r XHfJgTö Tl REDACTIONELE NOTITIES 4e JAARGANG, No. 7 15 OKTOBER 1959 HET ENIGE INDISCHE BLAD IN NEDERLAND - TROUW - BRANIE - ONDERNEMEND SYMPOSION DE INDO Onafhankelijk Indisch Tijdschrift Prins Mauritslaan 36 - Den Haag Tel. 542.542 - Giro 6685 I Het op maandag 21 september gehouden sympo sion in het Tong-Tong-gebouw Pr. Mauritslaan 36 (Inleider: Tjalie Robinson: onderwerp: de Indo) is in vele opzichten een succes geweest. De be langstelling was uitstekend, de discussies waren geanimeerd. Het probleem werd van vele zijden bekeken. Helaas is het symposion in één opzicht niet geslaagd, hetgeen ook nog afgeleid kan wor den uit enkele meningen die na de avond werden vernomen: „Tjalie wil hebben dat wij ons Indo noemen! Daar moet ik niets van hebben!" Terwijl een symposion niets heeft uit te staan met een „wil-wel" of „wil-niet", maar met een bepaald sociaal of cultureel verschijnsel, dat in nuchtere discussie wordt onderzocht. Nodig is altijd een bepaald uitgangspunt, een pro bleemstelling. Die presenteerde Tjalie Robinson vrij scherp: „De naam, die in Indische kringen het meest gehoord wordt (ongeacht in welke gevoels- betekenis) is Indo. Historisch, wetenschappelijk, etymologisch is nergens aan te tonen dat deze naam iets minderwaardigs inhoudt. Dus kan de naam gerust geaccepteerd worden!" Doel van het symposion had moeten zijn: óf aantonen dat deze stelling onjuist is óf motiveren waarom een an dere stelling beter is. Dat is helaas niet gebeurd, ondanks alle ijver van de discussieleider mr. Ver- vloet. Nochtans stonden de discussies op een zodanig peil dat veilig verwacht mag worden dat zulk een avond (ook over andere onderwerpen) vaker terug zal komen. Oefeningen in nuchter denken, oordelen en spreken heeft de nogal emotionele Indischman in dit nuchtere Europa hard nodig! Tot onze spijt hebben in plaatselijke bladen ver slagen gestaan van dit symposion, waaruit bleek dat de verslaggevers op geen stukken na begrepen, waarom het ging. Zo werd b.v. tóch Indisch ver haspeld met Indonesisch, waardoor zelfs treurige misverstanden zouden kunnen ontstaan. Het ellen dige is alleen dat sommige mensen deze foute ver slagjes geloofden en Tong-Tong niet. Het merk waardige feit blijft nog steeds bestaan dat twijfe laars of ongelovigen hun licht opsteken bij outsiders, i.pl.v. bij Tong-Tong zelf; dat men een leken- pers laat schrijven over ons in plaats van zelf pers-stem te ontwikkelen. Er valt nog veel te bou wen in Nederland en daarbij moet minder ge twist worden. ONZE BOEKENKAST Van een onbekende gever (geefster?) kregen wij deze week een pakket met vijf boeken, waarvoor onze hartelijke dank. Een aanvulling voor onze bibliotheek, die we bezig zijn op te bouwen. Als u dus aan het bonkarren slaat en een stel oude boeken vindt over Indië, hoe oud ook, hoe „waar deloos", hoe gek" ook, die u toch weg wilt doen, denkt u dan aan ons? REDACTIE Fiasco gelukkig Het premie-systeem dat wij in ons nummer van 15 september (Ondergang van de Bataviase Tram) voorstelden om meer abonnees te winnen is zoals wij verwachtten een compleet fiasco ge worden en we zijn er blij om. Misschien zegt u nu: waarom er dan aan begon nen? In ons streven om meer abonnees te winnen, proberen wij allerlei systemen uit. Zowel de ideeën van ons zelf als die van onze abonnees. Veel abonnees raadden ons sinds jaar en dag aan, het gebruikelijke premiesysteem toe te passen, hoewel wij het psychologisch ongeschikt achtten. Maar de Indischman was nu toch wel genoeg geassimi leerd (zei men) om ook open te staan voor de premiesystemen van alle andere bladen hier. Okay, geprobeerd dus. Er is nog steeds geen één