SEE9H g Dit is Lucille Richards. Iedere Indische emigrant in Californië kent haar naam. Bijna allen kennen haar van aanzien. En wederom alle hebben het gunstige verloop van hun vestiging in belangrijke mate aan haar te danken. In het geweldige, ingewikkelde en machi naal werkende emigratie-apparaat was zij het levende, warm-klop- pende menselijke hart. De vrouw die met tact de sponsors uitzocht, met eindeloze ijver de huisvesting in orde bracht en eerste werk zocht, altijd met een frisse lach aan het station stond om nieuwko mers 'af te halen en veilig op te bergen en ze regelmatig daarna bleef opzoeken om waar nodig te helpen. Haar eigen woorden: „M'n Amerikaanse vrienden heb ik verwaar loosd, maar ik heb er honderden nieuwe voor in de plaats gekre gen. Ik houd van uw Indische Nederlanders en ik bewonder ze. Ze vormen een aanwinst voor Amerika. Het liefst zou ik over vijf tig jaar nog eens terugkomen om te zien hoe hun kinderen het dan maken". Voor wie vaak gehoord heeft: „Over vijftig jaar ben je weggeassimileerd" is dit toch een heel ander geluid. De weerklank is niet uitgebleven. Nu de individuele bestaansstrijd gewonnen is, ontplooien zich in Amerika vele sociale en culturele groeps-activi- teiten, die een vaste en een eervolle paats in de Amerikaanse maatschappij zullen innemen. De Indische klapper, aangespoeld aan de Californische kust, met liefde en begrip ontvangen door Lucille Richards, groeit tot een nieuwe boom in rijke wasdom. Lucille Richards Vervolg van vorige pag. 4. ik zo, van de staat en daarbinnen de stad af; ook de buurt waar men zich metterwoon ves tigt, de spraak, de kleding. En niet te vergeten de gezindte en sponsor. Voorts hangt zoiets samen met de coterie waar men zelf aangeeft de anthropologische zin van African radi caal bij te willen horen. Voor coloured is geen (partieel) Aziaat aangezien; behalve in de "tint, alhoewel het vel... ook alweer in structuur en „rooster" anders is, zijn er te veel verschilpunten; en wel in de (kuitloze) benen, de handen, het haar. In staten met veel Latijns bloéd, dus telgen van het Mediteranese slag, zal men daar wel mee vereenzelvigd worden in Canada met de Franstalige sec tie. Het blijft echter -dacht ik zo oppas sen wanneer men kwalijk kan bogen op Irish of Scottish of „Dutch" (in de zin van Deutsch, wat veel verward wordt) descent. Uit zelf behoud moest de werkzoekende maar niet met officiële colored optrekken. Ik zie iets in clan vorming met de al gevestigde Indische „club", in kolonievorming. Dat hebben ze allemaal zo gedaan: de Bretons in Canada, de Italianen in New York City; de Chinezen vooral, zo mede de Mexicanen. In zo'n staat in the States leunt men dan tegen mekaar: de bijv. Russische arts geneest de kinderen van de Russische kleermaker, die dokters pak maak te. Maar hoe het zij, binnen zo'n natie welke toch idealiter streeft naar blijven van Caucasische komaf, lijkt het me niet verstan dig zich in te laten met enigerlei niet „ger- maans-keltische" bevolkingslaag. De zaak is mèn houdt er niet van Dagos, zijnde wat wij classificeren als Exotische lui Argentijnen, Perzen, Algerijnen and what have you. Those dont belong, als U begrijpt waar ik heenwil. (Het zou in TT te ver voeren die colored te releveren, die passed nl. de kleurlijn, die voor wit doorgaan, voor vaag-Spaans of wat ook en die soms blond zijn, de white negroes) Ook al is het tot mijn verwondering, want in '20/25 was dat nog wèl het geval, nu na en door de Tweede Oorlog met het opzien tegen die bar beschaafde Europeërs afgelopen, toch wil men graag nazaat-van-WHITE-Europe blijven. Met een snobistische voorliefde voor ongelukkige namen en trekken vanwege die bewuste Mayflower, waar toch maar the Old Stock en Ome Sam's upperten uit is voortge komen. Zoals de trouwe TT-Iezers zich her inneren zullen heeft 's een Abonnée ge klaagd, dat, terwijl zij zich met de Haagse kantoorcollegas geassimileerd waande, haar medewerkers elkander NA het werk ook thuis ontmoetten terwijl zij bij