RIDDERS VOOR BRPMKeTs- ALS DE BROMMER HET NIET DOET Ah, kèn niet 1 3 K.W.III-BATAVIA OPROEP Bij de bespreking van de aan de bromfiets voor komende storingen, zal ik mij beperken tot die storingen die door de eigenaar zelf kunnen worden verholpen. Aangenomen wordt verder dat bedoel de eigenaar niet in het bezit is van een „Technische knobbel" en verder ook alleen de beschikking heeft over heel gewoon gereedschap zonder ver der apa-apa. De praktijk heeft uitgewezen dat het onderzoek het beste in onderstaande volgorde kan worden uitge voerd. 1. Controleer of er nog voldoende benzine in de tank zit en of de kraan goed open staat. 2. Controleer de zeefjes in de benzinetoevoerlei- ding. 3. Controleer de vlotter op vastzitten en de vlot- terkamer op vuil en bezinksel. 3. Controleer de bougie op goed vonken 5. Maak de contactpunten van de onderbreker schoon. 6. Is alles in orde bevonden en doet de brom mer het dan nog niet, kijk dan uit naar een Wegenwacht. Nu volgt een nadere toelichting op bovenstaande punten. Zij die hun brommer al eens onder han den hebben genomen en er dus meer kijk op heb ben kunnen het volgende gerust overslaan. Punt 1 behoeft geen nadere toelichting. Punt 2 In de benzineleiding bevinden zich meestal twee zeefjes, een heel klein vingerhoedvormig zeefje dat zich in de inlaatnippel van de carbura tor bevindt en een groter zeefje dat ongeveer de vorm en de afmetingen heeft van een sigaret en dat aan de benzinekraan van de tank vastzit. Het eerstgenoemde vingerhoedvormige zeefje heeft de fijnste openingen en is meestal het eerst ver stopt. Als men de nippel heeft losgedraaid ziet men in het ondereinde een cylindervormig kamertje waarin het zeefje zit. Het zeefje kan het beste met de bandenpomp schoongeblazen worden, maar een aangepunte lucifer kan ook goede diensten bewijzen. Vergeet niet ook het kamertje goed schoon te maken want ook dat zit meestal vol vuil. De grote zeef die aan de brandstofkraan vastzit is maar heel zelden verstopt vanwege de grotere mazen en ook het grotere oppervlak en dat is maar geluk kig ook want om deze zeef schoon te maken moet eerst alle benzine uit de tank getapt worden want daarvoor moet de kraan losgedraaid worden. Punt 3. Vooral als men de brommer een tijdje niet gebruikt heeft, komt het vaak voor dat de vlotter van de carburator blijft hangen. Draai de vlotter- kamer los (meestal behoeft men daarvoor de car burator niet te demonteren). Als men nu op de vlotter en op de vlotterkamerwand grijswitte vlies- jes of schilfers vindt dan heeft men zekerheid dat deze de oorzaak van het euvel zijn. Maak vlotter en vlotterkamer goed schoon, vooral ook het laagste gedeelte van de vlotterkamer want hierin vindt men meestal zwart zand dat sproeier kan ver stoppen. Blaas verder even de sproeier door met de bandenpomp en monteer daarna alles weer. Vlotterkamer niet al te vast aandraaien, het ma teriaal is vrij bros en breekt makkelijk. Punt 4. Draai de boegie los met de speciale boe- giesleutel en let er op dat U de sluitring van de bougie niet verliest. Is de bougie vet en vuil, mon teer dan liever Uw schone reservebougie en maak later de vuile bougie op Uw gemak thuis schoon. Bevestig nu de bougiekabel aan de schone bougie, leg deze laatste op de koelribben van de cilinder zodat ze goed massacontact maakt en draai de motor enige malen rond. De bougie moet dan bij elke omwenteling van de motor een krachtige vonk geven. Is dit zo, dan is dit in orde en kan de bougie weer aangebracht worden, is dit nipt zo dus krijgt men geen vonk of maar een heel dun en mieserig vonkje dan moet worden overgegaan tot punt 5, het schoonmaken van de onderbreker contactpunten. Punt 5. Deze contactpunten liggen achter het vliegwiel dat weer achter een zijdeksel van het motorcarter schuil gaat. Dit zijdeksel (waar de bougiekabel uitkomt) moet gedemonteerd wor den. In het vliegwiel zit een opening die zo is aan gebracht dat daar doorheen de contactpunten be reikbaar zijn net op het ogenblik dat ze opengaan. Men draait dus het vliegwiel net zo lang tot de con tactpunten zichtbaar worden, ze moeten dan nog tegen elkaar liggen. Draai nu voorzichtig verder in de normale draairichting van de motor, de punten moeten dan van elkaar gaan en men kan ze nu inspecteren. Zijn ze alleen maar vuil dan is schoonmaken met een dun stukje karton of zelfs met dubbelgevouwen krantenpapier voldoende. Dit wordt dan tussen de openstaande contactpunten geschoven. Het vliegwiel wordt weer