RASSEN KOMEN EN GAAN Zwervers langs 's Heren wegen Er is n a v. sommige artikelen en kanttekeningen in Tong-Tong en in het algemeen artikelen over rasdiscriminaties in de hele Nederlandse pers (over conflicten m Amerika, Afrika, en ook Nederland) vrij veel coirespondents geweest met de redactie van dit blad. De zestien wegen ter vernietiging Indi'è. Toegoenezen gaan de aardbol rond oooooooooooooooooooooooooooc Zoveel opinies-, zoveel ideeën zijn hierbij naar voren gebracht dat wij eerlijk niet meer weten waar we deze stof moeten aanpakken. Dat ideeën over Rassen al heel oud zijn en van de meest uiteenlopende kant benaderd, mag o.m. blijken uit het feit dat we van twee kanten citaten toegestuurd kregen uit „Mys tiek Christendom" van de Rozekruizers Cos- mologie van de hand van Max Heindel (1924). Wij laten ze hier volgen: De zestien Rassen worden de „Zestien wegen ter vernietiging" genoemd omdat er altijd in elk ras gevaar hestaat, dat de ziel ziek te veel aan het ras zal hechten, dat zij zo verstrikt zal raken in Ras-eigenaardigheden, dat zij niet horen het ras-begrip uit kan stijgen en daardoor stil zal blijven staan; dat zij om zo te zeggen in dat Ras zal kristalliseren en hijgevolg aan de Raslichamen hüjven vastzetten, wanneer die beginnen te ontaarden, zoals met de Joden het geval was. In Perioden, Rondten en Tijdvakken, waarin geen Rassen zijn, is er veel meer tijd en is de kans om te verstenen en achter te blijven niet zo groot. De zestien Rassen worden echter geboren en sterven tri betrekkelijk zo korte tijd dat er ernstig gevaar bestaat, dat degene die zich te veel aan omstandigheden hecht, kans loopt achter fe blijven. De namen van de Rassen die zich gedurende het Vijfde Tijdvak tot nu toe over de aarde verspreid hebben zijn de volgende: 1 - Hel Arische, dat zuidwaarts ging naar 2 - Het Babylonisch-Assyrisch-Chaldeese. 3 - Hel Perzisch-Grieksch-Latijnsche. 4 - Het Keltische. 5 - Het Germaansch-Angel-Saksische (waartoe wij behoren). Uit de vermenging van de verschillende naties, zoals die nu in de Verenigde Staten plaats vindt, zal het „Zaad" voor het laatste Ras in het begin van het Zesde tijdvak, voortko men. In ons tegenwoordig Tijdvak zullen nog twee rassen ontwikkeld worden; het ene is het Sla vische. Wanneer over een paar honderd Jaren de zon tengevolge van de precessie der equi noxen het teken Aquarius binnengetreden zal zijn. het jaar 2000 - Red. T.T.), zullen het Russische tolk en de Slavische rassen in het algemeen een hoogte van geestelijke ont wikkeling bereiken, die hen ver boven hun tegenwoordige trap zal doen stijgen. Muziek zal hiertoe de voornaamste factor zijn, want op de vleugelen der muziek kan de harmonisch gestemde ziel tot voor de Troon van God opstijgen, een hoogte die het intellect alleen niet kan bereiken. De ontwikkeling, welke op die wijze verkregen wordt, is echter nietblij vend, omdat zij eenzijdig en daardoor niet in harmonie is met de evolutiewet, die eist dat ontwikkeling, wil zij blijvend zijn, ook even wichtig moet zijn met andere woorden, dat geestelijkheid zich door, of tenminste hand aan hand met bel intellect moet ontwikkelen. Daar om zal de Slavische beschaving ook maar van korten duur zijn, maar zolang zij bloeit, zal zij groots en vreugdevol zijn, want zij is gebo ren uit diepe smart en ongezegd lijden en de Rechtvaardige wet zal op haar tijd de ver goeding daarvoor brengen. Uit de Slaven zal een volk geboren worden dat het laatste der zeven Rassen van het Ari sche Tijdvak zal vormen, terwijl uit de bevol king der Verenigde Staten het laatste van al de Rassen in dit evolutieplan zal opbloeien, dat in het begin van het Zesde Tijdvak zijn loopbaan zal aanvangen. Nooit van deze cosmologie gehoord. Als dit dom is, „maaf". We betreuren het dat we van veel niets afweten. We wilden alleen duidelijk maken dat er zeer vele opvattingen over rassen bestaan en dat door vele soorten mensen over de hele wereld aan rassenweten schap of rassenpolitiek gedaan wordt. En dat het dus gevaarlijk is om kortaf te zeggen: „Ik zeg dat het zus en zo hoort en wie anders denkt, sla dood!" Ik heb van mijn Javaanse Mohammedaanse Tjang en van mijn Hollandse Christelijke vader geleerd dat het mogelijk is elk tas te respecteren zonder eisen van nivellering te stellen. Ik heb ook geleerd dat ieder ras zijn goede en kwade kanten heeft en dat de kwade mensen onverdraagzaam, zelfingenomen en veeleisend zijn, terwijl