MENINGEN RONDOM „NIEUWE ORIËNTERING NEDERLAND-INDONESIË" RADIO BOLLAND VERLOREN Tjalieis het sympathie wekken voor betere ver houdingen met Indonesië niet in strijd met de bin ding met Nw. Guinea?" L. Neen. Indonesië is historisch en geografisch Nw. Guinea's nauwste buur. Economisch, sociaal, cul tureel en zelfs politiek zal er altijd een bepaalde affiniteit moeten bestaan. Hoe vriendschappelijker en hoe gezonder, hoe nuttiger. Zou Indonesië een kwade buur worden, dit zou fnuikender zijn voor Nw. Guineas toekomst, dan welke verre vriend (Nederland, Amerika, etc) ook. Dat merken wij nu al. Als daarentegen ooit een vriendenhand geschud zou kunnen worden tussen de Indonesiër en de Indischman-in-Nw. Guinea (onder welke politieke constellatie ook), dan breekt een periode aan van wederzijdse grote bloei op de grens van Oost Azië en Pacific. Wij moeten dus streven naar goodwill en onderling begrip. Over de antipathieën van vandaag heen naar de broederschap van onze na geslachten. ,,Ik begrijp je niet, Tjalie. Indië, ja zelfs Indonesië, is toch voorgoed voorbij? Je denkt toch niet dat wij allemaal teruggaan?" v. d. M. Dat heb ik nergens en nooit gezegd. Wij zullen (met z'n allen) ook nooit terug kunnen gaan, om dat er zoveel aan onszelf ontbreekt. Wij hebben daarvoor te weinig benul van de volkomen vernieu wing van historische omstandigheden. Onder terug gaan verstaan velen: teruggaan tot de oude toe stand. Ook al zou Indonesië dat willen, het zou niet kunnen. Daarvoor zijn de tijden té essentieel veranderd. Wie teruggaat naar Indonesië, gaat daarheen zoals hij naar elk ander buitenland zou gaan: als nieuw burger onder nieuwe bestaans- garanties. Zonder enig oud voorrecht. Wie er als een nul naar toegaat, zal er dus als een nul moe ten leven. Als djèmbèl. Zijn Europeaanschap speelt geen rol meer. Maar wie erheen gaat als nuttig burger van de Indonesische staat, zal aan Taman Merdeka wonen. De Indonesiër is per sé niet stom. Aan elke tijd van oorlog, revolutie, onrust komt een eind. Ook België is na een oorlog definitief voor Neder land „verloren gegaan Het is compleet onzinnig om te denken dat Nederland daar nog wat te be weren zou hebben. Of welke Nederlander ook. Maar er zijn nieuwe verhoudingen van vriendschap, sa menwerking en gemeenschappelijke opbouw ont staan (b.v. de Benelux, een gemeenschappelijke lit teratuur). Wat wij in Nederland nodig hebben is een Staatsman (met hoofdletter) die zo ver kan zien t.o.v. Indonesië en nu de grondslagen legt van „peaceful co-existence" tot heil van twee volkeren. Het huidige gekrakeel (van beide kanten) is be schamend. Onze kinderen en kindskinderen zullen niet Indonesië maar óns veroordelen. „Tjalie, als wat God verhoede het komt tot een gewapend conflict om Nw, Guinea, handel je dan niet landsverraderlijk?" X. (naam bekend). Zo zal ik misschien beschouwd worden. Zo be schouwden sommigen mij tijdens de politionele ac ties om mijn vriendschappen met republikeinen. Ik wil wat anders vragen: werd tijdens de oorlog met Duitsland door geen enkele musicus meer Beetho- Advertentie) Stationsweg 143 - Tel. 11.50.86 - DEN'HAAG Zojuist ontvangen BRENDA LEE I'm SORRY verder de bekende Cowboy,- Krontjong- en Luxemburg TOPPERS Tevens hét adres voor RADIO en TELEVISIE Naast een groot aantal onvoorwaardelijke en uiterst hartelijk gestelde betuigingen van instemming met ons plan om te komen tot een Nieuwe Oriënëtering NederlandIn donesië op cultureel, sociaal en economisch, maar niet