KAPITEIN HANS CHRISTOFFEL De waarde van het niets „De weg van de soldaat is de rechte weg" Josephus Petrus Koeken CAROLINE SLINGERVOET RAYMONDT f E. BOERS, arts S. P. LIE, arts Dit was het motto van de „Kapitein Ketjil", en hieruit laat zich zonder moeilijkheden of tegenstellingen, zijn karakter vaststellen. Zo was Christoffel en zo wist hij ook als troupier uiteindelijk de rang van kapitein te bereiken. Zo verdiende hij zijn sporen onder een van Heutsz, een van Daalen en een Swart. Hij was geen strateeg, maar op en top een troepen-oficier, waarop men kon bouwen. Eens een opdracht aan hem verstrekt wisten zijn opdrachtgevers dat hij die ook zou vol brengen, kostte wat het kostte. Vele waren zijn onderscheidingen: M.W.O. 4e KI. op 3 januari 1901; Eervolle vermelding op 23 oktober 1901; 5 oktober 1903 buiten gewoon bevorderd tot 2e Lt.; 15 februari 1904 bevorderd tot M.W.O. 3e KI.; 29 juli 1905 buitengewoon bevorderd tot le Lt.; 12 januari 1907 na een jaar verlof buitengewoon bevorderd tot kapitein; 5 december 1908 Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw; 28 december 1908 de Eresabel, zijn laatste onderscheiding. Voorwaar in de tijd van 7 jaren een verza meling onderscheidingen zonder parallel! Maar hij bleef de eenvoud zelve! Hoeveel moeite kostte het niet om hem over zich zelf te laten praten! Zo er herinneringen geboekstaafd zouden moeten worden, dan zou dit moeten geschieden door anderen, die zijn wapenfeiten uit hun herinneringen zouden moeten ophalen of uit vergeelde couranten .en tijdschriften opdiepen. Maar welk een vitaliteit leefde in deze legen darische man, geboren 13 september 1865 te Rotherbrunnen (Zwitserland) en overleden op 8 april 1962, na 24 jaren van een zeer hard soldatenleven in de rimboe, waarin hij zich niet spaarde noch zijn opdrachtgevers! Meer malen werd hij gewond en is hij door het oog van de naald gekropen. Het meest markante wapenfeit van Christoffel was het opjagen van de Batakse priestervorst, de befaamde „Leeuwenvorst" Si Singamanga- radja, die in het Batakland mèèr de geesten en harten boeide dan Napoleon het zijn Fran sen deed, en dat eindigde met zijn dood, onvoorkoombaar en onvermijdelijk, toen de marechaussees onder „Kapitein Ketjil zijn spoor opnamen. En men droeg zijn lijk rond door het Tobaland, om aan de typische kle- Met grote droefheid geven we alsnog kennis van het op 3 maart 1962 zeer onverwacht overlijden van mijn dier bare man, onze lieve vader en behuwd- vader Hij is ons voorgegaan naar ons eeuwig Vaderland. C. A. Kocken-Boode kinderen en overige familieleden. De teraardebestelling heeft plaatsge vonden te Westervoort (Gld.) Kapitein Hans Christoffel Foto -De Telegraaf" ding en het lidteken aan de pink ieder Batak wist dit te laten zien dat de mys tieke priestervorst dood was. Zelfs in deze zo gecompliceerde tijden, moge de eenvoudige levensregel van Hans Chris toffel een teken aan de wand zijn: „De weg van de soldaat is de rechte weg!", ook voor ons allen, zowel de volwassenen als de jeugd. Moge hij in vrede rusten, in de wetenschap zijn plicht, ja meer dan zijn plicht, gedaan te hebben en een blijvend lichtend voorbeeld voor ons allen! J. C. H. De 8ste april j.l. overleed in Heemstede, op de leeftijd van 93 jaar, onze lieve CAROLINE SLINGERVOET RAMONDT. Gedurende haar leven was zij Directrice van de, in ons oude Indië, zo overbekende