s XIII IN AMERIKA 6 Vervolg van pag5 de stad): Puerto Ricans, Mexicanen, Filipino's, Italianaen etc, etc. Erg veel bruine gezichten. Veel typen, die je terug doen denken aan Pasar Baroe, Bodjong of Pasar Besar. Je zou ze haast aan spreken: „Hallo Tjih! Naar waar jij!" Evenals New York heeft Chicgo drukke, neon- rijke centra met geweldige warenhuizen (The Fair; je koopt er van alles). Het hartje van Chicago is geloof ik The Loop, dat is een stadsgedeelte, waar een elevated subway (een bovengrondse metro) zich als een gigantische versteende draak boven een aantal straten slingert. In een gedeelte hiervan heb je de beruchte burles que houses. Dit is een soort Pigalle van Parijs met dance shows van half naakte meisjes, met „Arca des", waar allerlei gokmachines staan en half- schunnige filmpjes in boxjes worden gedraaid, waar scharrelende jongelui en mislukte ouweheertjes te vinden zijn. Maar veel meer gewone mensen. En waar je onder de schitterende schijn geestelijke armoede vindt en bedrog. Dit klinkt erg „berat ja? Toch is het niet zo. De Amsterdamse walletjes zijn veel erger. Deze burlesques en arcades zijn alleen maar cellen tussen de grote massa van nor maal leven. Van heel gewone mensen, die dit alles rustig voorbij lopen, zich niet geschandaliseerd voelen, ze blijkbaar filosofisch accepteren als een onvermijdelijk aspect van het menselijk leven. Midden tussen die burlesques kan je dus ook een kerk zien staan, waar de hele nacht door diensten worden gehouden. Door de glazen ramen zie je dat het vol is. Buiten staat een hartelijke meneer, die je eraan herinnert dat je ook best even binnen zou mogen komen. Je komt binnen. Er wordt gebeden, ,My' H1W' mm Dc burlesque. Het ziet er allemaal nogal schan dalig uit (zo ongeveer ook als de bioscoopaffiches overal in dc wereld). Maar op dc deur staat ..bring the ladies" en werkelijk kunnen de dames gerust mee (net als in Parijs). In deze tenten loopt men ongegeneerd in en uit. Humor is er de hoofdzaak. Niemand heeft dat stiekeme schuldgevoel dat in Holland ontwikkeld wordt in ..onfatsoenlijke" buurten. gezongen, gepreekt op een ik zou haast zeggen verlossend natuurlijke manier. O nee, geen preek toon, geen gewicht, geen gegalm, geen statie, maar heel eenvoudige mensen bij mekaar in een moment van bezinning. Ik geloof dat ik hier een prachtig en in Europa onvindbaar stuk waarachtige mense lijkheid gevonden heb: deze kerk temidden van de burlesques en vreethuizen. Waanzinnig is ook de in Europa op een hypocritische wijze opgeschroef de veroordeling van de Amerikaanse negro-beater. Het probleem is in feite maar een heel klein zij aspect van de maatschappij, en grotendeels in rustige oplossing. In Holland praat men over het algemeen net zo dom over Amerika als over Indië. Nogmaals: ook Amerikanen zijn mensen. Ook hier zijn er dus goede en slechte. Maar er is geen hy pocrisie en geen bekrompenheid. Tenminste: als maatschappelijk kenmerk. Emigraticzaken in het wijde gebied met Chicago worden behartigd door ir. P. Businger, een rustige en zeer werkzame jonge Holander, die zich voor de immigranten erg inspant. In Milwaukee, waar hij dikwijls komt, werkt hij op voortreffelijke ma nier samen met het International Institute, een door particulier initiatief gesticht en zeer werkzaam instituut, dat nieuwe Amerikanen van allerlei na tionaliteiten met raad en daad bijstaat. En waar Nederland wel een voorbeeld aan mag nemen: grote interesse heeft voor de oorspronkelijke cul