Sflcrivrió-en
Assimilatie in Swingtime
7
Tl.aJLa*U!
MUSIC MAKES ME
Ja, ze zitten overal onze Indische musici.
Van "east of the border" ontvingen wij
een leuke bijdrage met [oto's. Wij willen
ze u beslist niet onthouden. Auteur is
arrangeur-impressario: Andy Seromo. Here
they come!
THE ORCHIDS", aan een kwartjes-gokmachine.
Jackpot: 3 sterren 150,V.l.n.r. Julius, John,
Tjack, Bennie en knielend Henny.
Uit het Oosten heeft men hem verdreven.
Waar z'n beat klonk in de tropennacht.
Maar z'n spirit bracht hem tot nieuw leven.
Niemand had dat ooit van hem gedacht.
In het lartd van dijken en van weren
Koos hij zich 'n splinternieuwe job.
Danig sloeg hij aan 't assimileren
Praalt nu boven aan des muzes top.
Met de bongo's en de "guabohong"
Blanke saseen en de hi-fi"-mikes
Brent de koffie-bruine tropen-"tong-tong"
Nieuw geluid iri "Jazz behind the dikes
Tijdens een vier-jarig contract in het Amerikaanse
vakantie-ressort te Garmisch-Partenkirchen, stu
deerde Busselaar harmonieleer te München en
werd toegelaten tot de Buma in de hoedanigheid
van componist, tekstdichter en arrangeur. Onder
zijn bijdragen, werkend in assimilatiegeest van Tjalie
Robinson, vinden we de „Gamelan-Rock „Ro-
binson-Rock", „Assimilatie" en „Tong Tong
Rhythm" met Nederlandse en Engelse teksten,
verkrijgbaar bij Chris Back, Tintorettostraat 8,
Amsterdam (muziekuitg. „Atlantic").
Liem, nu volkomen over de desillusie in Holland
heen, hernieuwde in mei j.l. de jaarcontracten met
het Conrad Hilton Hotel en de U.S.A.-ambassade,
waar de angrèk-cultuur wel geapprecieerd wordt!
Zo zouden we door kunnen gaan en een hele
lange lijst opmaken van sinjo's (en nonnie's) die
in de Elfde Muze wat presteren. Weet U dat Theo
Uden Masman uit Cheribon komt? Een leuk voor
val schiet opeens te binnen. Het was in het zo
merseizoen aan de Belgische kust, waar de „Ram
blers" een engagement hadden en wij er binnen
stapten om naar dit grootse orkest te luisteren. In
de pauze raakten we spoedig in gesprek met meas-
tro Theo, die me vertelde: „Ik kom uit Cheri
bon en jij krijgt een borrel van me!" U begrijpt
dat „oom Theo" bij mij geen kwaad kan.'
In Brussel blinken uit o.m. Ferry Barendse (Oost
hoek), showman van klasse; de gebroeders Haak-
meester; Jopie Ayal (zoon van dominee Ayal van
de Haantjeskerk, Batavia) een kei op sax, klarinet
en bongo's.
Verder: Babes en Robby Pronk uit Bandoeng. Ba-
bes, een vocaliste met m.i. capaciteiten van een
Sarah Vaughn en een July London!
Robby, pianist, trompettist, modernist en arran
geur van o.m. Kurt Edelhagen en Les Brown!
Er zijn er ook die het woord „assimilatie" niet
spellen kunnen of willen, wat heel erg jammer is
vooral in de toch al beperkte arbeidsruimte in
Nederland. Persoonlijk heb ik nooit last gehad van
mijn „blauwe" bloed; zelfs niet in Burtonwood
(Engeland) waar ik de club-official tot een gast
hoorde zeggen: „This bunch of chichis is different,
ol' pal!" („chi-chi" pidgin voor mengbloed).
