VANKA-KAWAT op elke tafe] hoopt roomboter KETJAP KAKI TIGA Aan alle afnemers en gebruikers van onze producten en in het bijzonder de trouwe ge bruikers van onze wensen wij- een Zalig Kerstfeest toe en een Gelukkig Nieuwjaar. Wij hopen het volgend jaar weder op Uw vertrouwen te mogen rekenen en U de beste service te kunnen geven Dr. Augustynlaan 40 Rijswijk (Z.-H.) Ketjap Kaki Tig a Er is geen betere Proeft (het) en U zult het we te Vervolg van pag. 11 HISTORISCH AVONTUUR 24 Daar is een intense verwevenheid van handel en missionnaire activiteit, d.w.z. van handel en geloof waarover aanstonds; van handel en avontuur ook, waarover nu eerst. De verbeelding is daaromtrent zeer pertinent: zij ziet de koophandelaren der grote Europese expansie na de renaissance als onderne mend in de avontuurlijke zin des woord. En natuurlijk komt het niet in mij op af te dingen op het avontuurlijk karakter van zoveel verre en riskante on dernemingen. Maar wie zijn Sindbad goed heeft gelezen kan ook een keerzijde zien van die médaille. Een psychologisch zelf niet on-interessante keerzijde, omdat zij iets releveert van hetgeen ik daarnet zei over het ritme der in spanningen. Want telkenmale zien wij Sindbad de Zeeman wankelen tussen zijn verlangen naar nieuwe avonturen enerzijds, naar verre en vreemde landen en mensen, maar ook met het vaste voornemen zich eindelijk uit al die handel te rug te trekken, nooit weer van huis te gaan uit Bagdad, die stad des vredes, om rustig voort te leven in het genot van alle op zijn tochten verworven rijk dommen. Maar de ziel des mensen, zegt Sindbad, neigt altijd tot het boze en dat is het, wat telkenmale weer de doorslag geeft tot volgende reizen. Ik citeer dit, uit het kinderboek, dat ik meer dan 30 jaar geleden las en dat geen autoriteit bezit ten aanzien van de Perzische commerciële psychologie. Maar ik wil de gelegenheid mij door Sindbad geboden wel aangrijpen om hier te wijzen op het eigenaardige feit, dat ook in onze Europese cultuur een eeuwen lang debat is gevoerd over het goed-of-kwaad van de koophandel, het daarmee verbonden verwerven van rijkdom en het, vervolgens, werkeloos rustig leven in het genot van zijn renten. De neiging tot dat laatste is, zeker in het Europa na de renaissance, die de expansie bracht en na de reformatie, die nieuwe theorie bracht over rijkdom, welstand en rente, bij perioden, gedurig aan te wijzen. De neiging om te gaan rentenieren is in de laatste eeuwen dikwijls sterker geweest dan de avontuurlijke ondernemingsgeest. En de ondernemings geest, gestimuleerd dan vaak nog door een overheid, is lang niet zonder uit zondering avontuurlijk. Hij is het dikwijls geweest: en dan kan men denken aan Marco Polo en de Venetianen, aan de Genuezen en Spanjaarden van het „eerste uur" aan de Hollanders en Engelsen der beginnende 17e eeuw. Maar die ondernemingsgeest wordt in een volgende periode toch ook geken merkt door grote soliditeit. Gaat men echter trachten de tegengestelde, noch tans samengaande, trekken van avontuurlijkheid en soliditeit onder te brengen in de verschillende klassen van kooplieden, die ik daarnet onderscheidde, dan sneuvelt toch elke theoretische conclusie tegenover de empirische feitelijkheid der historie. Het individueel avontuurlijke is niet zo geprononceerd. De kooplieden zonder bepaald behoren-tot hebben zich overal vanouds in corporaties met bescher mend karakter voor lijf en goed georganiseerd. Door de eeuwen heen reizen zij bij voorkeur niet op eigen avontuurlijke gelegenheid, maar in groepen bij een en in karavanen. Tegenover de koopman staat altijd de rover. Wij zien Sindbad telkenmale verheugd zijn reizen, avontuurlijk op zichzelf, toch onder nemen in gezelschap van vele andere kooplieden die hij aantreft aan boord of elders. En als hij van een ongenoemde plaats aan de Perzische golf huis waarts moet keren, met geld en kostbare geschenken beladen, dan koopt hij zich allereerst een flink, sterk paard op welks rug hij gelijk de Heemskin deren met enige andere kooplieden door de woestijn trekt tot hij eindelijk de stad des vredes bereikt. Er is behalve de beveiliging, die de voortdurende aandacht vraagt, een ander practisch doel dat de kooplieden door de eeuwen heen tot corporeren heeft aangespoord. Het is de politieke invloed, van de pressuregroup zo ge wilt: invloed op stedelijke besturen in de latere middeleeuwen, op de staat zelf, b.v. in Frankrijk in de 14e en 15e eeuw en de mogelijkheid daarin be sloten om als zelfstandige organisatie op te treden, waar de staatsmacht of de macht van welke overheid ook op een of andere wijze tekort schiet en in ge breke blijft. De Hanze biedt daarvan een voorbeeld, dat gemakkelijk met vele te vermeerderen is. En de V.O.C. oefende vrijwel staatsmacht uit. Koop lieden hebben zich altijd verenigd. Zij hebben altijd graag gemeenschappelijk gereisd en geëxploiteerd, al zijn er excepties van individuele kooplieden, die on voorstelbare risico's trotseerden. Een dergelijk verschijnsel heeft zich.de eeuwen door, tot op het laagste koopmansniveau vertoond. Joden, Lombarden en ande ren begonnen in Europa na de 11de eeuw een naamloze statusloze groep van gevestigde minuscule kooplieden te vormen, wier ontwikkeling nochtans van buitengewoon belang is geworden voor de Europese economie. Maar de ze handelende vreemdelingen, zoals de zigeuners ook in Victor Hugo s Notre Dame de Paris in de 15e eeuw, hebben meer en meer collectief gestreefd naar speciale privileges. Ter bescherming, ter bevestiging van een status tot verho ging ook dat ligt er in van hun métier; métier waarbij speciale nationa liteiten van immigratie-zwervers, die toch burgerrecht verkrijgen, specialismen ontwikkelen, gespecialiseerde wijken vormen en die monopoliseren. Ontwortel den, niet behorende-tot, nimmer behorende-tot, noch tot een natie van afstam ming, noch tot een natie van adoptie, maar juist in en door die situatie extra waakzaam voor hun veiligheid: wat extra achterdochtig, extra vreesachtig. Ze ker geen specifieke avonturiers. Missionnaire betekenis, betekenis als cultuuram bassadeurs of, eenvoudiger en juister: betekenis voor cultuurincubatie hebben zulke sedentaire kooplieden niet zozeer. Het waren bewegelijker, soms, maar niet unaniem, avontuurlijker koophandelaren, die hun rol speelden in de mis sionnaire activiteit en de culturele incubatie. Zo geldt het tenminste voor de expansie van Europa na de 15e eeuw, waarover wij betrekkelijk goed zijn ingelicht.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 24