Consolidatie tijdschrift Tong Tong De abonnementsprijzen van TONG-TONG zijn, zoals men weet, met ingang van dit kwartaal verhoogd. Deze stap was nodig om een eind te maken aan de financiële on zekerheid door de niet snel genoeg toenemende abonné-aanwas. Tegelijkertijd was deze maatregel een proefneming om te weten te komen of onze lezers het blad werkelijk wel de moeite waard vonden om er wat meer voor te betalen dan een kwartje. De doelstellingen van TONG-TONG verdienen een zakelijke gezonde fundering, en het is hiervoor, dat wij een dringende oproep tot u allen richten om te komen tot het bijeenbrengen van een klein en stevig kapitaal, dat eerst nadat een voldoende bedrag bijeengegaard is, in overleg met alle deelnemers voor het hierboven omschreven doel zal mogen worden aangewend. Anderzijds is het dus ook zo, dat wij met deze plannen niet kunnen en mogen be ginnen voordat wij de zekerheid hebben over voldoende middelen te beschikken, om dit programma op zakelijk verantwoorde wijze uit te voeren. Wij hebben daarom besloten een speciale rekening te openen bij de NEDERLAND- SCHE MIDDENSTANDSBANK N.V. te 's-Gravenhage, Noordeinde 35 (postgiro No. 60.000) onder de naam TIJDSCHRIFT TONG-TONG met nadere aanduiding: VOOR CONSOLIDATIE, waarop een ieder, die voor dit doel gelden beschikbaar wil stellen, stortingen kan verrichten. Het totaal-saldo van deze rekening zal door ons in dit blad regelmatig worden opge geven en voorlopig onaangetast blijven. Een beslissing omtrent de aanwending en het doel van deze gelden zal worden ge nomen op een aparte vergadering, waarvoor alle deelnemers via dit blad zullen worden opgeroepen. Wij hopen dat deze dringende oproep wordt verstaan en gehonoreerd. TÓNG-TONG kan de samenvatting en concentrering zijn van de hele voormalige Indische pers. De journalisten zijn er nóg. En alle representanten van de oude Indische maatschappij, de zakenlieden en planters, de industriëlen en ambtenaren, zij zijn er nog. Dan MOET er iets van TONG-TONG te maken zijn. DE REDACTIE. Wie snel intekent, helpt dubbel. 1 januari 1960 kunnen wij staan! HAI MARSOSÉ! „senapan pendek, klewang pandjang itoe sendjata dari anak-marsosé 8997 KNIL-MONUMENT Prins Mauritslaan 36 - Den Haag GIREER NU! 8997 ONZE „BIG FIVE" Deze proefneming heeft een zeer gunstig verloop gehad. Uiteraard zijn er enkele abonnes afgevallen (vooral de kwartaalsprong van f 1,50 naar f2,25 was voor mindervermogenden een lelijke sprong), maar de toename blijft daarnaast regelmatig verder gaan en overtreft het aantal „uitvallers" met stukken. Daarnaast is door ZEER VELEN de bereidheid uitgesproken om: a) vrijwillig het dubbele te betalen en meer, b) grote giften te doen om TONG-TONG over zijn „dode punt' heen te helpen. Op vrije giften echter mag een blad niet leven. Het is door het VERANTWOORDELIJKHEIDS GEVOEL van zovelen geweest dat TONG-TONG zonder een cent bedrijfskapitaal in drie jaren is kunnen uitgroeien van 40 tot 7.500 abonnes met een zich nog steeds rustig voortzettende stijgende lijn. De tijd is gekomen dat niet langer een nogal brutaal schrijvertje met een grote troep „kontjo's" de bestaansmogelijkheid van een Eigen Stem in Nederland aantoont, maar dat een groep ernstige mensen met organisatievermogen en zakelijke deskundigheid deze Stem een solide plaats geeft in de Nederlandse maatschappij, die wij destijds hielpen opbouwen en die wij nog steeds helpen op bouwen. De maatregelen die op het programma staan zijn: 1. De vorming van een volwaardige redactiestaf en een volwaardig administratief lichaam. 2. Vergroting van het aantal pagina's via 16 tot 24 en ruimer (te veel spontaan opgestuurde kopie blijft thans „werkeloos" wachten). 3. Intensiever spreiding van het blad onder het hele Nederlandse volk. 4. Groter aandacht voor de integratievormen en méér integratiemogelijkheden van de Indische groep in Nederland. 