goede rassen zelfs geen ras (noch hun eigen noch een ander) zien Ook geloof ik (zonder Max Hemdels ideeen te onderschrijven) dat de onweerstaanbare gang van miiliarden mensen door de tijd zich voltrekt volgens vaste patronen die vér uitgaan boven tijdelijke ideetjes van tijdelijke mensen groepjes. Daarom: niet twisten, niet twisten, niet twisten. Gadeslaan,denken, leren. Wie gadeslaat, ziet dat sinds de grote ont dekkingsreizen 1500) enorme vermengin gen tussen rassen hebben plaats gevonden en er honderden millioenen mengbloeden ontstaan zijn, niet alleen tussen blanke en bruine rassen (The New White-Brown Race), maar ook tussen Gelen en Bruinen, Blanken en Zwarten, Bruinen en zwarten. Of men het leuk vindt of niet, het IS zo. Ook is het niet mogelijk deze mengbloedigen te dwingen teiug te krui pen in één van de „oorsprong-rassen". Ook is het dwaas om mengrassen te binden aan nationaliteiten. Want ook is alleen al sinds de eerste wereldoorlog de nationaliteiten- kaart ontzaglijk veranderd! Het wordt tijd dat er nieuwe inzichten groeien. Het is logisch dat in een blad als Tong-Tong, van lezers die een leven lang met andere rassen hebben samengeleefd, bijzondere belangstelling is voor dit onderwerp. Maar „please niet met de knuppel in de hand! T- R- Als het berichtje dat wij onlangs in de kranten lazen juist is, dan is van Nederlandse zijde enige tijd geleden kontakt opgenomen met de Surinaamse regering over de toelating van een 30-tal gezinnen uit Nieuw Guinea, Toegoe- nezenen, die in 1950 uit Java daarheen zijn vertrokqen. Wie en wat zijn deze Wie en wat zijn deze Toegoenezen. Waarschijnlijk gaat het hier om het Christelijk deel van de desa Toegoe in het Bekasische (bij Djakarta), afstammelingen van Portugezen en inlandse christenen die na de verovering van Malakka in 1641 zich daar vestigden. Zijn naam ontleende dit plaatsje aan een met een Sanskritopschrift beschreven grenssteen toegoe), daterende uit de 4e begin 5e eeuw, die in 1878 werd ontdekt en in het Museum te Batavia werd ondergebracht. Deze Toegoenese christenen vroegen in 1676 om een Christenleermeester (vgl. N.I. Plak- kaatboek Van der Chijs dl II 1886 blz. 579). In de periode dat de predikant Leydekker die eigenaar was van het land Toegoe, te Ba tavia stond (1678-1701) was er een grote toename in het aantal Christenen in Toegoe. Dit aantal daalde in de loop der tijden echter weer. Van type waren deze Toegoenezen geheel an ders dan de overige inwoners. Zij onder scheidden zich door hun donkerder gelaats kleur, hun gelaatstrekken waren ook anders. Zij hadden een oprecht en openhartig karak ter. Hun taal (een verbasterd Portugees), zeden en gewoonten waren anders. Zo veraf schuwden zij bijv. het dobbelspel en kaart spelen. Krontjong was hun geliefde muziek, die dan ook op alle tijden van de dag en de nacht opklonk. In 't midden van de 19e eeuw droegen de mannen nog korte broe ken met gespen aan de knieën (zoals ouder wetse Gelderse boeren) en vesten met blin kende knopen. Zij waren van oudsher harts tochtelijke jagers, maar werden mettertijd landbouwers. Tussen de Toegoenezen en de Inlandse Chris tenen te Depok kwam gaandeweg een steeds groter gemeenschap, en men ging tot onder linge huwelijken over. Hierdoor kwam er dus enige verandering in deze eigenaardige groep, die zich door isolatie eeuwenlang had weten te handhaven. Nadat de groep in 1950, toen haar een verder verblijf in Toegoe onmogelijk was gemaakt, zich in Nieuw Guinea gevestigd had, opteer de zij een jaar geleden en bloc voor het Ne derlanderschap. Wordt het plan tot vestiging in Suriname verwezenlijkt, dan zien we dus hoe deze Toe goenezen, wier voorouders vanuit Portugal via Malakka naar Java kwamen, nu via Nieuw Guinea hun reis over de aardbol zullen ver volgen om wie weet vanuit Suriname later weer in Portugal te belanden. Zwervers langs 's Heren wegen, evenals wij allen... W. v. M. DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO O OP REIS 8 O Hiertoe in de gelegenheid gesteld O 8 door enkele bedachtzame Indisch- O 8 gasten, is Tjalie Robinson voor o 3 een korte reis vertrokken naar de 8 O Canarische Eilanden en Zuid g O Spanje, teneinde in Tong-Tong O 8 „Indische voorlichting" te kunnen o 8 geven voor hen die vestigings- o g of reisplannen hebben in die g g streken. g O Strikt persoonlijke corresponden- O 8 tie voorlopig aanhouden. O 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 4