DANSSCHOOL VAN DER MEULEN
WAT MOET MIJN DOCHTEB LATER WORDEN?
DANSLESSEN
LAAN VAN MEERDERVOORT 50B, DEN HAAG
Gaskolectra (sedert 1931)
Keizersgracht 486
TELEF. 39.52.07
Een bladzij uit de Platenatlas
(Advertentie)
Amsterdam, tel- 43772 en 32716, levert U franco
uit de ruime keuze van goederen, zo als meu
belen, woningtextiel, kleding, alle soorten haar
den en kachels, stofzuigers, geijsers, wasmachines,
koelkasten, radio, televisie, huishoudelijke art.
glas- en servieswerk, enz. enz-
Prima service, betaling in overleg. Wij lichten
U gaarne nader in.
De kunst is een bemiddelaarster van het onuit
sprekelijke. Daarom schijnt het een dwaasheid,
wederom voor haar een bemiddelaar met woorden
te willen zijn. Goethe.
Een vraag, die veel ouders zichzelf stellen en dan
meestal het antwoord al klaar hebben. Kan ze
goed leren, dan naar de daarna misschien
studeren. Het is altijd goed, wanneer een meisje
een degelijk beroep leert om daarmee haar eigen
brood te kunnen verdienen. Is ze niet zo n bolle
boos, dan naar de M.U.L.O. of de huishoud
school. Typiste op een groot kantoor, de één of
andere administratieve baan. In de meeste geval
len trouwt ze wel en wordt een gezellige huis
moeder. Dit klinkt misschien allemaal een beetje
onaardig, maar zo is het beslist niet bedoeld.
Het gebeurt immers wel eens, dat zo n meisje aar
dig kan tekenen of schilderen of beeldhouwen en
dan de artistieke kant wil opgaan. En hoe vaak is
het dan niet zo, dat de ouders ertegen zijn! „Zorg
jij nu maar eerst, dat je je H.B.S.-diploma haalt,
is dan het doorslaggevende argument. Vijf jaren
uit: de pharmaceutische fabriek van Bayer in
Duitsland nam het boek in studie en vóór de twee
de wereldoorlog kreeg de apotheker Dr. Boelman
te Malang opdracht, om voor Bayer onderzoekin
gen te doen, o.a. in welke periode van groei en in
welke toestand, vers of droog, de kruiden de beste
resultaten geven. In 1924 werd in Singapore een
tropisch medisch congres gehouden, waarop ook
het kruidenboek ter sprake kwam. Een der spre
kers betreurde het niet te weten, of de schrijfster
nog in leven was, maar hij wenste nadrukkelijk de
grote waarde van het boek voor de wetenschap te
memoreren.
Het gevolg van de verspreiding van het boek was
dat steeds meer mensen de raad van de schrijfster
kwamen inwinnen, vooral in gevallen, waarbij een
patient was opgegeven door de medici. Met toe
stemming en onder toezicht van de behandelende
arts nam mijn moeder de behandeling, nu met
kruiden, over en het liefst nam ze de patient bij
zich in huis. Ik herinner me niet meer, hoe vaak
het voorkwam, maar het gebeurde vele malen,
dat er zware zieken bij ons thuis verzorgd werden
en dat mijn moeder er 's nachts zelf bij waakte.
Hoe ze aan haar feilloze diagnosen kwam, die
door verscheidene doktoren bewonderend genoemd
werden? Zij liet de zieken zelf praten en vertel
len, terwijl ze hen zwijgend aankeek en dan wist
ze het meteen: „Die en die kruiden moet U ge
bruiken."
In critieke gevallen, als het erom ging, erop of er
onder, placht zich ze zo intens in het geval te ver
diepen, dat het har.r zelfs in d? slaap niet losliet
pbusifsa tu U»a
en volgens haar eigen herhaald getuigenis was het
altijd een vrouw, die haar in de droom duidelijk
maakte, wat ze moest doen. Ik herinner mij het
volgende: Marie A„ een meisje van 19 jaar, had
bloeddysenterie en was opgegeven. Mijn moeder
werd er bij geroepen en het meisje werd bij ons
thuis gebracht. Mijn moeder haalde haar erdoor,
maar stond toen voor het probleem, hoe het dood
zwakke kind, dat geen voedsel kan verdragen, ver
der te brengen. Ze piekerde en piekerde en dromend
zag ze „de vrouw" een touw spannen, waaraan pa
paja's hingen; eerst een heel kleintje, dan 4 in op
volgende grootte en dan nog 4 in afnemende maat,
de laatste was weer net zo klein als de eerste.
„Dit is het, papaja, eerst heel weinig, dan steeds
meer en later weer minder", begreep ze en op die
manier werd Marie over haar zwakte heen gehol
pen naar algeheel herstel.