politiek terrein, kregen we ook een aantal brieven met waarschuwingen en of informaties. Ook deze werden alle gesteld in een sympathieke mee-werkende toon. Wij maken er hier een selectie van, alle met een algemeen antwoord, teneinde een overzicht te krijgen van de materie en van al die zaken, waar wij rekening mee moeten hou den. Aan deze inzenders: onze hartelijke dank. Mocht hier en daar een antwoord wat scherp klinken, deze scherpte is per sé niet persoonlijk bedoeld. De antwoorden (tussen twee haakjes) zijn deels gedestilleerd uit meningen van andere lezers. De som van deze vragen en ant woorden tekent vrij betrouwbaar het gam ma van meningen in onze lezerskring. Er werd één brief ontvangen en daarnaast bestaan weten wij vele meningen) van iemand, die elke vorm van „toenadering" verwierp. Zulke meningen bestaan en God weet hoe gemotiveerd sommige van die meningen kunnen zijn. Laat ons dus vooral geen scherp oordeel vellen over de neen- zeggers", net zo min als deze neen-zeggers de ja-zeggers veroordelen. Onze enorm grote lezersgroep bestaat nu eenmaal uit „vogels van velerlei pluimage". Als wij over en weer elkaar in staat stellen naar het beste zoeken in eer en geweten, dan vormen wij een lezerskring, die Tong-Tong leiden kan tot werkelijk grote daden. De redactie hoopt binnenkort melding te maken van het volgende stadium in de NO- NI-plannen. ven, Brahms of Mozart gespeeld of Goethe gelezen? Als twee volkeren door onderlinge (en misschien onontkoombare) twist zó ver dalen dat zij het no belste in elkaar niet meer kunnen waarderen, dan zijn zij geen knip voor voor de neus meer waard. En dan is alle vaderlandsliefde apekool. Veel ge scherm met „landsverraderlijkheid" is in feite ver raderlijk tegen menselijkheid. Een land dat eer kent en moed en trots en groothartigheid is niet te ver raden. En alleen kleine mensjes slaan mensen als Oldenbarnevelt en de gebroeders de Witt dood onder de kreet „landsverraad!" „Je oproep klinkt mooi, maar welke garanties ge ven betrekkingen van welke aard dan ook) met een volk dat zó blind achter een Soekarno aan kan lopen?" C. M. B. Een volk dat de man die het naar zijn Onafhanke lijkheid voerde, de grootste fouten vergeven kan, is voorwaar een volk dat respect, althans de grootste sympathie verdient. Kunnen wij, Christenen, zóveel verdragen en vergeven? Wat staan wij gauw klaar met de bijl! Hoe lichtvaardig verwerpen wij 3J^ eeuw vriendschap voor een kwart-eeuw narigheid en een desperaat gehuil: „Het wordt nooooooit meer goed!" Wat garanties betreft tenslotte: wij geloven niet in „do ut des-tractaatjes" en pientere over eenkomsten: wij geloven alleen in waarlijke groothar tigheid en beschaafdheid. En dan tenslotte: velen van ons weten niet wat revolutie is. Hoe kan het ook in het enige land ter wereld met een Anti-Re volutionaire Partij en nota bene zonder revoluties? Heel Indonesië verwerpen om Soekarno alleen is even dom als heel Frankrijk verwerpen omdat er eens een Marat en een Robespierre zijn geweest. „Soekarno is nog niet geliquideerd. Wie en wat komt daarna? Als we dat weten, weten we wat we kunnen doen." B. Wie en wat komt er na De Quaey? Voeren we nu een gezonde en sterke politiek tegenover Nw. Gui nea, Indonesië, het buitenland in het algemeen? Is onze binnenlandse toestand perfect en hoe wordt het straks? Het „liquideren van Soekarno", noch welke an dere politiek daarna is onze zaak. Wat wél onze zaak is, is het formeren van een groep betrouwbare, welwillende en