RADIO BOLLAND HET VERKRIJGEN VAN HET „EXIT-PERMIT" Vervolg: Eerste Kamer Gironummer 8118 NASSI, Laan v. Meerdervoort 1580 Den Haag REDT EEN MENS! Stationsweg 43 - Den Haag Tel. 11.50.86 heeft altijd de laatste TOPPERS van Radio Luxemburg Specialisten in Krontjong- en Cowboy-Platen Tevens hét adres voor TELEVISIE de bedoelde personen niet zo rooskleurig? Hoe vindt de Minister het, dat dochters en jonge vrou wen worden lastig gevallen en worden verkracht, dat zij uit hun woningen worden gezet of door in woning van Indonesiërs eruit worden gepest, dat zij worden ontslagen en hun alle inkomsten wor den onthouden, dat hun kinderen de scholen niet meer inogen bezoeken en voortdurend worden ge treiterd en gesard, dat. de moeders zenuwziek wor den, omdat zij niet weten, hoe zij hun kinderen moeten voeden? Maar de Minister vindt het blijk baar niet erg, dat zij afzakken tot koelieniveau, dat vrouwen en meisjes tot prostitutie worden gedwongen. Inderdaad, zij hebben geen direct levensgevaar te duchten. Dat is blijkbaar de Mi nister voldoende en dat zijn nu onze vroegere land genoten, die door onjuiste voorspiegelingen of door pressie van hun werkgevers zijn genoopt tot die on gelukkige daad van optie voor de Indonesische nationaliteit, waaruit de Minister hen niet wil red den. Er is door de Minister en door hen, die zijn politiek verdedigen, geschermd met angstaanjagen de getallen, alsof honderdduizenden uit Indonesië zouden trachten naar het moederland te komen, wanneer de Minister ruimer en vlugger over de toe latingsaanvragen zouden beschikken. Ik behoef maar te herinneren aan het artikel van prof. Rom- me in „De Volkskrant" van 7 juni 1956. Maar hoe is de situatie? Er zijn in de jaren 19491951 14.000 opties uitgebracht, waardoor 14.000 gezin nen of alleenstaande personen hebben te kennen gegeven, dat zij de Indonesische nationaliteit be geerden. Voor 14.000 zielen, niet gezinnen, is een visum aangevraagd, waarvan 9000 spijtop tanten en 5000 maatschappelijke Nederlanders. Het is niet te voorzien, dat dit aantal nog zal ver meerderen, want wie nu tien jaar in dat land heeft geleefd zonder een ernstige poging te doen om weg te komen, heeft zich wel dusdanig geassi mileerd, dat hij geen verandering meer zal wensen. Wanneer nu de Minister zijn tegenwoordige politiek voortzet om er 2000 per jaar toe te laten, al is dit aantal dan niet sacrosanct, een mooi woord, dat de Minister daarvoor heeft uitge vonden, dan zal het nog zeven jaar duren vóór de laatsten zijn toegelaten. De Minister zal het niet erg vinden, want hij heeft de kans, dat er in die tijd een aantal is gekrepeerd, en dat maakt voor hem het probleem gemakkelijker. Vooral voor de jonge kinderen zal het lange wachten fataal zijn. Het van honger omkomen komt reeds voor en de woningtoestanden zijn rampzalig, ook uit hy giënisch oogpunt. Is het dan niet te begrijpen, dat gezinnen in Nederland, die kinderen of kleinkin deren in Indonesië hebben, huiveren, wanneer zij denken wat dezen te wachten staat? De Minister is aan boord van „De Zuiderkruis" ge weest en heeft wellicht de conclusie getrokken, dat het een vreemd gezelschap is, dat ons land binnen komt. Men moet echter bedenken, dat er onder deze mensen zijn, die al 19 jaar in de ellende heb ben gezeten, die geestelijk en lichamelijk geknakt aan boord zijn gekomen, die alles hebben moeten verkopen om aan geld voor levensonderhoud te ko men. Er was zelfs op een van de laatste schepen een man, die niets meer bezat dan een broek, zodat er onder de passagiers en de bemanning een inzameling van kleren moest worden gehouden om hem in de gelegenheid te stellen zich tussen de andere passagiers te bewegen. De Minister zal vermoedelijk denken: Van deze soort moet ik er niet meer