Consolidatie tijdschrift Tong Tong
De abonnementsprijzen van TONG-TONG zijn, zoals men weet, met ingang van dit
kwartaal verhoogd. Deze stap was nodig om een eind te maken aan de financiële on
zekerheid door de niet snel genoeg toenemende abonné-aanwas.
Tegelijkertijd was deze maatregel een proefneming om te weten te komen of onze
lezers het blad werkelijk wel de moeite waard vonden om er wat meer voor te betalen
dan een kwartje.
De doelstellingen van TONG-TONG verdienen een zakelijke gezonde fundering, en
het is hiervoor, dat wij een dringende oproep tot u allen richten om te komen tot het
bijeenbrengen van een klein en stevig kapitaal, dat eerst nadat een voldoende bedrag
bijeengegaard is, in overleg met alle deelnemers voor het hierboven omschreven doel
zal mogen worden aangewend.
Anderzijds is het dus ook zo, dat wij met deze plannen niet kunnen en mogen be
ginnen voordat wij de zekerheid hebben over voldoende middelen te beschikken, om
dit programma op zakelijk verantwoorde wijze uit te voeren.
Wij hebben daarom besloten een speciale rekening te openen bij de NEDERLAND-
SCHE MIDDENSTANDSBANK N.V. te 's-Gravenhage, Noordeinde 35 (postgiro
No. 60.000) onder de naam
TIJDSCHRIFT TONG-TONG
met nadere aanduiding:
VOOR CONSOLIDATIE,
waarop een ieder, die voor dit doel gelden beschikbaar wil stellen, stortingen kan
verrichten.
Het totaal-saldo van deze rekening zal door ons in dit blad regelmatig worden opge
geven en voorlopig onaangetast blijven.
Een beslissing omtrent de aanwending en het doel van deze gelden zal worden ge
nomen op een aparte vergadering, waarvoor alle deelnemers via dit blad zullen
worden opgeroepen.
Wij hopen dat deze dringende oproep wordt verstaan en gehonoreerd.
TÓNG-TONG kan de samenvatting en concentrering zijn van de hele voormalige
Indische pers.
De journalisten zijn er nóg. En alle representanten van de oude Indische maatschappij,
de zakenlieden en planters, de industriëlen en ambtenaren, zij zijn er nog.
Dan MOET er iets van TONG-TONG te maken zijn.
DE REDACTIE.
Wie snel intekent, helpt dubbel. 1 januari 1960 kunnen wij staan!
HAI MARSOSÉ!
„senapan pendek, klewang pandjang
itoe sendjata dari anak-marsosé
8997
KNIL-MONUMENT
Prins Mauritslaan 36 - Den Haag
GIREER NU!
8997
ONZE „BIG FIVE"
Deze proefneming heeft een zeer gunstig verloop gehad. Uiteraard zijn er enkele abonnes afgevallen
(vooral de kwartaalsprong van f 1,50 naar f2,25 was voor mindervermogenden een lelijke sprong),
maar de toename blijft daarnaast regelmatig verder gaan en overtreft het aantal „uitvallers" met stukken.
Daarnaast is door ZEER VELEN de bereidheid uitgesproken om: a) vrijwillig het dubbele te betalen
en meer, b) grote giften te doen om TONG-TONG over zijn „dode punt' heen te helpen.
Op vrije giften echter mag een blad niet leven. Het is door het VERANTWOORDELIJKHEIDS
GEVOEL van zovelen geweest dat TONG-TONG zonder een cent bedrijfskapitaal
in drie jaren is kunnen uitgroeien van 40 tot 7.500 abonnes met een zich nog steeds rustig voortzettende
stijgende lijn. De tijd is gekomen dat niet langer een nogal brutaal schrijvertje met een grote troep
„kontjo's" de bestaansmogelijkheid van een Eigen Stem in Nederland aantoont, maar dat een groep
ernstige mensen met organisatievermogen en zakelijke deskundigheid deze Stem een solide plaats geeft
in de Nederlandse maatschappij, die wij destijds hielpen opbouwen en die wij nog steeds helpen op
bouwen.
De maatregelen die op het programma staan zijn:
1. De vorming van een volwaardige redactiestaf en een volwaardig administratief lichaam.
2. Vergroting van het aantal pagina's via 16 tot 24 en ruimer (te veel spontaan opgestuurde kopie blijft
thans „werkeloos" wachten).
3. Intensiever spreiding van het blad onder het hele Nederlandse volk.
4. Groter aandacht voor de integratievormen en méér integratiemogelijkheden van de Indische groep
in Nederland.
5. Groter aandacht voor de neventerreinen in de groep: steunverlening, activiteitsontplooiing op zakelijk
en cultureel gebied.
De consolidering is hard nodig. Het laatste jaar werkt het povere stafje van TONG-TONG zich onaf
wendbaar naar het ziekenhuis toe. De verantwoordelijkheden van Tjalie Robinson zijn zó enorm uitge
groeid, dat hij ze niet langer alleen mag dragen.
