Vrije gedachten over vrijheden KWARTAAL ABONNEES! PAASNUMMER DE GEMERKTEN 3 Het is altijd met enige schroom dat ik me aan het schrijven van reisbrieven zet. Ik haal me altijd voor ogen de lezers, die daar in Holland zitten, hun milieu, hun vormen van zorg en hoop en ge luk. Leg ik de voordelen van het leven hier er niet tè dik bovenop? En zeker ook: zit ik hier niet nog veel te kort om werkelijk een oordeel te kunnen geven dat volledig betrouwbaar is? Aan de andere kant denk ik: wij zijn Indischgasten onder elkaar. We hebben van elkaar maar een half woord nodig om elkaar goed te verstaan. We hoeven niet bang te zijn voor „kortsluiting". Wat wij alleen nog goed moeten leren begrijpen is dit: wij zijn vogels van diverse pluimage en wij moeten eikaars standpunt en levensinstelling leren waar deren. Er hoeft geen afgunst over en weer te be staan. Er zijn Indischgasten, wie het leven in Hol land nu eenmaal beter ligt dan hier of in Indo nesië of in de West. En dat geldt voor alle In dische Nederlanders over de hele wereld. Er hoeft geen „kortsluiting" te zijn, zoals prof. Baudet de som van misverstanden noemde op de Hoge Ve- luwe tussen mensen met Indische ervaring en Ne derlandse Regering. Meer nog: in onze groep zullen wij onze ogen wijd open moeten houden voor de mogelijkheden van de komende generaties. Het mag dan zo zijn dat wij zelf in Holland goed aarden, met onze kinderen en kindskinderen kan het heel anders liggen: die zouden juist wel een verlangen voelen naar een andere levenswijze. En daarom is het goed dat wij waar ook ter we reld voeling houden met elkaar, zodat wij el kaar helpen kunnen. Zoals de heer Sajdak van het Internationa! Institute het zei: „It is typical the way these Dutch-Indonesians help each other!" Geen andere volksgroep heeft dat zo sterk als wij. Het wordt tijd dat wij dit opbouwen tot een systeem, zodat wij niet langer afhankelijk hoeven te zijn van toevallige kennissen (op wier hulp wij dan vaak een veel te zware wissel trekken), maar een brede kring vormen van connecties, waar door de kans op wederzijdse steun groter wordt. Ik ga in de U.S. een bijlage van Tong-Tong ma ken voor de Indische Nederlanders en ik verwacht van dit blad een snellere groei dan van Tong- Tong in Holland. Omdat de mentaliteit hier gun stiger is. In Holland is de pressie van de assimila tiegedachte nog steeds veel te groot. Hier in Ame rika mag iedereen vrij zichzelf zijn en wordt het handhaven van traditiets uit het Land van Her komst zelfs aangemoedigd. Men denkt: „Is it in teresting? Is it good? Well, you're welcome!" In Amerika ontbreekt ook het „We Americans...". Ook al bestaat er in werkelijkheid een sterk zelf gevoel en een grote nationale trots, het zichzelf en zijn eigen traditiets als maatstaf beschouwen voor het beoordelen van andere zeden en gewoon ten vindt men onfatsoenlijk of dom. Deze sterke en rijke internationale bewustheid komt misschien nog het best tot uiting in de Amerikaanse tafel, waarin het „home-made" maar een beperkte rol speelt. Elke foodshop immers heeft een verbijste rende rijkheid aan voedingsmiddelen uit alle landen ter wereld. Onze „gemengde afkomst", in Holland nog steeds een bron van onbehagen, is in dit land van zo enorm veel menghuwelijken normaal. „You see, my father was Dutch and my mother Indonesian". Not only this explains everything but brings out new possibilities. In Indonesië willen ze nog steeds van elke Indo een Indonesiër maken, in Holland van elke Indo een volmaakte Hollander. In Ameri ka vinden ze dat idee „belachelijk", wat het ook is. Ik had in de