren. De wiskundige
uitwerking en formules van
mij, de uitwerking in cij
fers van Deighton. Dat
laatste is eveneens be-
langrijk! Ik heb mevrouw
Deighton gevraagd haar
man speciaal te vertroe
telen opdat hij lang gespaard moge blijven!"
Ah, die jongens van T.H., KWS, KES en Am
bachtsscholen in Indië, kijk hoofdschuddend naar
hun Indische papiertje en desnoods naar hun bruine
huid, maar geef ze een kans om iets te DOEN.
We denken altijd weer terug aan die typische twee-