Loemoemba Een bittere stem IN MEMORIAM HOE LANG NOG? r. r. ledereen met hersens WÉÉT, dat TONG TONG op 30 JUNI, 1 en 2 JULI een PASAR MALAM houdt in de HAAGSE DIERENTUIN F.E.P.O.W. LONDON 6 1 juni 1918 overleed te Magelang Pastoor Ver braak. Wie uit Indië kent hem niet: Afkomstig uit een welgesteld gezin en met een rijke Hollandse toekomst in het vooruitzicht, verkoos deze won derlijke emigrant'' een leven als apostolisch mis sionaris in Indië en leefde in vaak gebrekkige omstandigheden en groot tevensgevaar tussen de fuseliers in Atjeh. Wij zullen in Tong Tong nog eens uitvoerig op deze soldatenpastoor terugkomen, die generaal Van Heutz noemde: „De nobelste figuur die ik tijdens mijn leven in Indië ontmoet heb." Dat wij in onze vaak kleine twisten de Gro ten van Nederland nooit mogen vergeten! DE REDEN WAAROM IK MIJN ABONNEMENT NIET VERLENG Uit: Nederlandsch-Indië onder Japanse bezetting 311. Uit de herinneringen van een Indo-Euro- pccsche te Batavia. In september 1944 werden de eerste jongens opge pakt en in verschillende politiesecties ondergebracht. Het was een vreselijk iets voor mij langs Para- oatan of Pasar Baroe te rijden en de jongens achter de tralies te weten. Mijn 2 zonen hadden het geluk niet opgepakt te worden. Na enkele dagen vroeg een vriendin mij de jon gens te overreden alsnog pro te zeggen. Zij hadden haar wijs gemaakt, dat de jongens, waaronder haar zoon, dan weer vrijgelaten zouden worden. Gisterenavond kreeg ik opeens een oud tijdschrift in handen en zag daarin een foto van Loemoemba, U weet die foto nog wel: waar hij met de handen gebonden op een truck zit, b.ij de haren achterover getrokken, geslagen, getrapt en later doodgesla gen. Ik weet ook nog wel wat velen dachten, toen wij die foto zagen: „Soekoerü Dat is je verdiende loon!" en zo voort. Het besef dat deze man nu dood is, uitgewist, ver geten, heeft me toch wel getroffen. Wat zijn fouten ook waren, hoe groot zijn ondeugden, hoe ver keerd zijn standpunt, het was toch maar een kerel die zijn leven op het spel durfde te zetten voor een ideaal. ..Tjalie, hoeveel abonnees heb je verloren door de brief van Braasem Leuke vraag. Komt telkens terug als men denkt dat ik op m'n kop gehad heb. Ongeveer zo'n vraag als wanneer je een fles naar je hoofd gekregen hebt: Bloedt het erg?" De hele groei van Tong Tong door hebben we zulke vragen gehad. Toch zijn we gegroeid. Ook al bloed ik erg, ik schijn gemakkelijk bloedtransfusies te krijgen! Toch denk ik wel eens: ,,Als de nood wérkelijk groot is (deze kleine schermutselingetjes zijn geen nood)hoe (veinig vrienden zal ik dan over houden?" Ën de mensen die zeggen: „Met jou houdt alles op!" M.a.w.: het eind van Tong Tong is in zicht, want Tjalie gaat zeker dood! Erg leuk zoiets te ho ren. Wel mijn waarden, als na mij geen enkele Nederlander uit Indië dit werk kan voortzetten, het is de moeite waard geweest, deze Tong Tong ,,a lonely and last cry of a dying man in the night". Ook al hoort niemand mij, ik hoop noch tans dat men u later wél zal horen. Uw stem zal immers de echo zijn van de mijne. Nou, zei ik, dat ze het niet doen zullen, vooral nu er zoveel vriendjes van reeds opgepakt zijn. Ze zijn met hun huiswerk bezig en je mag het hun zelf wel vragen. Zooals ik dacht bereikte zij inder daad niets. Ook een buurman kwam ons opzoeken om ons tot andere gedachten te brengen. Wat heeft u er aan zulke jongens te laten verkommerenIk was werkelijk erg verdrietig, maar toch voelde ik dat de jongens niet anders konden, en toen ze enkele dagen later weggehaald werden bij het krieken van de dag, ieder door 2 agenten en ik ze zag vertrekken, bad ik klein: „Vader, Gij weet dat ze niet anders konden. Sta hun bij in de moei lijke tijd die ze zeker tegemoet gaan." Een half uur later was ik gekleed en daar de berichten waren dat de jongens naar een bepaalde sectie waren gebracht, ging ik naar het opgegeven adres. De straten voor de opgegeven sectie zagen in het vroege morgenuur reeds zwart van men- schen, in hoofdzaak vrouwen en meisjes die hun emoties niet meer meester waren. Ik kreeg een dof gevoel over me en vroeg me alleen af: hoe groot dit offer zal zijn dat deze kinderen moeten brengen uit liefde voor onze Koningin De menschen die de kampen in moesten hebben ze