2 Gevaar voor Rare praatjes" In de trein vanuit Haarlem, reisde ik samen met mijn oude sobat S. Als fervent aanhanger van het Tong-Tong streven, bracht ik 't gesprek hierop. Tot mijn grote verbazing was S. niet bepaald enthousiast. Gevraagd naar de reden hiervan, antwoordde hij, of ik het wel wist dat de eerste uitgave van Tong- Tong bekostigd was door de P.v.d.A. U, begrijpt ik stond er gewoon van te kijken. Ik heb natuurlijk gekotjokt om er achter te komen hoe hij aan deze absurde uitspraak kwam Als volgt, ene zekere hr. Q. woonachtig te Am sterdam-West sinjo K.V.P.) moet op een dag in de tram gesproken hebben met ene blanda (A.R.) waarschijnlijk in de periode kort na de verkiezingen (welke?) over het verlies aan A.R. leden. Blanda A.R. weet dit aan het overgaan van de Gerepartieerden van de A.R. naar de P.v.d.A. gezien de grote propaganda in het blad ,,T O N G- T O N G" welke eerste uitgave bekostigd moet zijn door de P.v.d.A. waarop de A:R:man een z g- authentiek stuk produceerde!!!!!!?????? Ik vind dit belangrijk genoeg om U even te melden, want als zon nuchter iemand als S. dit min of meer /„slikt" hoe dan de gewone Njo X. (Namen beschermd. Red.) 1. De motivering van meneer Q is zó „roewet" dat het eigenlijk dwaas is om erop in te gaan, maar wij kennen veel „roewete" broeders en zus ters en hopen met het antwoord iets duidelijk te kunnen maken. „Euro-tropisch" ,,U heeft een paar maal het woord Euro-tropisch gebruikt en alhoewel ik weet wat U bedoelt, zou ik het toch prettiger vinden als U kon formuleren wat Euro-tropisch eigenlijk is." L. M. R. v. d. K. Ik ben eigenlijk even ver als U. Misschien zou ik een eind verder komen als men mij vertelde wat Europees eigenlijk is (buiten het geografische be grip dan). Na tweeduizend jaar bestaan weten Europeanen zelf niet eens wat en wie precies zij zijn, wat nu eigenlijk precies hun cultuur is. Zelfs politiek en economisch bestaat er geen Europa, zoals vooral de laatste jaren telkens weer blijkt. Hoe willen Euro-tropische mensen dan formuleren wat zij zijn en willen, veel en veel gemengder, verspreider en talrijker dan de Europeanen. Maar het merkwaardige is: muziek, literatuur en beel dende kunst spreken een taal die niet mis te ver staan is. Wij herkennen elkaar aan onze muziek, onze taal, onze typische gewoonten, duizend en één kleine dingen. Is het nodig om voor alles wat wij zo sterk voelen en zo positief weten, een formulering te zoeken? Heeft U de formulering al gevonden voor Grieks-Romeins? Voor Assyrisch- Babylonisch? Voor Hindoe-Javaans? Wij gaan maar met de „karavaan van duizend jaren Van waar? Waarheen? Maar zie, onze voetafdrukken staan in het zand. T. R. r ATTENTIE. 1. Inlichtingen omtrent adressen van abonnees worden door ons NIET verstrekt. Deels omdat dit een algemene „wet" is bij alle dagbladen en perio dieken, deels omdat het inderdaad niet aangaat vrijelijk te beschikken over andermans adres. Wij begrijpen inderdaad dat in een blad als TONG-TONG heel wat oude connecties weer worden ontdekt en dat men die graag weer wil aanknopen, maar we weten ook dat er mensen zijn die om welke reden dan ook met bepaalde episodes uit het verleden willen breken. Om al die redenen willen we brieven aan oude kennissen wél doorsturen, aldus aan de betrokkene de vrije keus latend om een connectie te conti- nuëren. 2. Uiteraard worden omtrent advertenties of TING-TINGs nimmer inlichtingen verstrekt t.a.v. de steller achter het advertentienummer. Wie ad vertenties onder nummer plaatst, heeft daar redenen voor. Die worden door ons uiteraard gerespecteerd. 2. Neem aan dat de eerste uitgave oplaag? nummer? jaargang?) door de P.v.d.A. gespekt is, dan heeft TT zich daarna dus vrij gemaakt of be rouw gekregen. Nu nog steeds boos? (Groepsgevaar No. 1: onverdraagzaamheid!). 3. Baseert een K.V.P.-man zijn opinie op de uit spraak van een A.R.-man, die in de tram zo maar een document in de zak heef, waaruit blijkt dat TONG-TONG (neutraal) gespekt wordt door de P.v.d.A.? Of elke smoes is goed genoeg (maar waarom dan zo n ingewikkelde?) óf men gelooft nog steeds alles wat gezegd (en gelasterd) wordt (Groepsgevaar No. 2; Gebrek aan kritisch ver mogen) 4. Telkens blijkt ons weer dat politieke verdacht makingen en aanvallen op TONG-TONG door gaan, openlijk of in het geniep, met insinuaties of „bewijzen zwart op wit". Hoe verschrikkelijk als onze ruimheid vernield wordt door kastjesgeest! (Groepsgevaar No. 3: Verdeeldheid). 5. TONG-TONG is een tong-tong, dus nooit poli tiek. Niet tida boleh, maar tida bisa. Wij zouden on-sociaal, on-christelijk, on-Indisch zijn als wij ons geluk reserveerden voor een politiek groepje. 