DE HAVEN Wees eens branie en ondernemend! Een klein gedeelte van de ruime hal, waar de afdeling rubberdozen" is ondergebracht 8 In dc vorige TONG TONG (30 november) plaat ste de firma Vredestein een grote personeelsad vertentie (op pag. 13). Hoewel het voor ons na tuurlijk bijzonder prettig is, dat ons blad als ad vertentiemedium een belangrijke plaats inneemt, vroegen wij ons toch af: .Waarom juist in TONG TONG?" Het antwoord kan simpel zijn: omdat Vredestein ook Indische arbeidskrachten in dienst wil ne men. Alles goed en wel, maar is niet iedere In dischman ook op een krant geabonneerd en heeft dus een advertentie in een dagblad niet veel meer effect, omdat dan ook de niet-Indischen komen solliciteren? Of wil Vredestein misschien juist en alléén Indische arbeidskrachten en zo ja, waar om? En wat voor soort werk wordt er dan ge daan? Al deze vragen waren voor ons aanleiding genoeg om met de personeelsafdeling in contact te treden. Wij hebben dus als het ware maar alvast voor U gesolliciteerd", en de afdeling be keken waar LI zult komen te werken. Behalve de fabriek in Loosduinen heeft Vrede stein nog vier filialen, in Enschede, Doetin- chem, Maastricht en Goor. En nog steeds vindt er uitbreiding plaats. De afdeling, die wij bezochten en die een onderdeel is van de fabriek in Loos duinen, moet zelfs meer dan verdubbelen in capa citeit. Nu denkt U bij een fabriek waarschijnlijk onmid dellijk aan ratelende machines, een oorverdovend lawaai, lopende-band-werk: steeds maar weer het zelfde, schroefje aandraaien, werk waarbij de ar beider zelf half automaat wordt en nauwelijks tijd heeft om zich heen te kijken. Werk waarbij het hoofdzakelijk gaat om tempo-tempo-tempo. Na tuurlijk bestaat dat soort werk ook, maar van dat alles is op de afdeling waar het hier om gaat geen sprake. Deze werd in '53 opgericht, toen Vredestein van regeringszijde opdracht kreeg tot het vervaardigen van rubberdozen", een geheel nieuw product dat met de hand gemaakt moet worden. Het bleek al spoedig, dat de Indische arbeiders, die toevallig op deze nieuw-opgezette afdeling terecht kwamen een bijzondere geschikt heid bezaten voor dit speciale werk. Men begon t.en bewust te selecteren en plaatste zoveel mo gelijk Indische mensen aan dit werk, dat een zeke re verantwoording vereiste, naast handvaardig heid en grote nauwkeurigheid. Het zou ons te ver voeren wanneer wij precies moesten beschrijven wat het werk op deze afdeling inhoudt. In het kort komt het hierop neer, dat grote gipsen mal len van rubber lagen moeten worden voorzien, dit moet zeer nauwkeurig en moet met veel geduld worden uitgevoerd. Bij het eerste werkstuk wordt er samengewerkt met iemand van de afdeling, die reeds volleerd is, bij het tweede werkt de nieuw- nangenomen kracht onder toezicht gelijk op met de ander en meestal is het zo, dat hij het derde helemaal alleen kan voltooien. Het eindproduct wordt terdege getest en op iedere arbeider rust dus de verantwoordelijkheid zijn werkstuk 100 in orde af te leveren. Het is niet voor niets dat TONG TONG het fabriekswerk ineens zo onder Uw aandacht brengt. Tijdens zijn reis door Ame rika was het Tjalie opgevallen, dat vele Indische Nederlanders in de Nieuwe Wereld arbeid ver richtten, die totaal verschilde van hetgeen zij hun hele leven hadden gedaan. Is de Indischman im mers over het algemeen niet meer administratief werkzaam geweest? In vele van deze gevallen bleek het werken in de fabriek veel prettiger dan op kantoor en ontdekte men bij zichzelf nieuwe moge lijkheden. En niet alleen in Amerika doet men deze ervaring op. Ook hier bij Vredestein spraken wij op de afdeling „rubberdozen" met enkele men sen, die zich nu ineens veel meer senang voelen. Kijk, dat jongelui niet tegen dit werk opzien en zich op deze afdeling thuisvoelen is niet zo ver wonderlijk, maar wij hoorden het oordeel van drie, die al boven de 50 zijn. Van Roo, Smit en Suverkrop hebben alle drie een pensioentje, kun nen alle drie dus gojang kaki of ergens op een rustig kantoortje een administratief baantje aan nemen voor halve dagen. Toch prefereren zij dit. Zij geven alle drie toe: „In het begin was het zwaar en viel het tegen 9 uur te moeten staan van 7.30 tot 17 uur met een half uur pauze), maar het wende gauwer dan wij dachten. Er is geen zwaar tilwerk bij, alleen handarbeid. En het duur de niet lang of we voelden ons beter dan ooit. Het lichamelijk bezig zijn op onze leeftijd maakt dat wij ons actief nuttig en jonger voelen. Dit zou op een kantoor nooit het geval zijn geweest. Naast het werk is natuurlijk de sfeer op een af deling bijzonder belangrijk. Moet daarover nog ge schreven als U weet dat de helft van de werkers uit Indië komt? Zoals reeds gezegd: Vredestein