5. Groter aandacht voor de neventerreinen in de groep: steunverlening, activiteitsontplooiing op zakelijk en cultureel gebied. De consolidering is hard nodig. Het laatste jaar werkt het povere stafje van TONG-TONG zich onaf wendbaar naar het ziekenhuis toe. De verantwoordelijkheden van Tjalie Robinson zijn zó enorm uitge groeid, dat hij ze niet langer alleen mag dragen. Want al geruime tijd is de stem van TONG-TONG geworden van De Gehele Gerepatrieerdengroep. Als één overwerkt mens die stem moet voeren, kan hij fouten maken, die de gehele groep kunnen worden aangerekend. Er moeten hier drie, vijf man aan de „desk" gaan zitten om elke zet zorgvuldig te be rekenen. elke activiteit nauwkeurig te verantwoorden. Er ligt WERK te wachten voor TONG-TONG van zeer grote betekenis, zó groot, dat Tjalie het niet alleen meer aan mag. Wij hebben dan een overzicht van de omvang van de daadwerkelijke belangstelling en een begroting van de kosten verbonden aan de uitvoering van het programma, waarbij tevens de vraag welke NIEUWE ondernemingsvorm voor TONG-TONG gekozen zal worden (Commanditaire Vennootschap. Naamloze Vennootschap etc.) aan u zal worden voorgelegd. Mochten de stortingen voor het beoogde doel totaal ontoereikend zijn. dan zullen wij de gestorte be dragen restitueren. Dat onvoldoende gelden zouden binnen komen lijkt ons overigens een onmogelijkheid toe. Zou den 7.500 Indischgasten geen vijftig man in hunne gelederen hebben die een duizendje in deze belang rijke zaak zouden willen steken, als reeds zovele kleinerenmoedig met honderdjes op tafel komen? Ontvangen tot en met 30 september 1959 voor het KNIL-monument: Saldi per 22 juli 1959 555. Contante bijdragen66. Giro's op nr. 8997 1205. Totaal 1826. En alle nieuwe adverteerders. Ons vorig nummer had (tot veler ongenoegen) een massa advertenties Dit nummer heeft er min der, maar als we onze adverteerders- kartotheek eens doorsnuffelen, merken we hoe groot de appre ciatie voor ons blad toch wel is. Want wij hebben ook „grote kangs" in onze advertentiekolommen zoals Shell, van Nelle, Bols, Tieleman en Dros (Interfrosta)Roomboter, die voor vele tiendui zenden guldens jaarlijks adverteren in de grootste bladen. Ai, hoe komt „little Tong-Tong" met deze „Big Five" in één schuitje? Wij hebben maar een betrek kelijk kleine oplaag. Wij hebben geen politieke macht of welke andere „koeasa" dan ook. Maar wij hebben blijkbaar ergens een warm plekje in het hart van deze „Big Five". Er is begrip en hulp bereidheid. Even onderzoeken. Van vier van de vijf is het zonder meer duidelijk. We zijn bij wijze van spreken opgegroeid met het dierbare blauwe pakje Warning. Nu nog steeds spreken perkranden in sociëteiten, ambtswoningen en particuliere wo ningen in Indonesië van de rol die Bols in Indië gespeeld heeft. Blikjes van Tieleman en Dros wa ren in elke spenkast en in de verste pasanggra- hans. De petroleumblikken van de bekende „units" stonden in elke keuken, waren de „emmers" van alle waterdragers en vormden een ideale dak bedekking voor elke pondok. Deze vier artikelen stonden letterlijk over heel Indië geschreven van Sa- bang tot Merauke. Ach ja, en dan de roomboter. We aten nooit an ders in Indië. Roomboter van Gouw Boen Seng, Lauw Tjin, Wijsman, enz. enz. Schei uit, man! Toen heel Holland al jaren lang margarine at, ke ken wij in Indië noch minachtend neer op deze „mentega bohongDie meneer van de Roomboter in Holland wéét dat blijkbaar en daarom zegt hij: in een blad van repatrianten hóórt een advertentie voor roomboter. Klaar als een klontje! Wie zegt dat onze historie dood is? De vanzelf sprekendheid waarmee deze „Big Five in ons schuitje zitten is een tegenbewijs op zichzelf! Als wij, abonnees, door voortdurende werving van nieuwe lezers het schuitje maar zó groot kunnen ma ken, dat de Vijf erin kunnen blijven zitten. Ajo, zet 'm op! De kleinere adverteerders voor Indische waren en de nieuwe adverteerders van onze nieuwe Hol landse maatschappij zijn er natuurlijk niet minder om. Zij zijn de „trait-d'union" met het nieuwe leven. Dat het een stevige band mag worden tot in lengte van dagen. Maar nogmaals, dat hangt niet alleen van de adverteerders af, maar ook van U. Wij moeten zódanig groeien dat met het toenemen de aantal advertentiepagina's ook het aantal re dactiepagina's kan toenemen. Ajo, win er vandaag nog één bij. Als waardig antwoord op dp vrienden dienst van onze oude en nieuwe adverteerders! (En, natuurlijk, kóóp ook bij de zij helpen óns te leven: zo kunnen wij ook hén helpen. „Go- tong rojong" toch?)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 2