Gentengschool. En wat voor Directrice! Honderden jonge meisjes zijn in de loop der jaren door haar voorbereid en zij drukte op ons aller geest haar visie van de ons wachtende taak in het leven. Een gróótse visie was het, want ons „RAMONDTJE' was een vrouw van grote eruditie. Zélf leefde zij voor haar school en haar „kin deren", en onder haar strenge, maar recht vaardige en liefderijke leiding beleefde de Gentengschool haar grootste bloei. Tot het einde bleven de oud-leerlingen haar met vreugde bezoeken, zeker van dezelfde, warme belangstelling, het medeleven en het evenwichtige, rustige oordeel van „vroeger". Haar leven was vol en rijk, en zij zaaide „het zaad, dat vrucht gaf, het één honderd-, het ander zestig- en het ander dertig-voud". ■\XVij, haar „kinderen" zullen haar node missen, maar wij wensen haar met grote dankbaarheid een zachte rust toe. N. Praktijk vanaf 1 mei 1962 voortgezet door: Laan van Meerdervoort 368, Den Haag, Telefoon 60.46.20. Spreekuren: Celsiusstraat 8.3010 u. Gouvernementslaan 11.3013 u. Laan v. Meerderv. 13.3014.30 u. Wij arme „oosterlingen". Ook zeer vele totoks, die lang in de Oost leefden. Ergens is een wijze van denken, een levensbeschouwing, ontstaan, die in het westerse denken moeilijk aansluit. Ergens lopen wij met „nietswaardige", „zinloze" gedachten en gewoonten. Ergens is voor ons geen bevrediging in de exact slui tende westerse levensbeschouwing. Alles lijkt hier „uitgerekend". Zaken die niet tastbaar zijn, waar je „niets mee doen kan" worden uitgebannen. „Dongèng", het richtingloos, begin- en einde loos vertellen, is „waanzin". „Lali djiwo", zielsvergetenheid, het gelukkig zijn met stil „denken aan niets is onzin. Beeldende kunst wordt gevangen in composi ties. De wonderlijke lege ruimte in Chinese schilderijen die nochtans niet on-af of leeg aandoet, is in de westerse schilderkunst on denkbaar. Een reeks volkomen gelijke Boeddha-beelden met alleen nauw merkbare verschillen in een vinger of handhouding „en verder niets is onvatbaar voor de Europese beeldhouwer. Dit zijn voorbeelden van leven met „Niets", die in ons wezen gedrongen zijn. Waar we niet meer af kunnen. Waar we zelf niets van begrijpen. En waardoor we vreemd blijven in vele westerse ogen. Elke logica schijnt te ontbreken, als er niet „gewerkt" kan worden met „realiteiten", met „tastbare waarden". Nochtans bestaat er een andere logica voor. In het hoofdstuk „De Functie van het Niet- bestaande" van de Tao Teh King leert Lao Tse het volgende: Dertig spaken komen hijeen in een naaf en op datgene wat niet is het gat in de naaf is de eenheid en het bestaan van het wiel ge baseerd. Van klei kneedt men een bootje en op datgene wat niet is de holte van het scheepje is het bestaan van de boot gebaseerd. Door ramen en deuren uit te snijden, bouwen wij een huis en dankzij datgene wat niet is de lege ruimte van deuren en ramen be staat het huis. Daarom: wat is, is slechts feitelijk, maar wat is samen met wat niet is, bestaat. Naast het Reëele kent de westerling het Irreëele en het Surreëele, echter als afgeschei den waarden. Niet gezien als noodwendig verbonden aan het Reëele voor de volmaakte aanvaardbaarheid Moeilijk? Critiek? Aanvullende ideeën? Ver werping? Laat eens horen, bruine en gebruin de denkers uit de Oost en schrijf hierover aan TJALIE ROBINSON 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 8