even terug gedraaid waardoor de punten sluiten en het kar ton of papier klem komt, waarna men dit voor zichtig enige malen heen weer schuift. Dit is meestal voldoende om de contactpunten schoon te maken. Zijn de punten ingebrand, dan moet men ze bijvijlen met een contactvijltje, maar dat zal men meestal niet bij de hand hebben. Probeer het liever niet met schuurpapier want dan blijven al tijd fijne stukjes glas of amaril tussen de punten achter en men krijgt geen contact dus ook geen vonk. In dat geval kan men beter de hulp van een Wegenwacht inroepen zodat we dus gekomen zijn tot punt 6. Punt 6. Hulp inroepen van de Wegenwacht. Om hiervan hulp te kunnen krijgen moet men lid of abonné zijn van deze instelling. (A.N.W.B.) Een seizoenabonnement (van april tot september) kost 5, dus dat is ook de hele wereld niet en ik kan het dan ook een ieder aanbevelen, want deze we genwachten zijn kundige monteurs met een grote ervaring die verder beschikken over een uitge breid instrumentarium en zodoende zelfs vrij ern stige storingen nog weten te herstellen. De Wegenwacht is een van de zeer zeldzame in stellingen waarover men nooit kwaad en alleen maar goed hoort en die ook in het buitenland hoe langer hoe meer navolging vindt. Ten slotte nog enkele algemene raadgevingen. Het indraaien van de bougie in de cilinderkop moet steeds met de hand geschieden, alleen het vastdraaien, dus de laatste slag mag met de bou giesleutel worden gedaan. De bougie heeft n.l. een vrij fijne draad en het gebeurt vaak dat ze scheef in het bougiegat geplaatst wordt. Draait men de bougie met de hand dan merkt men direct dat ze zwaar gaat en is er dus geen kans dat de draad in het bougiegat van de cilinderkop beschadigd wordt. Met de sleutel kan men meer kracht zet ten en als men dan merkt dat er iets fout is dan is het kwaad meestal reeds geschied en is de eerste gang van de draad reeds vernield, waar door het heel wat lastiger is geworden om de bougie recht in 't gat te schroeven. Maak uw bougie regelmatig schoon. Het is aan te bevelen steeds een reserve bougie bij zich te hebben, want een vuile bougie is wel een van de meest voorkomende storingen, vooral bij tweetakt motoren. Controleer ook regelmatig of de bougie- punten nog op de goede afstand staan, meestal is dit 0,4 tot 0,5 m.m. Goedkope voelertjes hiervoor zijn overal verkrijgbaar. v. K. Wie Sukabumi kent, weet ook dat daar een Hol lands-Chinese school was. Hoofd van deze school was in de jaren 30 de heer Snor. Een dochter van het schoolhoofd was er één van de onderwijzeres sen (en ik verzeker U dat Tante Jo ons wel eens buikpijn heeft laten lachen met haar verhalen.) Op een ochtend kwam juffrouw Snor aanlopen en zag bij de ingang twee jongens praten en ginne gappen. Toen zij ze voorbij liep hoorde zij ze fluis teren „sst, dijem, si-Snorrin dateng!" Daar wilde ze meer van weten en riep de jongens bij zich. „Wat zei jij daar?" „Nèks juffrow". „Jawel, je hebt wel wat gezegd en ik heb gehoord wat je gezegd hebt. Je zei si-Snorrin dateng!"" Een gedraai van de jongens maar ze gaven toe dat ze dat gezegd hadden. „Waarom zeggen jullie sie Snorrin en waarom niet si-Snor dateng?" Ah, juffrouw, kèn niet! Sebab, ister koning, ister koningin, ister leeuw, ister leeuwin, ister Meneer Snor, ister si-Snorrin!" Goedlachs als juffrouw Snor altijd was stuurde zij de jongens maar vlug weg. JONI November van dit jaar zou de K.W.III honderd jaar hebben bestaan en wij wilden dit feit niet ge heel onopgemerkt voorbij laten gaan. a. Komt er een reünie van oud-leerlingen van de ze school, en zo ja, horen wij daar van te voren nog wat van? Het kan dan bijtijds in ons blad bekend gemaakt worden. b. Wie van U heeft foto's te leen, niet alle envan de school zelf, maar van leerlingengroepen, iioe ouder hoe liever. Stuur ons zoveel mogelijk zo dat we een goede keus kunnen maken. Alle foto's worden teruggezonden. c. Wie vertelt ons een aardige anecdote (niet al ie lang!) van haar of zijn schooltijd? Wacht niet te lang met het sturen van een en an der. Hoe eerder we alles binnen hebben, hoe be ter we met onze herdenking tevoorschijn kunnen komen. Redactie. 50 Jaar geleden werd deze foto van die goeie ouwe KW III gemaakt tijdens de [eesten van het Gou den Jubileum. G. G. Idenburg was toen op bezoek, er waren versierde praalwagens en vele festivi teiten meer. Zijn er nog oud-gardisten die hiervan vertellen kunnen uit eigen ervaring

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 13