kundige mensen, die altijd klaar staan om te helpen, als het van daar uit gevraagd zou kunnen worden. Wij zeggen altijd maar: „Wij willen best helpen als en we vragen ons geen seconde af: „Kun nen we wel helpen?" Hebben we werkelijk genoeg begrip van Aziatische psychologie, Indonesische mogelijkheden op cultureel en economisch gebied, om straks een deskundig en nuttig kameraad te zijn? Wat al de goedwillenden straks zullen moeten doen, is een ernstige studiegroep formeren. Vele „goedwillenden" van thans zijn eigenlijk niet meer dan zoetlacherige, flikflooierige kruide niers, die de klant in ruil voor een kwartje een pak lucifers geven. Maar zijn die lucifers wel nodig? Hebben wij, als wij in nood zitten, een kruidenier nodig of een waarachtig mens, hulpbereid zonder er ook maar een nagelschilfertje voor terug te vragen? Wat achter de Nieuwe Oriëntering Nederland In donesië schuilt is een soort Morele Herbewape ning, althans een Morele Her-oriëntering. Al dat „democratische" ge-sinterklaas heeft alleen maar de grootste ellende veroorzaakt onder bruin, geel en zwart. We zijn zó belachelijk zelfgenoegzaam overtuigd van de voortreffelijkheid van onze staat kunde (blind blijvend voor vele structuurfouten) en we haasten ons zó om overal algemeen stemrecht te brengen, dat vóór we het weten met alemene stemmen en dus volkomen legaal) gevraagd wordt om van alle soldaten corporaals te maken en van alle djongossen hoteleigenaars. En dan wat. Ja, dan is het te laat. En gaan we gekwetst in ons hoekje zitten mopperen. We lijken wel kleine kin deren: eerst eindeloos vragen en snoepen van Sin terklaas en dan sakit peroet! Kort en goed: we weten nog steeds niet wat we moeten doen, noch hier, noch in Indonesië. Om dat te wéten, moeten we ons ernstig bezinnen, ernstig studeren en zeker zijn van een goede zaak. We leven Goddank in een land met (nog steeds) grote veiligheden en zekerheden. Laten we die tijd goed gebruiken om ernstig te wérken. Suffen bij de kachel is levensgevaarlijk. „Tjalie, hoe sympathiek het streven ook is voor een nieuwe oriëntering NederlandIndonesië, ik kan het vergeven, maar niet vergeten B. Hoe zouden wij zelf het vinden als onze kinderen, vrienden, echtgenoot(e) ten aanzien van wat wij verkeerd deden in het verleden zouden zeggen: „Ik kan vergeven, maar niet vergeten!"? Wie en wat maakt toch geen fouten? Ontslaat ons dat van de Plicht om altijd weer het beste zoeken? Het toe steken van een oprechte vriendenhand ontsiert niemand. En zelfs het afslaan van die vrienden hand schendt de goede bedoeling niet. Fouten en misslagen in het verleden veroorzaken littekens: zij waarschuwen ons om altijd weer beter, onzelfzuch tiger, nobeler te leven. Niet om terug te vallen in een leeg vacuum van indifferentie en onwil. Hoe kunnen wij blijven geloven in het Goede als wij niet de moed kunnen opbrengen om onvermoeid het Goede te zoeken? Ah, ons leven nadert zijn einde. We hebben een hal ve eeuw en langer geleefd. Nieuwe levens gaan ko men. Durven we niet in het laatste restje van ons leven een daad op te brengen, die het Nieuwe Leven geluk kan brengen? Of willen we dat laatste restje vullen met een hamsterachtige zelfgenoeg zaamheid: de TV, de wasmachine, de brommer en AOW en dan „de laan uit"? No good, fellows, no good! Wie heeft op de Haagse Pasar Malam een Nice- souvenirarmbandje gevonden? Weinig „echte" waarde, maar dierbaar voor eigenares. Gaarne be richt.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 2