Greyhound een langdurig gesprek met een teacher, die geweldig in me geïnteres seerd was. Ik vertelde hem hoe de Dutch Indo nesians hier in Amerika vijf maal hun levensstijl hadden moeten wijzigen. „Eerst hadden we de vooroorlogse manier van leven, laten we zeggen de koloniale stijl. Toen kwam de oorlog en we werden krijgsgevangenen, bijna omkomend van de honger. We overleefden het en na de oorlog kwa men we in een nieuw Indoniesië en probeerden in vrede te leven in ons geboorteland en toch Hol lands te zijn. Het kon niet en we moesten ver trekken. In Holland bouwden we opnieuw een leven op en weer waren er alle mogelijke moeilijk heden. En dus vertrokken we weer: naar Amerika en proberen Amerikanen te zijn. Mijn luisteraar was getroffen tot ontroering toe. Hij vroeg niet wat we dan gedaan hadden, m.a.w. in hoeverre „afrekening" en „straf" wel verdiend waren, hij wist zeker dat wij ons hier in Amerika thuis zouden voelen „and free of any form of pro secution". Dit laatste was wel heel sterk gezegd. Maar als ik realiseer na zoveel gesprekken met honderden Indische emigranten dat hier de in Holland nog steeds bestaande vorm van „wan begrip" van Totok en Indo niet gevoeld wordt en dat elke Indo dat voelt als een soort be vrijding, dan vind ik veel waars in dat Ameri kaanse commentaar. Please, begrijp me goed, ik veroordeel de Hollander niet als een Indohater. De enkele gevallen neem ik als heel natuurlijk op de koop toe, (want een beroerde Indo is werkelijk een onmogelijk exemplaar!), maar in Holland voel en ondervind je ondanks zoveel mondelinge be- FOTO'S K.W. III Bij de redactie liggen nog 16 foto's (5 B. 1929), waarvan we niet meer weten wie de eigenaar is. Zou deze zo vriendelijk willen zijn zich even te melden, opdat we de foto's terug kunnen sturen? Redactie Deze TONG TONG komt vlak voor de Paasdagen uit. U heeft dan veel tijd om te lezen. Daarom hebben wij dit nummer maar wat dikker gemaakt: 20 pagina's. Daardoor konden wij wat meer reis brieven van Tjalie opnemen en toch ook afwisse ling brengen met andere copy. Het is ongelooflijk, dat maar zo weinig pagina's meer dan anders toch al direct zoveel mogelijk heden bieden. Helaas, helaas zal het volgende num mer weer de normale dikte moeten hebben, want wij zijn nog niet zover dat we al constant met 20 pagina's of meer kunnen verschijnen. Nóg niet, maar het zal gebeuren. Vooral door uw hulp. Win voor ons abonnees en ons blad zal groeien en BETER worden. Hebben wij dat in de afgelopen jaren eigenlijk al niet bewezen? Naarmate het abonné-aantal toenam zijn wij gegroeid van 6 via 8, 12 naar de huidige 16 pagina's. Daarom, zet u nog even door en wij zullen u meer kunnen bieden. Dit nummer is een klein voorproefje van wat het kan worden! Om nog even op de Paasdagen terug te komen: u zult in deze TONG TONG geen enkel Paas- of eierverhaal kunnen lezen. Mappen vol copy liggen er bij ons, maar Paascopy ontbreekt bijna hele maal. Eigenaardig REDACTIE weringen van het tegendeel toch telkens weer de „in-group" „out-group" scheiding, misschien sociologisch een heel normaal verschijnsel, maar het ontbreekt hier. Hier zijn alle immigranten ook „wij", ook „in-group". Laat ons hier niet lang over twisten: zo slecht als onze groep „leeft in de Nederlandse pers, de onwaardige manier van onze spijtoptanten bewijzen dat. En ik weiger een blad voor mijn mond te nemen. Daartegenover staat onloochenbaar de werkelijk verbijsterend rijke wijze, waarop het merendeel van onze immigranten gesponsored is en ik neem mijn petje driemaal af voor de Presbyterian Church, die Christelijk