in ons land toelaten: zij kunnen zich nooit bij ons assimileren. Maar laat de Minister zich dan maar het rapport te dezer zake overleggen van prof. Van der Veur, die de reis met deze ongelukkigen aan boord van „De Waterman heeft meegemaakt, en van de maat schappelijke werkster, die met „De Zuiderkruis" is meegekomen. Wanneer de Minister met z.g. financiële bezwaren aankomt, wil het mij voorkomen, dat het comp tabel wel zo te regelen is, dat hij de belanghebben den op zeer korte termijn toelaat en de uitgaven over zeven jaar verdeelt, want daarop komt het toch eigenlijk neer. De Minister moet ook beden ken aan hoeveel formaliteiten van de Indonesische Regering de repatriërenden nog moeten volgen om een exit-permit te verkrijgen. Ook tegenover de Indonesische Regering is het ge wenst, dat het repatriëringsvraagstuk spoedig wordt opgelost en al die wrijvingsmoeilijkheden uit de wereld worden geholpen. Uit politiek oogpunt zou dit ook een winstpunt zijn voor het Nederlandse prestige in Indonesië, waardoor de goodwill van de Indonesische intelligentia behalve natuurlijk de kliek van Soekarno tegenover Nederland aan merkelijk verstevigd zou worden. Bovendien ziet ook de Indonesische Regering de spijtoptanten gaar ne verdwijnen. Dat zij dit nog aan tal van formali teiten bindt, komt, omdat zij er plezier in heeft hen nog zoveel mogelijk te pesten. Dat krachtens de voorschriften van de Indonesische Regering een aantal van hen, die destijds hebben geopteerd, staatloos zijn, kan de Minister ook niet schelen. Het wil mij echter voorkomen, dat het niet voldoen aan de voorschriften, die een land voor het verkrijgen van zijn nationaliteit heeft gesteld, in dezen toch maatgevend moet zijn. Tot welke categorieën moet de toelating zich nu uitstrekken? In de eerste plaats natuurlijk tot de spijtoptanten, die een visumaanvrage indienen, en dan tot de z.g. maatschappelijke Nederlanders, die in dezelfde moeilijke positie verkeren. Ik wil de Regering niet vragen, die allemaal zon der nader onderzoek toe te laten ik kan mij best voorstellen, dat de Minister zegt: ik wil die aanvra gen beoordelen maar ik wil toch nog eens met nadruk vragen, een vraag, die ook in de memorie van antwoord is afgewezen, om bij de on voldoende bezetting van de Nederlandse diplo matieke vertegensoordiging een commissie in te stellen, waarin particuliere gedacht wordt aan rooms-katholieke en protestantse geestelijken en vertegenwoordigers van het C.C.K.P. zitting heb ben om de visa-aanvragen te beoordelen en daar over te adviseren. Uiteraard blijft dan nog de be slissing aan de Regering. Men hoort ook wel de opmerking maken, dat de spijtoptanten, die voor een visum in aanmerking komen, reeds zijn toegelaten en dat zij, die nog in Indonesië zijn, alleen na zeer scherpe selectie voor een visum in aanmerking komen. Dat is beslist onwaar en men behoeft de talrijke smeekbrieven Verzamelt voor, stort op: van nog in Indonesië vertoevenden, of van hun fa milie hier te lande, maar te lezen om van het te gendeel overtuigd te zijn. Ik zal de Kamer de voor lezing ervan besparen. Men kan ook niet beweren, zoals somtijds geschiedt, dat zij nu eenmaal hebben (Advertentie) gekozen en de gevolgen van hun keuze moeten dragen. Ook kan men niet een scheiding maken tussen hen, die na het artikel-Lamping opteerden, en hen, die het reeds eerder deden. Immers, de pressie van werkgevers had ook vóór dat artikel plaatsgevonden. Evenmin kan worden beweerd, zoals ik dezer dagen in de pers heb gelezen, dat zij, die niet opteerden, flinke Nederlanders wa ren en dat zij, die wel opteerden, dit deden uit on verschilligheid, niet sterk in hun schoenen stonden en verraad pleegden tegenover het land, dat zij door hun keuze verloochenden. Men