The Hot Jumpers
Een en ander over kleinkunst
MUSIC MAKES ME
Het liqt -let mijn bedoelin0 een de finitie te geven van wat men onder kleinkunst m°«t verstaan. EerÜjk
Qczeqd ik acht mij daartoe onbekwaam. In dit stukje wil ik het dan ook maar even hebben over hetgeen
de radio ons, luisteraars, avond aan avond te genieten? geeft - althans zó is het bedoeld - aan voor-
dra«hten, zangstukjes, lied en luisterspel!
Bij deze bespreking zullen we alle kritiek vermij
den en ons bepalen tot het uiten van enkele wen
sen. Dit mag toch wel in een blad als Tong
Tong, met zijn talloze lezers uit voormalig Groter
Nederland.
Wij oud-Groter-Nederlanders (O.G.N. de afkorting
hiervoor! misschien is deze benaming een betere
aanduiding dan die van repatrianten of gerepatri-
eerden, welke feitelijk slechts betrekking heeft op
een gedeelte van een groep mensen van Neder
landse origine, uit Indonesië hierheen gekomen), wij
genieten waarlijk van radiouitzendingen, waarbij
kunstenaars van formaat, als b.v. Wim Kan, Dorus
(Manders), familie Doorsnee, om maar enkele te
noemen, in luisterspel of cabaret optreden. Als
Badoet een woord waarvoor ik geen neder-
lands aequivalent ken, dat alles wat in dat ene
woord besloten ligt, weergeeft zijn zij niet te
evenaren.
Badoet is o.m. ook Herbert Joekes. In de Indische
voordrachtskunst vervulden de badoets geen ge
makkelijke rol; lachen om eigen grappen deden zij
niet, maar dat juist deed hun geestigheden, bij
het toevend publiek, de nontonners, beter inslaan;
zij bleven droogkomiek. Vaak hadden de grollen
en aanschouwelijke voorstellingen van de badoets
merkbaar de bedoeling sociale of politieke mis
standen, althans wat zij als zodanig zagen, te he-
L,,.,nn in Bandoena The Hot Jumpers maakten een jaar of wat terug in die koele bergstad furore met
£k „Tril ÏÏÏSfcï.ii« Pt.»* M hack.. D, joe.
anders cr is er nu nog maar één van over, maar de stijl is gebleven. En de muzikaliteit is gebleven.
Het werd al gauw minder plezierig in Bandoeng, al had dat niets met muziek te maken. Hoe dan ook, The
Hot Jumpers moesten een streep zetten onder hun muzikale carrière, maar begonnen in Den Haag opge
wekt aan een nieuwe muzikale loopbaan.
Dat was begin 1959. De bezetting van het ensemble
was praktisch ook helemaal nieuw. Oscar Rexhau-
ser zette zijn schouders er onder, en nou ja met een
stel geestdriftige musici was het al heel gauw ge
fikst. En toen begon een nieuwe triomftocht!
Ze vielen direct op door hun aparte interpretatie,
dat ze brengen: snelle opwindende ,,rock en de
hun arrangementen en door hun aangeboren muzi
kaliteit. Die proef je als het ware in elk nummer
meer gedragen melodieuze country s Kost voor
fijnproevers! Want rock en rock is twee. Natuurlijk
kan je de typische roek-maat slaan, je weet wel;
THE HOT JUMPERS"Nederland's rock and toll orkest nummer
één. Als ware motorduivels broederlijk op de robuuste ik-weet-niet-
hoevee! P.K.. met een muzikaliteit van ik-wcet-ivcl-zeker 24 karaat.
doeng tèk tèk doeng, têk tèk doeng en daar
bovenop kan je ook nog een maximum aan geluid
produceren. En dan zal het wel stevig rocken en
rollen, maar muziek is het dan nog bij lange na niet.
En dat is wat de Jumpers nou net precies wèl doen:
muziek maken. Yes, sir, dat is nou het hele geheim!
Of het rock is of cool, calypso of swing, muziek
maken is en blijft het voornaamste. Muzikaliteit kan
je niet leren. Je hebt het of je hebt het niet. In het
laatste geval heb je pech gehad.
Het frappeert mij steeds weer hoe muzikaal onze
Indische jongens (èn meisjes!) zijn, zo echt van na
ture, door aanleg, en wat een uit
gesproken gevoel voor ritme ze
hebben. Echt muziekles heeft vrij
wel niemand gehad en notenlezen
is er meestal niet bij. Dat geldt
ook voor The Hot Jumpers. Al
leen hun zanger Jim Pownall leest
vlot, hij is ook de enige van de
oude Bandoengse „gang". O, wa
éven, pèh, eerst kennismaken ja
met handjesdrukken en zo. Jim
Pownall is dus zanger. Solo-gita
rist is Dolf van Caspel. Jan Oe-
chies en Win Monoarfa zijn bege
leidingsgitaristen. Als één van hen
verhinderd is valt ritmegitarist
Joop van den Brink vlot in. Wim
Kroesen zit aan de drums en last
but certainly not least Oscar Rex-
hauser, bassist en leader of the
band. Bij elkaar een stel vlotte
sympathieke knapen en Neder
lands beste rock and roll orkest!
Een ensemble dat zelfs een kriti
sche vergelijking met wat er in dit
genre in het buitenland wordt ge
presteerd, glansrijk doorstaat.
In pak-weg twee jaar tijds is het
orkest enorm populair geworden.