tuurwaarden en ze aanmoedigt voort te bestaan. Er is jaarlijks in Milwaukee een Festival, waaraan door alle eraigrantengroepen wordt meegedaan met eigen dans-, zang- en muziekgroepjes, terwijl ook The Loop (het grote gevaarte rechts), gebouwd over een groot aantal straten. Als hier over heen de subway dendert en daaronder de politie-ambu- lance met gillende sirenes voortjaagt, is het een lawaai dat horen en ziet je vergaat. Maar een kwart minuut later gaat alles weer rustig en ge zellig fijn gang. elk land zijn eigen nationale gerechten opdist. Dit festival is beroemd door het hele land en er komen tienduizenden toeristen naar kijken. Tot nog toe heeft de Indische groep ontbroken, terwijl wij toch uit ons land van herkomst (net zoals in Holland en Aruba) dansen en schotels kunnen brengen, die zeker een succes kunnen zijn. Maar langzamerhand komt de Indische groep hier toch wel tot leven. Er is hoop ik in de nabije toekomst veel van te verwachten. Laat ons er in elk geval hard aan werken. Amerika is een land van vrije persoon lijkheden. Ook ons karakter kan hier vrij en rijk leven. Tot ziens! In Amerika heb je geen winkelsluitingen en zelfs geen dagelijkse sluitingsuren. Tot laat in de avond kan je overal alles kopen wat je wilt. Nooit hoef je bezorgd te denken: o, morgen is de kapper (melkboer, slager, kruidenier, enz.) dicht. In geen enkele winkel heb je handenwrijvende poespas: „Wat had u gehad willen hebben?" Het is „Yes? En „Thank you, Sir. Next?" Klaar. Geen pro beersels pm je nog wat anders aan te smeren. Geen „verplichte winkelsluitingen wegens vacan- tieWie met vacantie wil, gaat zo lang hij wil. Er valt niks te eisen door bonden van „in hun rechten bedreigde" winkelbedienden. J e hebt je lay-off direct te pakken, hoor! Dus aan de andere kant: wie een werkelijk goed salesman is, krijgt nooit ontslag. Is dat inhumaan? Leidt dat tot machts-usurpatie? Helemaal niet. Alleen al de angst daarvoor bewijst dat er in de Europese maat schappij iets niet in orde is. Net zoals dat: „Wees een heer in het verkeer Alleen al die slogan bewijst dat er kennelijk ver duiveld weinig heren in het verkeer zijn. Hier in dit krankzinnige drukke verkeer in Amerika loopt alles smooth en ordelijk. Zelfs op de vrijste sky ways, highways en tollroads, zonder tegenliggers en vaak zes tot vier lanes is een maximumsnelheid vastgesteld (variërend van -15 tot 65 mijl per uur nooit meer). Er zijn op veel wegen radar- en electronische deviezen die dat controleren, maar het is niet eens nodig. Men houdt zich eraan. In Hol land mag je buiten de stadskom „blazen zo hard je wilt" en dus doet iedereen het daar. Hier zijn natuurlijk excessen, maar ze zijn beperkt. Op intersections (kruisingen) remt iedereen af. wie het eerst bij de crossing is, gaat voor. Voetgangers worden enorm gerespecteerd. Maar maken ook geen misbruik van hun „recht" door tartend lang zaam over te steken. Bij spoorovergangen moet iedere automobilist stoppen om na rustige oriën tering verder te gaan. Het liften bestaat hier niet. Ook het fooien-systeem bestaat hier niet. In de kleinere eethuizen wordt ueberhaupt nooit een fooi gegeven. In de betere gelegenheden is een fooi van tien procent gewoonte, geen verplichting waar op het menu apart aan herinnerd wordt. De prijzen zijn hier over de hele linie redelijk. In de meeste restaurants wordt je kop koffie gratis bijgeschonken, eenmaal .tweemaal, driemaal. Er zijn geen restau rant-gewoonten, omdat nu eenmaal de variatie