Naam en faam verbreidden zich hoe langer hoe
meer. Het werd zó, dat mijn moeder her en der
heen geroepen werd en dikwijls geen rust meer
kende. Wij woonden op Semarang, en het kwam
harhaaldelijk voor, dat er een auto voor kwam rij
den: „In Godsnaam, mevr. Kloppenburg, gaat U
direct mee." en dan bleek het o.a., dat er ergens
in de Oosthoek op een suikerfabriek een dysentrie-
epidemie was uitgebroken, waartegenover de dok
toren machteloos stonden. Nooit zei mijn moeder
„Neen", niets was haar te veel als er geholpen
moest worden.
Eigenbelang kende zij niet. En in dit verband wil
ik hier uitdrukkelijk vermelden, dat zij, nadat ze
de auteursrechten voor haar boek voor 3000.
had overgedaan aan de uitgever, nooit een cent ge
toucheerd heeft voor haar diensten. Mijn vader en
zijzelf wilden geen eigen voordeel uit de nood
van anderen.
In 1913 moest mijn moeder voor familie-aange
legenheden naar Europa. Van die gelegenheid maak
te ze gebruik H.M. Koningin Wilhelmina een exem
plaar van boek en atlas aan te bieden. H.M. ont
ving mijn moeder in audiëntie en aanvaardde het
boek met grote belangstelling; vroeg haar of de
medewerking van 's Lands Plantentuin naar wens
verliep en o.a. nog, wat zij dacht over de verhef
fing van de inlandse vrouw.
(Wordt vervolgd)
Mevr. A. G. Kortenhorst-Kloppenburg.
gaan voorbij, misschien wel meer, als ze een paar
keer blijft zitten. Heeft ze dan nog de moed haar
eventuele artistieke kwaliteiten verder te ontwik
kelen? Met een heleboel van die dingen moet je
jong beginnen en dat betekent: jong een keuze
maken.
Milly Gramberg, Indisch meisje, maar hier in
Holland geboren en getogen, dochter van kolonel
Gramberg en familie van Generaal Koot, soliste
bij het Nederlands Dans Theater, zag dit al vroeg
in. Op haar negende jaar begon zij met rythmiek.
Toen ze van de lagere school kwam. begreep ze,
dat bij een zware middelbare opleiding het dansen
in het gedrang zou komen en koos zonder aarzelen
de driejarige M.U.L.O. Gedurende deze drie jaar
kreeg Milly twee maal in de week balletles en kon,
toen zij in 1954 van de M.U.L.O. kwam, meteen
in de groep van het Nederlands Ballet worden
opgenomen. Niet iedereen is direct zo fortuinlijk.
In de meeste gevallen begin je als invalster en
krijgt dan zo nu en dan een klein figurantenrolle
tje toegewezen. In het ballet heeft men zes trap
pen; Milly heeft nu de hoogste trap bereikt en is
sinds één jaar soliste. Zij is ervan overtuigd, dat
het Nederlands Dans Theater, dat bestaat uit een
groep jonge mensen, die zich een jaar geleden on
der leiding van Aart Verstegen hebben afgeschei
den van het Nederlands Ballet, beslist een goede
toekomst tegemoet gaat.
Het gesprek met Milly vond plaats tijdens een
korte pauze tussen harde repetities, want het is
niet allemaal goud, dat er blinkt! Als wij s avonds
Milly's ranke figuurtje op het toneel zien bewegen,
vergeten wij, dat zij al vanaf elf uur 's morgens
onafgebroken in touw is, eerst repetities en dan de
voorstelling tot 11 uur 's avonds.
Is er één week geen uitvoering, dan betekent dat
niet, dat er gerust kan worden, integendeel: er
moet dan extra hard geoefend worden.
„Zodra je in de groep komt, ga je al verdienen en
als soliste word je heel goed betaald vertelt
Milly, „maar meisjes, die ballet kiezen, moeten
voor ogen houden, dat de lessen vrij duur zijn, nl.
ongeveer 80,in de maand, dat je zo jong
mogelijk moet beginnen en dat je alle pleziertjes
moet opgeven. Maar dat doe ik graag, want de
voldoening, die het dansen mij geeft, weegt daar
ruimschoots tegenop.
Een benijdenswaardig meisje, deze Milly, dat zo
jong al wist wat ze wilde en zó succesvol heeft
doorqezet.
ELLEN
TELEGRAM AANBIEDEN
en dit is het telegram, juffrouw: „Banjak
Selamat" ik zal het wel even spellen
„Hoeft niet hoor. Ik kom ook uit Indië. Hoort U
dat dan niet?"
En voor het eerst ging het telegram met al die
onuitsprekelijke woorden Tong-tong, Tjalie, ban
jak selamat, enz. enz. er in één seconde door!
Erg leuk.
Foxtrot, Eng. wals, tango,
blues, swing, rumba, chachacha,
charleston.
Cursus ircl. bal-soirée en iedere
zondag thé-dansant f 36- of
4 term. van f 10—
Inschrijving dag. v. 12-14 uur
en van 20-22 uur (beh. zondag
en maandag)
STUDENTEN EN SCHOLIEREN. APARTE CLUBS TEGEN SPECIALE TARIEVEN