6. Wie nuchter is, gelove niet iedere man in de tram. Hij bemachtige voor ons elk „authentiek stuk" en signalere leugen en bedrog. Nuchter zijn is handelen als Paulus: „Gaat heen en onderzoek zelf de dingen". En alsjeblief, alsjeblief, onderschat zulke „rare praatjes" niet. Elk groot gevaar begint onschuldig! T. R. EN PASSANT Toen ik de sigarenwinkel binnenging, zag ik haar voor de kisten groenten staan van de winkel er naast. en toen ik na een tien minuten buiten kwam stond ze er nog: besluiteloos en half dromerig neerkijkend op de kroppen sla, de radijsjes, en nog wat. Ik kon het niet nalaten, maar achter omaatje langs lopend fluisterde ik: „Jammer isterniet kang- koeng, ja mevrouw." Ze draaide zich met een ruk om, roepend: „Na itoeoeoe! en hield me meteen bij m'n jasje vast. „Ja itoe. meneer!" „En jammer isterniet sawi ja mevrouw, en patjai en koetjai!" ,,He-eh." „En laboe siem ja mevrouw, of laboe gendie maar voor maken sajor bening!" ,,He-eh ja meneer!" „Of blindjo of terong blanda of katjang pandjang." „Adoeoeoeh!" „Dag mevrouw." „Dag meneer." (Ik weet zeker dat we allebei toch een stukje gelukkiger waren!) SCHOENEN Gedichtje, geïnspireerd door een sketch die ik jaren geleden gehoord heb van Buziau. Schoenen, laat ons ze samen bekijken en u permitteert, met mensen vergelijken. Met voeten getreden gaan ze door 't stof, er zijn mensen, die gaan op één schoen en één slof. Schoenen, ze vragen verzorging, net als de mensen, laat bij beiden soms heel wat te wensen. Want zijn ze stuk. kapot of versleten, worden ze vaak in een hoek gesmeten. Schoenen, ieder koopt ze naar keuze, de een let op de kleur en de ander op neuzen. Er zijn mensen die leven op zeer grote voet, ook zijn er, die leven op één stof, als 't moet. Schoenen en mensen, 't zij zwart, 't zij wit, mag ik u vertellen, waar of 't in zit. Bij de mens en bij de schoen, moet 't binnenwerk 't doen. BLANDA. KLEURLINGEN Een onzer lezers las in zijn blad „De Dordtenaar" in het verslag van de rechtszitting voor een troep nozems de zin: „De knapen bleken eerder reeds met kleurlingen te hebben gevochten." Waar in datzelfde blad het zaakje van de „Indonesische Ne derlanders voor de politierechter" breeduit op pagina 1 was uitgesponnen, greep hij naar de pen om de redactie opheldering te vragen over dat „kleur lingen", waarop ruim een maand later het ant woord werd ontvangen: „Volgens het woordenboek zijn kleurlingen afstammelingen van een blanke en niet-blanke." Punt. Voor de gevoelswaarde van het verzoek bleek men dus geen aandacht te hebben. Het is eigenlijk een heel onsmakelijk verhaal: een vijftal jongens „krojokt" een onschuldig heer van oudere leeftijd en trapt en slaat het slachtoffer zelfs als het al op straat ligt. Een passerend Hon gaar werpt zich op de onverlaten „die er van door gaan als spreeuwen". Uitspraak: „Niet zo kwaad. Na voorarrest onmiddellijk op vrije voeten." Dit soort jongelui (al lang gesignaleerd!) heeft o.a. ook gevochten met „kleurlingen", U weet wel, die Indonesische jongelui op pagina 1. En dan zegt de toeschouwer: „Wind je niet op. We moeten after all dankbaar zijn voor alles wat voor ons gedaan is!" We hadden een paar dagen terug een Hol- lander-van-hier op kantoor, die verontwaardigd uitriep: „Dat is rassendiscriminatie!" Zo ver gaan wij niet, willen wij niet gaan. Het blijft alleen zo vervelend om misdadigheid zo glad in één adem te horen noemen met kleur Tot slot (en hiermede is alle discussie gesloten)! wij verdedigen hier niet onze eigen zaak, maar HET NEDERLANDS FATSOEN. En dat fatsoen EIST dat niet alleen de gast, maar ook de GAST HEER zijn manieren kent. T. R. MONGGO RèKl Madjallah aran „Tong-Tong" Gawené bojang-bojong Pantasé di pun sokong Monggo, rék, gotong-rojong! Ingez. WF. W. Schardijn (Djempol! Red.) WAT IS HET VERSCHIL? Brieven van abonnées worden veel te vaak ver keerd geadresseerd. Men weet het verschil niet tussen „Redactie'' en „Administratie". Men onthoude.- brieven betreffende verzending, abonnering, voldoening ab.gelden, verhuizing, gaan naar de Administratie. Brieven die betrekking hebben op de inhoud van het blad, ingezonden copy of foto's, verzoeken om hulp, algemene informaties, gaan naar de Redactie. In dit beginstadium van TONG-TONG gaan ook advertenties naar de Redactie. Brieven die aan Tjalie Robinson gericht zijn, wor den gericht aar. hem persoonlijk, eventueel voor zien van de aantekening privé. Dit laatste moet men echter niet te gauw doen. Zaken van alge- in _en redactioneel belang kunnen gewoon aan de Redactie gericht worden. T. R. ziet namelijk alles tóch wel, maar dringende zaken kunnen direct worden afgehandeld. Cliché's, Men stuurt ons vaak cliché's (negatieven) toe van foto's, die men graag in TONG-TONG wil heb ben. Dat is verkeerd. Men moet de foto's zelf sturen. Dat komt omdat men in de war is met kranten- cliché's. Dit zijn dingen van lood, zink, koper of plastic, een soort stempels dus. Deze dingen heb ben alleen kranten, U niet. U moet dus altijd de foto zelf sturen, tenzij wij om speciale redenen om het negatief vragen.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 2