The Peanuts Dongèagan van SI KLAAS „DE GOEDE AARDE" MUSIC MAKES ME 6 Bij een vriend van mij, Tjaling v. A., tuinopzich- ter, wonende zes paal bezuiden Jogja, was thuis gestolen, hoogstwaarschijnlijk door een van zijn eigen bedienden, die natuurlijk allemaal ontkenden. Tot hij er het volgende op vond. Ongemerkt had hij van zijn eigen erf wat aarde in een doosje gedaan. Toen hij alle bedienden had laten aantreden, liet hij hun die aarde zien en zei: ,,Die heb ik op die en die avond (weet helaas niet meer welke) van het graf gehaald van Kjai (helaas naam vergeten, maar bekend als een hei lig man.)" Hij deed die aarde in een glas met water, roerde om, liet even bezinken en zei toen: „Jullie weten even goed als ik, dat wie liegt en dan hiervan drinkt, onmiddellijk dood valt." Toen op het rijtje af gevraagd. Eerste ontkende, dronk sidderend een slokje. Er gebeurde niets. De rij afgaande tot bij de schuldige, die op de vraag: „Heb jij het gedaan?" onmiddellijk bekende, want hij dorst niet te drinken met de zekerheid dan onmiddellijk dood te zullen vallen. Tr. Wie bij sommige dingen zijn verstand niet ver liest, die heeft geen verstand te verliezen. Schopenhauer. Kan men zich indenken lezers van TONG-TONG een Indische gezelligheid in het warme Nieuw Guinea? Om de veertien dagen krijgen wij als Oma en Opa geregeld bezoek van de kinderen, kleinkinde ren dit zijn er wel 15 bij elkander en een paar kennissen; dit geeft dan een drukte en gevoe len wij ons in het oud Indië te zitten. Wanneer dan de magen volgepropt zijn met de no dige djadjan-djadjan, etc, zitten de hele swik op het terrasje en wordt er direct geseurd: „Ajo Opa, dongèn uit het vroegere Java." „Accoord, maar jullie allemaal stil, lo.' In een minieme tijd is het dan stil en hier dan één dier verhaaltjes. Captain BLOOT (boekan blood) Zo werd Opa later genoemd door een onbewust voorval in Malang. Je weet zulke voorvallen lopen- nja kaja api tegen alang-alang. Oma en Opa en 5 kinderen moesten zich bekrim pen in die benarde tijd van bezuiniging. Wij kre gen een huis in Soesmanpark 21 (I.E.V. woningen), twee kleine kamers, een galerijtje, een gangetje om naar het achtergedeelte te komen en een badka mer en W.C. Het achtererfje van 5x5 meter had den wij met zink ompaggerd en geheel afgedekt voor keuken en eetzaal. De gang naar de straat met een flinke deur en daarop geschreven: „Awas Alap-Alap", want wij hadden twee strenge honden, die geen vreemden konden velen. Als bijverdiensten leverde Oma voeding en kreeg zij vaak bezoek, die in de eetzaal op het achtererf werd ontvangen. Ook kwam er dagelijks een baboe van een der families de rantang halen: deze ba boe was erg lata. Een week voor het eigenlijke voorval hadden wij de film gezien van de piraat Captain Blood. Op een middag tegen half zes was Opa in de man diekamer om zich te baden, hij was reeds geheel ontkleed. Plotseling een snerpend gegil en onbe wust opende Opa de badkamerdeur en stond daar geheel naakt in die opening en vroeg wat dat voor mierakelig geschreeuw was, niet wetende dat er damesbezoek in de eetzaal was. Tot bezinning gekomen (het duurde slechts een paar seconden) sloot Opa vlug weer de deur, en hoorde daarna een uitbundig gelach met de woor den: Captain BLOOT Nadien werd Opa steeds met dien naam vereerd. „O ZALIG INDIE." Ik heb een probaat middel ontdekt tegen sombere, sikkeneurige herfststemmingen; helpt ogenblikke lijk. Ik vond de remedie in een geriefelijke flatwo ning aan de Coevordenstraat in Den Haag. Daar hoorde ik de „Tennessee Walz" verrassend, muzi kaal overgaan in de „Tennessee Rock Ah! Daar kikker je pas van op daar word je een heel ander mens van! Twee vrouwen en vijf mannen brouwen dit lekkers in close harmony zeven geestdriftige amateurs dienen met gulle stem de obat toe zij vormen de vocalgroup „The Pea nuts", Zij leefden in Indië wijd verspreid in Malang, Klaten en Batavia: in Semarang, Soerabaja en Muntok. En ziet hier in Den Haag vinden ze el kaar in een plezierige, muzikale combinatie. Bij hen geen leeg gepraat over muzikaliteit en ritme gevoel, zij brengen het meteen maar in de praktijk. En niet zonder succes. Het begon in oktober 1958. De bezetting was toen anders; door emigratie en andere omstandigheden verloor het ensemble waar devolle krachten. Dat betekent voor een vocal group altijd een zware klap; de met zorg en veel oefenen opgebouwde stemmenharmonie gaat door één enkele mutatie al grotendeels