in restaurants letterlijk onmeetbaar is. Er zijn geen stands-scheidingslijnen. Ook in de kleinste shops kan je gentlemen zien zitten om gauw hun steak- sandwiph te verorberen. De statigheid van de grote restaurants ontbreekt. In Garuda, Lensvelt Nicola of Dicker en Thijs zit men echt met pompe en „Uitstreken". In de „Sheraton-Palace" in San Francisco (een' ongelooflijke „dure tent zoals men dat in Holland zou noemeh) heerst een pngedwon- getf' gezellige stemming al zie je direct dat hier de busines-men uit de top komen lunchen. Heb je gpen trek in een volledige maaltijd) dan kan je naa^ de lunchcorner gaan, waar je jezelf bedienen kan''aan een display van schotels uit een uitmuntende' cui sine, waar je net zoveel van nemen mag als je wilt voor een bedrag van ongeveer 2,75. Kijk je om je heen, dan zie je direct dezelfde „stan ding" van de chiqueste Nederlandse restaurants (en aanzienlijk veel meer dan dat!), maar minus dat air van statige zelfingenomenheid en harkerigheid dat zo doet denken aan etalages van modemaga zijnen. Ook de bediening is hier eenvoudig, direct en menselijk, niet met die fratserige half knip- messende obers. Dat is ook het geval in restaurants als laat ons zeggen van het type van de „Haagse Schouw" of de Witte Berger: snelle en huiselijke bediening. Naast de waiters is daar een „hostess' een dame in een gewone japon en van onofficieel gedrag, die prettig adviseert over de keuze en ook zelf serveert. Er is erg veel in de Amerikaanse stijl van leven, dat prettig herinnert aan Indië en waar het precies in ligt, weet ik niet. Men is minder stijf hier, min der standsbewust. En toch zijn er positief vormen van etiquette, tafelmanieren, etc., die duidelijk de orde van het niveau tekenen. In Amerika voel je je overal gemakkelijker. Men néémt ook alles ge makkelijk. Is het warm? Gooi je kleren uit. Hier, in de warme streken (en dat moet in de zomer overal zo zijn) kan je mensen met bloot bovenlijf achter het stuur zien zitten. Je neemt je extra kleren zo maar aan een klerenhanger in je auto mee: moet je straks een andere jas aanschieten, dan doe je het on the spot. Natuurlijk doet niet iedereen dat. Maar wie het doet is niet gek. In Holland schijnt op alle hokjes en kastjes het bordje te hangen: „Dat doe je zo niet... (zoals het hoort in het kastje)", hier is het volkomen logisch, al thans aanvaardbaar dat een ander mens zich an ders gedraagt. Het onderwijs is hier zeer sterk georënteerd op social life: good manners, zich zelfstandig kunnen bewegen in alle omstandigheden, respecteren van andermans opnie. In feite is een naar Hollandse opvattingen overmatig deel van het schoolgaan daaraan gewijd. Maar je ziet hier dus ook geen lawaaierige schoffies in trams en bussen. Op straat is geen jeugd te vinden. Ouders nemen hun kinde ren nooit uit naar gelegenheden waar sterke drank geschonken wordt. Inderdaad heeft de Amerikaanse jeugd een grote vrijmoedigheid, maar die berust Van eethuisjes als dit stikt het in Amerika. Voor drie kwartjes eet je je een ongeluk. Een ongeloof lijke variatie van kostjes en drinks, je houdt je jas aan en je hoed op. Bij je vleesgerechten op je brood krijg je altijd groenten en vaak ook patates frites. Altijd ijswater. Op de foto mijn portie: polish sausage met toebehoren. Help jezelf aan mosterd, want als de baas achter de toonbank het doet, zwem je erin. Je krijgt altijd meer dan je met een gewone maag op kan.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 6