dergelijke vragen niet gesteld, maar deze jonge jongens werden voor deze keus gesteld. God sta hen bij. Ik zag in betja's nog meer jongens aan voeren. dat bleken zieke jongens te zijn. Een heel armoedig gekleed en oud Indo vadertje hielp een jongen uit een betja stappen en een matras voor het hek dragen. Zijn tranen stroomden over zijn wangen en het was hem heel goed aan te zien. dat de laatste jaren zorg, armoede en groote honger zijn deel geweest waren. Bravo vadertje, dacht ik, met al je ellende heb jij ook je hart gevolgd en fier en openlijk de moeilijke kant gekozen. Even later werden de jongens op vrachtauto's weg gevoerd. Enige jaren later, toen het voor hen in Indonesia niet langer uit te houden was en ze naar Nederland wilden, dat vanouds vele vluchtelingen had opge nomen, moesten ze zwart op wit kunnen bewijzen dat hun over-grootvader. net als in Hitiers tijd. Ariër was. Waren de papieren niet in orde, dan, ja, sprak de minister met een door tranen om floerste stem. Ik kan je niet helpen. En ging weer Zijn leven veil hebben voor een ideaal. Letterlijk. Tot de dood toe. Hoe weinigen van ons hebben dat eigenlijk. Hoe velen van ons hebben goede, edelmoedige, hoogstaande, vér-dragende ideeën... en hoe gauw geven we ze op, zijn we bereid water in onze wijn te doen, „menen we verstandig te doen als...", trekken ons verbitterd terug, enz. enz. Als we historische werken lezen worden we telkens weer getroffen door het grote aantal „martelaren voor een goede zaak. En beseffen we dat we onze huidige welvaart en geluk te danken hebben aan eenvoudige mensen die heel lang geleden hun plich'. deden tot ze er bij neervielen. Ik haal er expres Loemoemba bij. Niet de naam van een „algemeen erkende held". Om te laten zien hoe vaak ook een „vijand", een „verachteling" bra nie doorzet tot het uiterste. Hoeveel Atjeh-officie- ren van het oude KNIL bewaren ook de mooiste herinneringen van plichtsbesef, opofferingsgezind heid en „trou tot in den doet" juist aan Atjehers, aan Atjehse vrouwen en Atjehse kinderen. Wij sluiten ons zo gauw op in een verguld kooitje van gezapig zelf gelijk. En ergens ergens wéten wij dat wij tekort schieten. En dat wij zo wij zelf niet geboren zijn met gaven om door te zetten tot het bittere uiterste ook de moed niet kunnen opbrengen om de weinigen onder ons die het wél kunnen aan te moedigen en te helpen. Mijn waarden, de weg naar elk succes, naar elke triomf, eist offers. Eist de inzet van geluk en leven. „Vraag wat je wilt", zegt een oud Spaans spreek woord, „MAAR BETAAL!!" Wie denkt dat hij alles winnen kan zónder betalen, komt bedrogen uit. T. R. door met het uitschrijven van visa's voor Italianen en Spanjaarden. En Tong-Tongmaar centen bedelen om, ja. waarom eigenlijk. Laat ik maar eindigen, anders zou ik nog onnette woorden gaan gebruiken en daar is Holland te netjes voor. Nog steeds leeft de geest van het I.E.V.: kankeren en bal na. Hoogachtend: S. W. H. ZANDSTRA 1. Het is jammer dat wij meestal wél horen hoe het niet moet, maar nooit hoe het wél moet. Of een doodgewoon: „ik wil niet meer". Opschieten zit er zelden hij. 2. Laat ons het „bedelen" noemen, is elke actie voor een goed doel in Nederland geen bedel- actie? En als dat zo is, zijn bedelaars geen Geuzen geworden? tb De F.E.P.O.W .in London zendt bericht dat de 10e bijeenkomst van vele duizenden ex- krijgsgevangenen uit de kampen Japan 1 2: Malacca; Siam; Singapore; Sumatra; Ja va; Macassar; Borneo etc. etc., zal plaats hebben op 7 October in de Festival Hall London. Men stelt 20 plaatsen beschikbaar voor Ne derlanders uit v.g. kampen die gaarne hun oude Engelse kameraden weer eens willen ontmoeten. Zij zullen door hun oude kampgenoten met warmte worden ontvangen. De show in de mooie en gezellige Festival Hall is groots opgezet en doet niet onder voor een echte show. De beste artiesten werken hieraan mede. Voorwaarden van deelneming; Reis- en ver blijfkosten voor eigen rekening. De toegang tot en de plaatsen in de Festival Hall zijn gratis. Desgewenst worden hotels of pen sions voor U besproken, bij tijdige opgave. Aanvragen voor een toegangskaart kunnen worden gericht aan: P. L. M. Schilling Elsbergstraat 4 Voorburg ZH, telefoon: 72S825,

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 6