Ook onze Germaanse werkgevers zijn jofel en heel
vaak nodigt men ons aan de „stammtisch met
verzoek om te vertellen van onze heimat, waar
aan maar al te graag gevolg wordt gegeven.
Tjalie Robinson heeft gelijk als hij zegt dat de
door hem beoogde assimilatie niet betekent „ver
smelten" maar eerder „aanpassen", uiteraard in
houdende „intelligentie", een gave hen gegeven
die over een ruime blik beschikken en niet small-
minded zijn.
En, 300.000.000 mestizo's can't be wrong!
ANDY SEROMO
- Jor^O
THE TIELMAN BROTHERS
Het zal de twijfelaars onder de T.T.-lezers ongetwijfeld interesseren dat assimilatie in de geest van
Tjalie Robinson mogelijk is, n.l. zonder verlies van eigenwaarde en met behoud van traditie en de
geur van doepa-kentjana, aangepast aan de harde koude westerse realiteit. U vraagt voorbeelden?
U heeft niets aan omong kosong? Goed. Wij gaan een kijje nemen in de „lichte" amusementswereld
waar concurrentie eerlijke en oneerlijke kliekjespolitiek etc. het zo schone Elfde Muze-paradijs
vaak doet lijken op een onmuzikale hel.
Explosief in hun muzikale bewerkingen zijn Har
ry Koster en zijn „BLACK DYNAMITES die
avond aan avond eivolle zalen trekken aan de
oevers van Main en Neckar! Toen wij hen be
zochten, een half uurtje vóór speeltijd, werden
de magazijnen net herladen met „Kartoffeln und
Leberknöderln". Sambal ontbrak maar dat von
den we terug in hun gepeperde hot rythm-style.
Pedis betoel! De Dynamite-fans kunnen hen be
reiken via het Lorenz Reich Agency, Planken,
Mannheim (W.D.B.R.)
Op dezelfde omzwerving ontmoetten we twee
andere bruintjes. Kijken, kijken en wijzend op mijn
'Weduwe van Nelle glunderde de ene: „Hallo,
boeng!" Kotjok tangan en we waren in gesprek
met twee van de „TIELMAN BROTHERS
In het zuiden van Duitsland, in Garmisch, werken
de laatste tien jaren de Rotterdamse „ATLAN-
TICS". Hun vocaliste, dochter van de zeeman
Hassan Day, is wild op ajam koening met veel
bawang poetih en pedis. In 1947 maakte zij met
het „Miller Sextet" een tour voor de Nederlandse
strijdkrachten in Indonesië, tijdens welke tournee
wij het genoegen hadden met haar een „makan
besar" te plegen in restaurant „Tai Tong" in Laan
Holle te Batavia.
Deze zelfde Sanny Day, de vocaliste met sfeer,
spraken wij nu in de eetzaal van het Green Arrow
hotel waar ze ruim tien jaar werkzaam is, en tus
sen twee happen ajam panggang keek ze me aan
en fluisterde: „Kapan lagi, boeng?"
U weet niet dat er angrèks bloeien in negeri-
koud? Toch is het zo. Het zijn „THE ORCHIDS"
met accent op het lidwoord. Bezetting: John Liem
(ex.wasbaas evacuatieschepen), Benny Lauw (ex.
band van Charlie Overbeek Bloem), Tjak Salakory
(ex. KNIL met „vreemd" paspoort, ex. ensemble
Rudi Wairata)Julius van Hoogezand (Semarang,
zoon van oom Wim van de douane) en Henny Bus
selaar (sinjo gètèk-tjiliwoeng mèstèr).
In 1947 startte Liem in „Hollywood", Amsterdam
en na enkele korte engagementen verwaterde het
aanbod, waarop de combinatie naar het buiten
land vertrok. Het repertoire werd zo commer
cieel mogelijk gehouden en de jongens studeerden
Duits, Frans en Spaans teneinde taalmoeilijkheden
te overbruggen en ook het vocale gedeelte een in
ternationaal tintje te geven.