sr (Vervolg Spijtoptanten) ROTTERDAM niet steeds alle werkelijke noodgevallen benaderen. Dit kan men echter niet de Regering verwijten en dit moet ook niet ten gevolge hebben, dat men nu maar allen toelaat zonder dat er noodzaak voor is. De vraag is: is er een algemene noodtoestand in Indonesië? Deze vraag beantwoord ik ontkennend. Ik kan mij hiervoor ook beroepen op een zeer recente brief uit kerkelijke kring: van een predi kant, die daar nog is. Deze schrijft, dat naar zijn mening de warga negara's, wanneer zij daar moei te voor doen, over het algemeen een plaats vinden op de arbeidsmarkt. Nu is het zo en dat moeten de geachte afge vaardigden goed weten dat onze repatriërings regeling een uitzonderlijk gunstige regeling is. Zij gaat ver uit boven hetgeen de Nederlandse werk lozen krijgen, ongeveer 30 pet. Afgezien van deze alimentatie geeft de Regering „voorschotten" voor de overtocht, 1500 per persoon. Dan krijgen de mensen een kledingsvoorschot, een meubelvoor schot of zij gaan eerst in een contractpension; dit laatste betekent een uitgave van 10.000.— per jaar voor een gezin met twee of drie kinderen. Wanneer zij uit die contractpensions komen die uit een sociaal oogpunt niet gewenst zijn; het zijn een soort mensen pakhuizen moet men trach ten hen in het arbeidsproces in te schakelen. Dan moeten zij op de bijzondere schaarse woningen in het Westen beslag leggen. Men kan hen al wel in het oosten of noorden onderbrengen, maar daar is geen arbeidsgelegenheid. Bovendien is er een groot aantal, dat niet voor inschakeling in het arbeids proces in aanmerking komt, mensen, die levens lang moeten worden onderhouden. Nu zegt men: Waarom wil de Regering dat restant niet ineens toelaten in plaats van tweeduizend per jaar? Wat bedoelt men daarmee? Het restant is nog altijd vloeiend. Er komen nog steeds nieuwe aan vragen binnen. Wanneer de agitatie groot is, dan stijgt meteen het aantal aanvragen. Zeer recente lijk is het aantal aanvragen tot 600 opgelopen in een tijdsverloop van 2 maanden ongeveer, terwijl het voordien praktisch niet meer was dan 50 per maand. Maar wat wil de vergadering? Wil men een bepaalde peildatum in die zin, dat alle aanvragen, die daarna in aanmerking worden genomen, niet meer in behandeling komen? In ons systeem kan men de toestand volgen en kan men een gezin, dat door ziekte of andere oorzaken, b.v. sterfgeval, wordt getroffen, later nog helpen, wanneer het dan in nood geraakt. Een overbrenging van een be paalde groep is niet doenlijk, want de groepen zijn vloeiend. Het zou best kunnen zijn, dat, wanneer de Chi nezen^) in moeilijkheden komen, zij bij de Rege ring komen aankloppen en zeggen: Wij hadden kunnen opteren voor het Nederlanderschap en wij hebben moreel precies dezelfde aanspraken als de spijtoptanten, die wel Nederlander zijn geweest, doch een zodanige affiniteit met het land hadden, dat zij opteerden voor het warga negara-schap. In het regeringsbeleid is een van de moeilijke din gen, dat men de problemen tegen elkaar moet af- weqen. Het probleem van de spijtoptanten heeft ook financiële aspecten. Op de begroting van Maat schappelijk Werk staat naar ik meen 20 miljoen voor voor de uitkeringen aan de contractpen- ABONNF.MF.NTF.N BUITENLAND Per jaar Nw. Zeeland, Australië, Zd. Afrika, Brazilië: Per Luchtpost: 30,Per Zeepost: 12, Nw. Guinea, Canada, U.S.A.; Per Luchtpost: 24,Per Zeepost f 12, Suriname, Antillen; Per Luchtpost: 18,Per Zeepost: f 12,— West Europese Landen; Per Luchtpost: 12, Agent voor de Ver. Staten: Chris Deyker- hoff, 210 Heckelstreet, Belleville, New Jer sey, U.S.A. Agente voor Canada: Mevr. E. Ie Seur- Zimmer, 1 Richviewslde Road, Weston, Ontario, Canada. sions en 21 miljoen voor ondersteuning aan gezin nen, die in woningen zijn ondergebracht. Wij zijn genoopt een zeer kostbare emigratiepolitiek te voe ren, wij hebben de hoogste belastingen van West- Europa, wij moeten voortdurend plaatsen vinden in het arbeidsproces voor onze eigen bevolking terwijl de geachte afgevaardigden weten, dat elke arbeidsplaats een investering van rond 60.000. vraagt wij wensen voorop te lopen met de hulp aan onderontwikkelde gebieden, ten aanzien waar van aan de andere kant van het Binnenhof steeds meer aandrang op de Regering werd uitgeoefend om daarvoor 9 miljoen te geven, hoewel Neder land dan meer geeft aan dat speciale fonds dan b.v. West-Duitsland. 