De Jumpers komen van Batavia,
Soerabaja, Makassar en Bandoeng
en nu spelen ze in Groningen,
Maastricht, Eindhoven, Enschede
en Tilburg. En in Amsterdam.
Daar hebben ze een fan-club die
er wezen mag met 350 leden.
Toen Freddie Cannon in het Kur-
haus in Scheveningen optrad be
geleid door Nederlandse musici,
werden The Hot Jumpers uitge
zocht om, naast dat orkest, de
avond op peil te houden. En het
zat er dik in: hun eerst plaat is in
juni van dk jaar op de markt
verschenen! „The Hippy Hippy
Shake" .en „I'm in love again".
kelen; maar dat deden zij zeer voorzichtig; zij gin
gen daarin niet te ver (precies als Wim Kan op
Oudejaarsavond)
Wij O.G.N. mensen, zijn van huis uit gezagsge
trouw, desalniettemin hebben wij van Wim Kan s
spel genoten. Hij heeft ons echt geamuseerd.
Wat ik verder zeggen wilde is dit: Wij vinden t
jammer, dat er onder de beoefenaars van de radio-
kleinkunst in Nederland zo weinig aandacht wordt
geschonken aan wat O.G.N. op dat gebied zou
kunnen bieden. Af en toe brengt een of andere
omroepvereniging enkele minuten een Indische pan-
toen of een liedje uit Ambon ten gehore.
De ouderen onder ons herinneren zich ongetwijfeld
het glorietijdperk van de, door de Indo-Europeanen
beoefende zang en toneelkunst. Dat was het tijdvak
van ongeveer 1890 tot circa 1935. De Indo-europe-
se komedie stamboel werd opgericht door de Indo's
Mahieu en van der Laan. Ze traden op met een
uitgebreid repertoire. Toen Mahieu door ik weet
niet welke omstandigheden er mee ophield, nam
Miss Riboet de zaak over, ook naar ik meen het
auteursrecht op de zang- en toneelstukken. Ik zeg:
naar ik meen, want Miss Riboet voerde met haar
troep dezelfde toneelstukken op, die wij ouderen bij
Mahieu al hadden zien spelen, o.a. het befaamde
drama Njai Djasimah en verder: Ali Baba, de Vis
ser en de geest (uit 1001 nacht) enz.. Wij hoorden
in 1933 en '3-1 ook dezelfde melodiën. (de bekende
wijze; kamie orang enz.).
Nu kan ik niet aannemen dat de waardering voor
deze echt Indo-europese toneelzang en muziek
kunst is uitgestorven, enkel en alleen tengevolge
van het feit dat wij niet meer op Indonesische
maar op Hollandese bodem ademen. (Nog in 1937
woonde ik een komisch Tjio-stuk bij te Bogor).
Vrienden, laat dit niet zo zijn. Laat ook deze soort
kleinkunst onder U voortleven, want zij bevat veel
van hoge innerlijke waarde, veel dat hoofd en hart
verkwikt.
En Mahieu èn Miss Riboet telden de bewonde
raars van hun echt Indische kunst ook tot in de
hogere en hoogste Nederlandse en Indonesische
kringen op Java.
Herleve hier de O.G.N. kleinkunst, ook als steun
voor Nassi's werk, dat ons allen ter harte gaat.
p.s. Voor de liefhebbers citeer ik hier geheel uit
het hoofd een stuk van een alledaagse pantoen,
door Indo-europese troubadours in het tijdvak
1895-1920 zo gaarne onder gitaarbegeleiding ge
zongen:
Dari mana datengla lintah?
dari goenoeng toeroen di sawah.
Dair manah datengla tjintah?
dari mata toeroen di ati
enz.
Wij vinden dit dichterlijker, fijner, dan het banale
radioliedje: Ik hou van jou, van jou
Ik wil trouwen met jou, met jou.
WEBE
Het eerste stuk is een dynamisch rockn het tweede een
mooie western Die gramofoonp typeert het ensemble.
Ze kunen rocken zoals je rock and roll móét spelen
en tegelijkertijd brengen ze een country met zoveel
gevoel voor sfeer dat er een heel aparte bekoring
van uitgaat. Hun voorkeur gaat trouwens uit naar
„westerns" en „country-songs".
Die feeling voor sfeer kwam ook tot uiting toen ze
in Amsterdam de achtergrondmuziek verzorgden
voor een modeshow. Met sterk aansprekende melo
diën en beheerst spel dwongen ze ieders bewonde
ring af.
The Hot Jumpers zijn geen beroepsmusici. Zij heb
ben hun job of ze studeren nog. Ze voelen er niet
veel voor om in de keiharde zakelijkheid van de
arausementsbusiness te duiken. En gelijk hebben ze!
Zij zijn dan ook altijd te porren voor het optreden
ten bate van liefdadige instellingen. En op onze
pasar malams waren ze steeds present!
Hun plaat wordt geregeld voor de radio gedraaid
en ook de t.v. heeft hen benaderd. Op 8 november
maakten ze een auditie en reken maar dat t.z.t. de
uitzending een groot succes zal worden.
Want hoe je ook over rockin' and rollin' mag den
ken, hoe weinig waardering je ook kunt opbrengen
voor een vaag weemoedige country-song, voor mij
was het spel van The Hot Jumpers een verrassende
onthulling. Om de eenvoudige reden dat muziek ma
ken voor hen een behoefte is, omdat ze muziek pro
duceren die aan alle kanten het ritme, de malo-
diepartij en de zang tintelt, gloeit en lééft!
MAUS
10