gaat sterk uitbreiden en heeft in het nieuwe jaar plaats voor meer dan 60 arbeidskrachten. Daarom: hebt U een pensioen, tjoekoep, maar niet overdadig? Bent U wel tevreden, maar ver veelt U zich eigenlijk zon hele dag niets doen? Heeft U een kantoorbaantje, rustig, misschien wel té rustig en zou U best eens willen verande ren? Of heeft U geen werk en zoekt U juist een baan? Allemaal goed! Dan is dit stuk voor U geschreven. Neem onmiddellijk contact op met Vredestein) de bijzonderheden vindt U in de uitgebreide adver tentie op pag. 15) waar de personeelsafdeling U graag te woord zal staan. Voor jong en „oud" (van 20 tot 50, hoewel de laatste leeftijdsgrens in som mige gevallen wel wordt overschreden gelden de zelfde sociale voorzieningen: tot 55 opname in het pensioenfonds, gratificatieregeling, ziektever zekering, zaterdags vrij, 14 dagen vacantie en na 8 weken proeftijd gratis bedrijfskleding.) TONG TONG wil niet dat U iets tegen Uw zin in gaat doen, maar zie de mogelijkheid van ,,fa- brieks"-werk ook onder ogen, blijf niet vastge roest zitten in Uw huidige leven, dat U misschien maar half voldoening schenkt en bedenk dat vele anderen, die het gewaagd hebben er veel gelukkiger door geworden zijn. E. vD. Noot: diploma's zijn niet nodig. Het vervaardi gen van „rubberdozen" is iets geheel nieuws. U leert het „al doende". Wat heeft een haven niet een bijzondere aantrek kingskracht voor een kind! Ik herinner me nog goed de avotuurlijke uren, die mijn vriendinne tjes en ik doorgebracht hebben in de Prauwen haven van Menado, extra aantrekkelijk, omdat alle moeders hun dochters streng verboden hadden, er te spelen, met het oog op verdrinkingsgevaar waar schijnlijk, hoewel we allemaal konden zwemmen als waterratten. We hebben zelfs een dag gespij beld van school, om eens heerlijk lang en uitgebreid aan de haven te spelen. Er was altijd van alles te zien en te beleven. De laadprauwen, die net zo ver van elkaar aflagen, dat je een redelijke kans liep, om in het water te vallen, als je van de ene prauw op de andere sprong. De prach tige bootjes, die de verbinding onderhielden tus sen de kapal poetih en het vaste land, en die de wonderlijkste namen droegen. Zo heette er een raadselachtig „De Mokkataart", de overeenkomst tussen dit heerlijk gebak en een vlerkpwauw is me nooit helemaal duidelijk geworden. Een ander verkondigde „Hod si medonz wat een vrije spel ling bleek te zijn van „God zij met ons". Vaak dreven er hele partijen balken in het water, en het was heerlijk opwindend, om hierop te ba lanceren. Natuurlijk werd je hoe langer hoe bru taler en wilder, en natuurlijk gleed ik op een keer tussen twee balken het water in, en ging hele maal kopje onder. Toen heb ik de hele middag op de havenmuur in de wind gestaan om droog te worden, wat uiteindelijk ook resultaat had. Ik kwam kurkdroog thuis, maar ik stonk zó erbar melijk, dat mijn moeder direct rook, wat er ge beurd was, en ik mijn havenbad met een week straf moest betalen! En dan dc officiële ontvangst van Sinterklaas! Dan stond dc hele kinderbevolking feestelijk aan gekleed aan de haven (dan mochten we wel!) en zong eindeloos van „Zie ginds komt de stoomboot", net zo lang, tot hij van ons gezang dan toch ook eindelijk kwam, versierd met vlaggen en lampions, waarna dc plechtige optocht naar de soos begon, met Sint in een auto voorop en strooiende en dreigende Zwarte Pieten er achter, koemplit met zak en sapoe lidih! En daarna de joelende en zin gende en toch ook wel een beetje angstige kin derschaar! Ja, de haven is een prachtig oord, waar ik al leen maar prettige en avontuurlijke herinneringen aan heb, aan alle opwindende en verboden uur tjes, alle echte en gefantaseerde avonturen, en bo venal aan de sfeer die er hing van: „Hier begint het grootste avontuur van alles", als je écht in een vlerkprauw mocht stappen, met een hele mooie naam natuurlijk, naast je vader en moeder, met de nodige barang, en de grote reis begon met de kapal poetih, helemaal naar Makassar. De ril lingen van geluk liepen je dan over je rug, en als er geen vlerken aan de prauw hadden gezeten, was hij door je gedans en gehos onderweg omge slagen! De grote kapal, die voor je oprees uit zee, het méér dan verrukkelijk moment, wanneer je op het platform van de neergelaten trap moest springen, tot je teleurstelling ging het altijd goed, en nóóit zag je er eens iemand lekker afdonderen! Ja. ook al deze heerlijkheden begonnen uiteinde lijk toch in de haven! De haven was de grens tussen je dagelijkse gewone leven, en het ongelo felijke grote avontuur. Is het dan een wonder, dat wij zo graag op die grens speelden? Ondanks het verbod van onze bezorgde moeders? ELS

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 8