4) Aan de andere kant zijn er weer andere afgevaar digden, die hun hart hebben verpand aan de I.D.A., de International Development Association. Hier zijn uit alle banken geachte afgevaardigden opgestaan, die een vrije spijtoptantentoelating be pleiten. Men heeft gzegd: Allen toelaten, zelfs alle maatschappelijke Nederlanders! Ik vraag mij weieens af of men zich de gevolgen realiseert. Het zijn er misschien 100.000. Zo wordt het in ieder geval in het boek van Wert- heim becijferd en dat is een verantwoorde becij fering, die ook door Prof. Samkalden is genoemd. Dan zijn er nog in de rijen van de geachte afge vaardigden, die nog weieens iets zeggen ten gunste van belastingverlaging. Dat moet hier weliswaar secundair zijn, dat geef ik toe, want het financiële aspect speelt hier niet in de eerste plaats een rol. Maar wat wel een rol speelt, is het volgende. Komt men met de pathetische uitroep „Redt een kind 3). Tienduizenden Chinezen hebben in de afgelo pen eeuwen het Nederlandse gezag trouw gehoor zaamd en Nederland onnoemelijk ruime diensten bewezen. Duizenden hebben door hun „gelijkstel ling" hun grote verknochtheid aan de Nederlandse Staat duidelijk gedemonstreerd. T.a.v. de Neder landse samenleving vervullen zij precies dezelfde rol als de Joden in zovele andere volken (ook Nederland). Hetzelfde geldt voor honderdduizen den Indonesiërs. Zijn wij vergeten hoeveel Konink lijke onderscheidingen er in de Gordel van Smaragd zijn uitgereiktWij willen hier per sé NIET zeg gen dat al deze mensen ook hier komen moeten, maar als er gevallen zouden zijn van langdurige, koppige optering, dan is het verre van natuurlijk dat deze mensen worden afgewezen. Het zijn geen van alle bedelaars. Excellentie! 4) Het snelle tempo, waarin de contractpensions zijn „leeggewerkt" bewijst - hetgeen ook de Mi nister van Maatschappelijk Werk herhaaldelijk heeft gezegd hoe uitstekend de repatriant zich aanpast in het Nederlandse werkproces. Wij teke nen (hier voor de zoveelste maal) scherp protest aan tegen de wijze waarop men telkens wil doen voorkomen dat Indischgasten hier teren op de staat. Tienduizenden repatrianten zijn in de meest uiteenlopende functies bijzonder nuttig voor het vaderland. De Indischman, die hier niet aarden kan. emigreert opnieuw, maar leeglopers en para sieten zijn wij NIET. noch de spijtoptanten die straks komen zullen. Op maandag 4 april a.s. om 8 uur zal Tjalie Ro binson in de „Social Hall" van de Morgenster- kerk aan het Slingeplein no. 1., een causerie hou den over: „DE TAAK VAN DE INDISCHE NEDER LANDER IN NEDERLAND" Vooraf wordt een bescheiden programma van mu ziek, zang en dans gegeven. Kaarten a 0.50 ver krijgbaar bij de volgende adressen: Pendrecht: L. F. van Oort, Iersekestraat 72, tel. 177629; L. E. Marlissa, Stellendamstraat 9. Zuidwijk: H. A. Klerks, Angerestein 13; Foto Sa- methini, Biezeveld 33, Tel. 178725. Charlois: E. W. Klerks, Urkersingel 20a. en wil men dat doen, dan behoeft men niet ver te gaan, want de zorgen van de kinderbescherming zijn zo groot, dat vele voogdijverenigingen al drei gen, dat zij hun werk moeten staken, omdat zij de middelen niet meer hebben. In het kader van al die diverse belangen heeft de Regering dit keer ruimer dan haar voorgangers als richtsnoer genomen een toelatingsbeleid, afge stemd op 2000, met nog een extradosis voor speci fieke noodgevallen. Het kan zijn, dat men teleur gesteld is, maar zou het ook niet kunnen zijn, dat men toch, wanneer men al die belangen ziet, die wij tegenover elkaar moeten afwegen,5) eindelijk het hoofd zal buigen en begrijpen, dat die toela ting, gezien de royale opvang hier, beperkt moet blijven tot de werkelijke noodgevallen. 5Voortdurend wordt geroepen: selectie! Alsof wij het daarmee niet eens zouden zijn! Maar hoeveel mensen zijn hier al niet binnengekomen, waarvan men in Djakarta WIST dat zij uitgeselecteerd hadden moeten zijn? En hoeveel mensen op wie NIETS valt aan te merken, zijn ETTELIJKE MALEN ACHTEREEN koel afgewezen? Het selectiesysteem deugt niet. Op een onverklaarbare manier komen „handige jongens" voortdurend bin nen, maar blijft het timide „wrakhout" (dat des te meer recht heeft op steun) in de kampong achter. THAT'S THE LIMIT Op een tempo-doeloe schooltje in de binnenlanden van Java. De Inspecteur: Kindertjes, wie kan me nu es ver tellen wat het toppunt van vlugheid is? Lex: Wah, sneltrein 'nir. Inspecteur: Hm da s niet dom. Maar Tjo: Ik weet 'nir, ik weet 'nir. Elektrisitèt nir. Even maar je druk op de knop, lichnja ister al. Inspecteur: Mooi hoor. Nog iemand? Tjalie: Ah, 'nda 'nir. As de snelste ik weet. Inspecteur: Nou Tjalie: Buikloop 'nir. Inspecteur: Buik loop Tjalie: 'Tuurlijk 'nir je weet nog niet, ister al. Af en toe komen spijtoptanten bijeen om te proberen samen een uitweg te vinden uit de ellende. Maar wat wilt u, elk plan, elke onderneming stuit op de herme tisch gesloten hekken van het Hoge Commissariaat, op de ge sloten deuren van de Indonesische instanties. Goed, goed, Nederland heeft gelijk, Indonesië heeft gelijk. Maar kunnen wij als Mens een medemens voor onze ogen laten vergaan? Dan moet er toch iets ontbreken aan onze „opvoeding tot alle maatschappelijke en Chris telijke deugden" en dan deugt er iets niet in het geweten van de Staat waaraan wij onze toekomst toevertrouwen.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 4