geen hunner over de vloer kwam. De Red. heeft dat toen raak getypeerd met Ka«/oor-associatie, eindigend klokslag op werkplaatssluitingstijd. En nu heb ik zo de indruk, dat die zg. verandering en de smeltkroeserij in de United States maar semi- of handelsvriendschap is. Men er in de huis kamers in de klassieke schotjesgeest van gelijke ex-nationaliteit, overeenkomstige financiële omstandigheden, gezamenlijke „campus -op leiding, zelfde buurtkerkje enz. samenklit ietwat op z'n Indisch. Zulke groepsfotos als de (uiterst levensblijde jeugdige) Roy Steg- vensz in TT van 15 dec. als... bewijsstukken aanvoert, houd ikin de loop der tijden gekiekt met ettelijke mede-Comité, of Com missieleden eerder voor toevalsplaatjes van na de opname uit mekaar spattende enkelingen, die niét met mekaars zusters „date" en resp. vrijen resp. trouwen resp. young America mee opbouwen. N'en déplaise de mensen kenner Tjallie vind ik (maar wie en wat ben IK?, het beoogde etiket: Indo American lariekoek of beleefderwijs idealogie. Zoiets kan nog wel bij ons met hooguit 4, 5 zuilen als binnen elke kieinlandse struktuur van eventuele omroepen en vakbonden, maar niet op een natie van 180 millioen over 50 staat- landen van tropisch Hawaii tot polair Alaska, want daar verdrinkt 'n minderheid in maaf. Zulks een begripswording is hoogstens binnen een dorpelijke gemeenschap mogelijk als bijv. „kampong Pasadena", Calif. Of bin nen één stad met z'n Neapolitaanse wijk, waar men... wezen moet voor spaghetti, of China town, waar je slagen kan met rare Xmas gifts. Immers, om met Wm. Vogt-van-de-Radio te spreken: elk aspect heeft weer facetten. Vasthoudend aan de... afspraak ons te houden aan persoonlijke en deswegen mogelijk eenzij dige ondervindingen, kan ik slechts zeggen, dat ik nooit geloof, dat er bij o.a. de gefor tuneerde schoonouders van onze jongen zó in de smaak zou zijn gevallen, als welkome fa milie geaccepteerd en uitgenodigd me er, met geoffreerde bankcredieten enz., te willen vesti gen als ik lichamelijk (en geestelijk) géén „onverbeterlijke", rasechte kaaskop was ge weest. En dit slaat natuurlijk in sterker mate op hun Nederlandse schoonzoon, die geel- harige Batavier als-t-ie is zeker geen blauw tje gelopen heeft. Wat is nl. HF.T biolo gisch Wapen der op afstandhoudende negerhaters tegen de gelijkschakelaars en non- discriminanten: „Accoord, van Putten... nicker-kinders zijn even snaps en clever als jouw kids mits ze maar evengoed onderwijs krijgen. Negermusici spelen stukken beter dan onze muzikanten... Negerboxers hebben meer Ausdauer dan onze prizefighters... Negerin nen bennen trouwer vrouwen dan onze om niks van d'r man afgaande women... Zwarte voetballers zijn speltechnisch verheven boven mijn highschool-jongens... de negress is een zorgzamer moeder dan onze moderne mam mies... Colored dominees spreken gevoeliger dan onze koele theologen... Maar amice, zou JIJ graag zien, dat je dochter met zo'n betere shine, coon, darkie trouwdeEn is je vrouw zo bijzonder gesteld op kleinkinderen with an Harlem-lick of the tarbrush!?!?" Enfin, „ze" komen er niet uit. De op papier bijgelegde schoolstrijdjes (uitgaande van de witte moeders by the way) ten spijt, in weer wil van de gekleurde winkelmeisjes en de zich vandaag in gemengde cafetarias neutraal ge dragende uitgaande black boys. En, uithoofde van hogere accrès dus het meerdere kindertal per negro, neemt dié bevolkingsgroep in macht en kracht toe. En daarmee beider problemen. 1.) Dit kort en uiterst bondig" heeft echter al vaak geleid tot betreurenswaardige definities voor de héle groep of het héle rasterwijl uit dit artikel toch duidelijk blijkt dat alleen be paalde niveaux besproken zijn. Uit eigen erva ring welen wij dat nieuwkomers van het gele, bruine of zwarte ras in Europa ook al gauw naar huis schrijven dat het blanke meisje leicht zu haben" is. Omdat men uit de eerste vlugge contakten met b.v. het uitgaande of (vervolg op pag. 21)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 5