Want al geruime tijd is de stem van TONG-TONG geworden van De Gehele Gerepatrieerdengroep.
Als één overwerkt mens die stem moet voeren, kan hij fouten maken, die de gehele groep kunnen worden
aangerekend. Er moeten hier drie, vijf man aan de „desk" gaan zitten om elke zet zorgvuldig te be
rekenen. elke activiteit nauwkeurig te verantwoorden. Er ligt WERK te wachten voor TONG-TONG
van zeer grote betekenis, zó groot, dat Tjalie het niet alleen meer aan mag.
Wij hebben dan een overzicht van de omvang van de daadwerkelijke belangstelling en een begroting
van de kosten verbonden aan de uitvoering van het programma, waarbij tevens de vraag welke NIEUWE
ondernemingsvorm voor TONG-TONG gekozen zal worden (Commanditaire Vennootschap. Naamloze
Vennootschap etc.) aan u zal worden voorgelegd.
Mochten de stortingen voor het beoogde doel totaal ontoereikend zijn. dan zullen wij de gestorte be
dragen restitueren.
Dat onvoldoende gelden zouden binnen komen lijkt ons overigens een onmogelijkheid toe. Zou
den 7.500 Indischgasten geen vijftig man in hunne gelederen hebben die een duizendje in deze belang
rijke zaak zouden willen steken, als reeds zovele kleinerenmoedig met honderdjes op tafel komen?
Ontvangen tot en met 30 september 1959
voor het KNIL-monument:
Saldi per 22 juli 1959 555.
Contante bijdragen66.
Giro's op nr. 8997 1205.
Totaal 1826.
En alle nieuwe adverteerders.
Ons vorig nummer had (tot veler ongenoegen)
een massa advertenties Dit nummer heeft er min
der, maar als we onze adverteerders- kartotheek
eens doorsnuffelen, merken we hoe groot de appre
ciatie voor ons blad toch wel is. Want wij hebben
ook „grote kangs" in onze advertentiekolommen
zoals Shell, van Nelle, Bols, Tieleman en Dros
(Interfrosta)Roomboter, die voor vele tiendui
zenden guldens jaarlijks adverteren in de grootste
bladen.
Ai, hoe komt „little Tong-Tong" met deze „Big
Five" in één schuitje? Wij hebben maar een betrek
kelijk kleine oplaag. Wij hebben geen politieke
macht of welke andere „koeasa" dan ook. Maar
wij hebben blijkbaar ergens een warm plekje in het
hart van deze „Big Five". Er is begrip en hulp
bereidheid. Even onderzoeken. Van vier van de
vijf is het zonder meer duidelijk. We zijn bij wijze
van spreken opgegroeid met het dierbare blauwe
pakje Warning. Nu nog steeds spreken perkranden
in sociëteiten, ambtswoningen en particuliere wo
ningen in Indonesië van de rol die Bols in Indië
gespeeld heeft. Blikjes van Tieleman en Dros wa
ren in elke spenkast en in de verste pasanggra-
hans. De petroleumblikken van de bekende
„units" stonden in elke keuken, waren de „emmers"
van alle waterdragers en vormden een ideale dak
bedekking voor elke pondok. Deze vier artikelen
stonden letterlijk over heel Indië geschreven van Sa-
bang tot Merauke.
Ach ja, en dan de roomboter. We aten nooit an
ders in Indië. Roomboter van Gouw Boen Seng,
Lauw Tjin, Wijsman, enz. enz. Schei uit, man!
Toen heel Holland al jaren lang margarine at, ke
ken wij in Indië noch minachtend neer op deze
„mentega bohongDie meneer van de Roomboter
in Holland wéét dat blijkbaar en daarom zegt hij:
in een blad van repatrianten hóórt een advertentie
voor roomboter. Klaar als een klontje!
Wie zegt dat onze historie dood is? De vanzelf
sprekendheid waarmee deze „Big Five in ons
schuitje zitten is een tegenbewijs op zichzelf! Als
wij, abonnees, door voortdurende werving van
nieuwe lezers het schuitje maar zó groot kunnen ma
ken, dat de Vijf erin kunnen blijven zitten. Ajo,
zet 'm op!
De kleinere adverteerders voor Indische waren en
de nieuwe adverteerders van onze nieuwe Hol
landse maatschappij zijn er natuurlijk niet minder
om. Zij zijn de „trait-d'union" met het nieuwe
leven. Dat het een stevige band mag worden tot
in lengte van dagen. Maar nogmaals, dat hangt niet
alleen van de adverteerders af, maar ook van U.
Wij moeten zódanig groeien dat met het toenemen
de aantal advertentiepagina's ook het aantal re
dactiepagina's kan toenemen. Ajo, win er vandaag
nog één bij. Als waardig antwoord op dp vrienden
dienst van onze oude en nieuwe adverteerders!
(En, natuurlijk, kóóp ook bij de zij helpen óns
te leven: zo kunnen wij ook hén helpen. „Go-
tong rojong" toch?)