verloren. Maar het enthousiasme was niet te blussen. Anderen vulden weer de gelederen en nu missen ze alleen nog een dames-stem. Mag ik eerst even voorstellen honneur aux dames Adrie Claessen-Echter van Wissekerke en Thera van Leuven (zang); en nu men only: Nico Claessen (gitaar), Nono Bastiaans (melodie gitaar), Rob Peisser (gitaar), Leo Antonie (ukelele) en John de Vreede (bas). Vanzelfsprekend vervul len de heren ook een rol in het vocale gedeelte. Ni co heeft de algemene leiding en treedt als contact man op; Nono belast zich met de muzikale be sognes, het arrangement en de partijen. De groep heeft al een hoge graad van homogeni teit bereikt; dat was ook het kenmerk van de oude bezetting waardoor ze al spoedig opvielen tijdens manifestaties van de stichting „d'Oprechte Ama teur". Onder auspiciën van deze stichting zijn ze de nodige keren voor het voetlicht getreden. Ze zijn in Hengelo geweest, in Zweelo (bij Assen), in Kras- napolski in Amsterdam en in de Rotterdamse Schouwburg. Tijdens hun optreden in Rotterdam werden zij door een jubilerende zakenman gechar terd en na afloop kwiek naar Den Haag gebracht, waar zij in het restaurant „Boschlust" de feest vreugde aanmerkelijk vergrootten! Zij waren pre sent op een door Paul Ackett georganiseerd teen ager-bal in de Haagse Dierentuin en vorig jaar werkten zij mee aan het welslagen van de pasar- malam van TONG TONG. En in mei van dit jaar zijn „The Peanuts" ook alweer door toedoen van „d'Oprechte Amateur" een week end in Düsseldorf geweest, waar zij voor de Nie- ..THE PEANUTS'voor de AVRO-microfoon. v.l.n.r. Adrie Claessen, Nico Claessen. Thera van Leuven. Nono Bastiaans, Rob Peisser en Leo Antonie. Ze heb ben nog een damesstem nodig. Ajo! Welke zangeres stemvast en zo wil zich bij hen aanslui ten? Zoek contact met N. Claes sen, Coevordenstraat 244. Den Haag, tel. 666709. En sing, baby, sing! derlandische Verein hun nummers ten beste gaven. In de radiouitzendingen van „d'Oprechte Ama teur" zijn ze geziene gasten; vanuit Haarlem en Hilversum klonken hun stemmen door de ether, het laatst op 25 oktober j.l. Natuurlijk deden zij mee aan de competitie uitge schreven door de stichting. Zij wonnen in hun af deling: de Haagse wijk Morgenstond en drongen door tot de demi-finale. Het evenement had plaats in het restaurant „Lion d'Or" in die wijk. Daar oogstte het ensemble een daverend succes en ver overde een grote zilveren beker en de afvaardi ging naar de landelijke finale in Breda. De pers kritieken waren onverdeeld gunstig. Daar in Breda zijn ze niet in de prijzen gevallen. Maar het simpele feit dat ze de finale bereikten was al een aanbeveling op zichzelf! Met alle lof voor de ac tiviteiten van „d'Oprechte Amateur" doet de op zet van zo'n landelijke finale waar muzikale prestaties om de eer strijden met goocheltrucs en declamatiekunst overigens een beetje vreemd aan. Intussen gaan „The Peanuts" onverdroten verder, stug oefenend, steeds nieuwe songs instuderend, steeds weer zoekend naar nieuwe ideeën, nog be tere arrangementen. En met dat al vermaken zij zich opperbest, het is immers in de eerste plaats een prettige hobby, waarbij je alle muizenissen op zij kunt zetten! Ik heb zo'n train-avond meegemaakt; het gaat er gemoedelijk en erg demokratisch toe en je merkt direkt dat hier een stel vrienden bij elkaar zijn. Met de nodige kwinkslagen en onder gelach brengt ieder naar behoefte een idee naar voren en die worden kundig door Nono in de juiste vorm ge bogen. Geen geschrijf van noten, even uitprobe ren koerang hier tambah daar klópt, en tot je verbazing ontstaat een stemmenharmo nie waar je geen noot tussen kunt krijgen! Leuk, zoals het voor de vuist weg gebeurt, zo heel ge woontjes, zo natuurlijk. Zij hebben een heel eigen geluid deze „Peanuts". De begeleiding stuwt lekker, het ritme is sterk swingend en „rockend En toch blijft de totaal klankkleur fijntjes, speels, aloesuitgesproken sweet in de ware muzikale betekenis van het woord. Een begrip dat je moeilijk kunt omschrij ven; hoeft ook niet; je moet het tot je laten door dringen en ervan genieten. Als ik eindelijk weer op straat sta klinkt hun af- scheids-tune mij nog in de orenPeanuts, Pea nuts, Peanuts. Peanuts brought you songs and entertainmentuntil we meet again. Ja, folks, until we meet again naar dat ogenblik zullen veel mensen verlangend uitzien. Make it soon, make it soon! MAUS

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 6