en Menselijk aan de top staat. Er zijn enkele voorbeelden van hapering en falen (en er zijn dus ook voorbeelden van beroerde immi granten) maar, als geheel is de ontvangst van onze mensen in Amerika door deze kerk subliem geweest en zal het blijven. In Amerika hoort geen enkele immigrant dat hij „blij mag zijn Amerikaan te zijn", zoals men in Holland vaak hoort dat je blij mag zijn Hollander te zijn. Wat is dat voor nonsens. We mogen blij zijn mens te zijn en scherp gescheiden nationali" teiten kunnen dan alleen nog maar schadelijk wer ken! en zullen als Mens datgene moeten zijn, wat de Schepper ons gemaakt heeft. En als wij verder „law-abiding citizens" zijn, en dat zijn wij, dan heeft geen enkele natie het recht een mens te koloniseren door hem te dwingen zijn aard te ver loochenen. Alleen dan zal in Holland een betere tijd aanbreken als de Indischman wordt opgeno men in de maatschappij met behoud van zijn eigen inzichten met respect voor en vertrouwen in die inzichten. Geen gecommandeer door partijpolitiek, geen gecommanndeer door kleinburgerlijke be krompenheid, door religieuze engheid. Wanneer komt die tijd? Saluut! TJALIE ROBINSON Eenszal ook de historie van deze tijd herschreven worden. Zoals zo vaak gebeurd is in de geschiede nis der wereld. Eens zal aan het licht komen hoe veel onrecht onze groep is wedervaren. Eens zal aan het licht komen hoeveel mensen van heden (en het nabije verleden) verkeerd gebrandmerkt zijn. Eens zal er een rechtvaardiger generatie komen, die zich schamen zal voor veel van hetgeen van daag gebeurt. Dit blad Tong-Tong is een merk waardig blad. Het is een blad dat gelezen wordt door de braven en door de gemerkten, door de schijnbaar goeden en de schijnbaar slechten, door de onverdiend groten en de onverdiend kleinen. Ik schrijf veel en lees veel brieven. Ik spreek veel met allerlei soorten mensen. Ik weet veel waarheden, die ik (nog) niet bewijzen kan. Zodat ik zwijgen moet. Misschien zal ik moeten zwijgen tot mijn dood toe. Maar ondertussen wil ik U vragen: „Matig U in Uw oordeel. Streef onaflaatbaar het goede na. Durf te vergeven. Bouw steeds op aan het eerlijke en nuttige!" Wij hebben maar een kort leven. Maar onze levenshouding leeft ons ver voorbij tot in het leven van onze achterklein kinderen. Te dien tijde zal de historie herschreven kunnen worden. Dan pas zullen wij leven en zullen wij naar waarheid bestaan. Daarom: wees niet lafhartig, verzaak geen plicht en geen erezaak. Durf Uw misstappen te herstellen. Want ons leven houdt niet op bij Oud Eik en Duinen. Elke daad is „eeuwig". Als U dus kiezen moet tussen een voorzichtig en glad (maar goed betaald) leven en een branie en eervol leven (al is dat nog zo moeilijk), kies het laatste. In ons ster vensuur zullen wij weten dat wij goed gekozen hebben. Is dit een preek? Nee, het is een recapitulatie. U allemaal doet dit wel eens of vaak. En ik schrijf dit nu op, omdat ik-in de laatste tijd veef jongeren gesproken heb, die met mij praten over wat zij nog weten van „tempo doeloe" en de mensen van tempo doeloe. En dan leer ik: zij spreken met ontzag en warmte niet over de rijken, de gedeco reerden, de beroemden, maar over de mensen met branie, eerlijkheid en volharding. En weet U, veel „gemerkten" horen tot deze laatste groep TJALIE ROBINSON Denkt U om Uw abonnement? Wanneer Uw betaling op 1 mei nog niet op ODze Giro 6685 is gestort, nemen wij aan dat U prefereert dat het abonnementsgeld, verhoogd met f 0.30 incasso kosten, per postkwitantie door ons wordt geïnd.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 3