lezer geweest, die het premiesysteem aanvaard heeft. Het wémelt van brie ven met aangiften van nieuwe abonnees onder de aantekening: stop die ene pop maar in de Tong-Tong-kas. Er waren zelfs boze brieven bij: „Wij zijn geen kruideniers!" Tsk, tsk, tsk! Welaan dan: een ander voorstel ligt misschien beter. Kijk inaar op pagina 2. Rare Orangs en tóch dierbaar! Toen onze abonnements prijs van ƒ1,50 sprong naar 2,25, hebben enke- lijke abonnees bedankt. Vooral voor de gepensio neerden was het wérkelijk te „berat" (we piekeren nog steeds over een oplossing, want we vinden het zelf verschrikkelijk)Maar hoe karakteristiek voor onze groep: direct waren er heel wat abon nees, die het óók begrepen en zeiden: „Tjalie, hier heb je zoveel maal zeven pop. Jaarabonne- Verschijnt de 15de en 30ste van elke maand Prijs per nummer t 0.40 Kwartaal f 2 25 Halfjaar f 4 Per jaar f7. Uitgave GAMBIR Uitgeverij voor Oost en West Onder redactie van TJALIE ROBINSON Met de volle inzet van ALLE NEDER- LANDERS UIT INDIË. die het Ned. volk vertellen willen hoe wij WERKELIJK leefden, en die overtuigd zijn van de nood zaak om met veel van onze waarden het leven hier te verrijken. menten voor lui die het niet meer kunnen betalen. Geen namen nemen hoor!" (Mieters? Nee, on vervalst indisch!). Dus kozen wij een paar abonnees uit, die al van het begin af trouw mee deden en stuurden ze het bericht: „Verder een heel jaar gratis. Cadeau van een andere lezer!" Kwam er een berichtje retour: „Wil niets cadeau hebben. Postwissel onderweg!" Een ander: Hoe wil ik 2.25 betalen, Tjalie! Dat is toch veel te berat, drie kwartjes omhoog!" „Ja", zeiden we, „die kwartaaltjes doen ons ook de das om. Voor een heel jaar ga je maar één pop om hoog: „Nou, dan neem ik maar voor een heel jaar Rare orangs! Ieder blad heeft zo z'n eigen type abonnees. Ons type vinden we verbazend leuk. Verzaakte vriendschap „Vroeger was je zo hartelijk. Maar nu schrijf je amper nooit meer. En thuiskomen zit er helemaal niet meer bij Het is een veel voorkomende klacht, soms een scherp verwijt, die Tjalie vaak verneemt de laatste tijd. Eerst deed hij alsof hij iedereen zo hard nodig had, en komen ze te hulp, dan worden ze later vergeten. Het is een droevige geschiedenis die naar twee kanten pijn doet, want Tjalie heeft nog steeds iedereen nodig, is nog niemand vergeten, maar het abonnee-aantal is gestegen tot meer dan 7.000, het aantal contacten is vertienvoudigd, het werk verdriedubbeld. Het krantje is klein gebleven zodat de bergen copy niet mee kunnen. Het lijkt er inderdaad op of „the human touch" verdwenen is. Breng hem terug: help de consolidering van Tong Tong, en wij hebben allemaal meer tijd voor elkaar. ACHTERSTALLIGE ABONNEMENTEN Bij het verschijnen van dit nummer blijken vele abonnees het door hen verschuldigde abonnements geld over de maanden juli, augustus en september nog niet betaald te hebben. Inmiddels zitten wij al weer in de maand oktober. Bedoelde abonnees hebben wij al die tijd wél het krantje toegezon den, dat waren dus in totaal 7 nummers van Tong- Tong. Nu kan het zijn, dat deze nummers niet in de smaak gevallen zijn (ofschoon wij ons dit nau welijks kunnen voorstellen) en dat men geen prijs meer stelt op de verdere toezending van het blad. Maar hoe kunnen wij dat weten, wanneer wij hierover geen enkele mededeling ontvangen? Wij verspelen niet graag abonnees, maar iedereen zal begrijpen, dat wij aan de andere kant met de toezending van onbetaalde nummers Tong-Tong niet door kunnen blijven gaan. Graag dus even een berichtje óf overmaking van het abonnements geld.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 1