moet daarnaast maar eens lezen in welke vleiende bewoordingen het artikel van de heer Lamping tot die optie aan spoort. Men kan eerder beweren, dat zij, die voor Indonesië opteerden, figuren waren met energie en werklust, die wilden trachten in harmonie met de Indonesische bevolking iets op te bouwen en hun arbeid voor het land, waar zij een aantal jaren heb ben gewerkt, voort te zetten. Nederland moet te genover deze ongelukkigen een christelijke politiek voeren. Toen de kabinetsformatie hangende was, werd van de zijde van de politieke partij, waartoe deze Minister behoort, betoogd, dat het aandeel van die partij in het Kabinet moest worden versterkt, want anders kon men geen christelijk-sociale politiek voeren. En toen de formatie in die zin was gewij zigd, juichte men en zeide: Nu was er plaats voor een waarlijk christlijk-sociale politiek. Men ziet nu het resultaat. Ik krijg herhaaldelijk wanhoopsbrie ven van moeders of grootmoeders, die smeken om hulp, omdat zij niet weten waarmede zij hun kin deren zullen voeden, omdat zij hun volwassen doch ters niet op straat durven laten gaan, omdat hun kinderen niet de school kunnen bezoeken en ge sard en getreiterd worden. Zij vragen: heeft de Minister van Justitie dan geen hart? Wat moet ik dan antwoorden? „Ja de Minister van Justitie heeft bezwaar; dat is nu christelijk-sociale politiek: (Lees verder pag. 4) Voor het verkrijgen van het .exit-permit" moet de volgende weg bewandeld worden: 1. Blanco formulieren halen bij de Plaatselijke Imm. Dienst en deze invullen. 2. Na invulling deze formulieren laten afstempelen bij de Lurah (kamponghoofd), assist.-wedono. politiesectie, w.o. men ressorteert, en bij de Afdeling „Staatsveiligheidcontrole (D.P.K.N.) op het plaatselijk hoofdbureau van politie. Bij deze laatste instantie moet tevens overgelegd worden: 3 Ma!tiFgpliFhlklarin9 Va" hSt belastingkantoor- dat men ten volle heeft gekweten van de 4 vJZ Tf'VÏ"9 T d£ hu(svest'n9sorganisatie, dat men zich aldaar reeds heeft laten afschrijven; ïage is geboekt^ ScheepvaartmaatschaPP'j opvragen een bewijs (desnoods een voorlopig), dat pas- Terug naar de Plaatselijke Imm. Dienst en aldaar afgeven: a de hierboven onder 2. bedoelde afgestempelde formulieren; b. het hierboven onder 3. genoemde boekingsbewijs; c. de optieverklaring van het W.N.-schap. 5' nf,Z Plaaiseliika [mn] Dienst wordt alsdan een gesloten enveloppe ontvangen, die de aanvra- ger dan zelf naar Djakarta (Hoofdkantoor Imm. Dienst) moet brengen. h!L hl!g ImmDienst te D'akarta moe( de aanvrager een formulier aftekenen, dat het hem bekend is, dat hem geen „re-entry-permitvoor Indonesië zal worden verleend. w T n" naar.z'j" Plaats aan inwoning met een gesloten enveloppe van het Hoofdkan toor Imm. Dienst, bestemd voor de Plaatselijke Imm. Dienst. ,i d% P!a?tSel.jk,e Imm' Dienf wordt wederom een gesloten enveloppe ontvangen, bestemd voor de territoriale militaire commandant, alwaar wederom formulieren moeten worden ingevuld 10 Ahd!nZaorJt\JaF tJg£ i D,east™et een gesloten enveloppe van de territoriale commandant. w°rdt na - 2 dagen door de Plaatselijke Imm. Dienst aan betrokkene uitgereikt een pro- A%°PK! f'JnS Ceri Cc. {voorl°Pig vreemdelingencertificaat)waarin verklaard wordt, dat houder GBEN Indonesisch Staatsburger is en dal tegen zijn vertrek naar Nederland geen bezwaren zijn. N.B. a. De hele procedure duurt (als alles vlot verloopt) 2J4 maand. vZuFhJd Va'f f°te ge?efnuenjF°alS Semara"9> Surabaia, e.d.J moeten na de Afdeling Staats- veiligheidscontrole van het hoofdbureau van politie bezocht te hebben, op hun formulieren (zie boven onder 2.) nog een afstempeling halen bij de Afdeling „Minoriteiten" op het gemeentehuis

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 3