Indonesische unst ,KATINKA" 4- Filigrain- en grutiulcttie-vevsieving Een van de meest populaire vormen, tevens een van de alleroudste manieren van versieren, toegepast door oosterse goud- en zilversmeden, is filigrain-werk. Het wordt op verschillende manieren bedreven, hetzij in de vorm van glad de, dunne of dikke draden, dan wel in de vorm van gedraaide snoeren, en hiermede wordt een zeer gelukkig voorbeeld van versie ring bereikt. Het veeleisende detailwerk en later het inpassen van al die fijne onderdelen, ligt het geduldige en preciese werk van de oosterse vakman. In Indonesië past men zowel filigram-werk toe als het granuleren, al dan niet gekombi- neerd met een versiering bestaande uit half edelstenen of edelstenen. Door deze methoden weet men kostbare kleinodiën te produceren, alle schitterende voorbeelden van versieringskunst. Toen deze kunst der goudsmeden begon te (Vervolg van pag. 16) nog een uur geleden in het bewuste café was gezien, en ze verbonden mij met het café. Daar deelde men mij mede, dat ze onderweg was naar Parijs. Inderdaad kwam ze om 7 uur s-avonds bij ons in de bar binnengestapt. Met een plech tigheid die berekend scheen, met een astrakan- mantel om haar lijvige leden. Ik heb (heel lang geleden) ook een beetje Latijn gestudeerd en mompelde glimlachend: „Per aspera ad astrakan". In het hotel had men haar reeds op de hoogte gebracht van het drama. Ik zei haar. dat de commissaris van politie op ons wachtte. Zij pinkte een echte traan weg en snikte: „Es tut mir Herzensleid dass ich nicht bei ihm geblieben bin. IVenn ich da gewesen war, wiirde er das nicht getan haben Daar was misschien wel wat waars in. Maar ze was NIET „bei ihm geblieben" zoals het nu eenmaal de vrouw van een man betaamt. We gingen naar het Commissariaat. Zij ver stond geen woord Frans. Ik moest voor tolk spelen. De commissaris, hoffelijk als altijd, bood haar een makkelijke stoel aan, condoleerde haar en verzocht met hem mede te gaan, om de over ledene te identificeren. Zij weigerde. j „Ik begrijp uw ontsteltenis, madame", zei de commissaris. „Maar het is de Wet. Het spijt me, mais il le faut. Wij kunnen geen toestem ming geven voor de teraardebestelling zolang u niet verklaard heeft, dat deze dode uw man ...hoe heet hij ook weer?... Sjériet Vibrans De paarhonderd meter, die ons van het hotel scheidden, waren ook voor mij een zware gang- De hotelhouder maakte de kamerdeur open en knipte het elektrisch licht aan. We lieten de weduwe het eerst naar binnen gaan. Ze deed twee of drie schreden in het zwak ver licht vertrek. Toen riep ze, luid als dacht ze, dat de dode het zou horen: ,,Gerrit, Gerrit, wie hast du MIR dieses können antun?" De uitdrukking van het grootste egoïsme, dat ik ooit heb ontmoet. Dertig jaar daarna hoor ik het haar nog uitschreeuwen. Twee dagen later brachten wij hem naar de dodenakker. Slechts een zeer kleine stoet. Hij rustte in Parijs, dat hij zozeer had liefgehad... Acht dagen daarna vertrok de „CRISTIAAN HUYGENS uit Genua, met een ledige 2e klas hut. Het was het droevig einde van mijn grote, goede vriend Gerrit Wybrands... 6 LEO FAUST Slot volgt) floreren, werd deze min of meer een huisindus trie, waarbij het maken van de filigram- onderdelen werd toebedeeld aan daartoe ge specialiseerde mannen en vrouwen. De kunst van pasklaarmaken en invoegen van deze bui tengewone delikate kleine onderdelen bleef toebedeeld aan de echte goud- en zilversme den. Het is opmerkelijk, dat in de Padangse Bovenlanden, vrouwen het beroep uitoefenen van goud- en zilversmid. Granulatie is een zeer oude kunst en vormt de meest voorkomende wijze van versieren bij de Bataks, de Timorezen en Dajaks, terwijl bij de meer ontwikkelde stammen dit wordt bedreven in kombinatie met filigrain-werk. In Indonesië worden deze bolletjes nog steeds op precies dezelfde wijze gemaakt zoals dat in oude tijden geschiedde. Een zilveren of gouden di;aad wordt in even grote stukken geknipt. Deze stukjes worden geplaatst in een ijzeren doos gevuld met zeer fijn houtskool poeder maar zo dat zij elk op zich zelf blijven en dus niet met elkaar in kontakt komen. Wanneer nu de doos in de oven wordt geplaatst, zullen de stukjes draad smelten en kleine bolletjes vormen. Laat men deze nu in de doos afkoelen dan blijven het toch nog bolletjes. Om deze bolletjes te verkrijgen van precies dezelfde grootte is het noodzakelijk de stukjes alle precies even lang te maken. Edelstenen of half-edelstenen, hetzij ongeslepen of wel ruw geslepen, worden algemeen ge bruikt voor juwelen en voor versiering van voorwerpen voor dagelijks gebruik. Het ge loof in de magische eigenschappen speelt en zeer voorname rol in hun gebruik, zelfs in die mate, dat stenen die volkomen waarde loos worden geacht door een juwelier, deson danks zeer hoog worden gewaardeerd wanneer zij maar onder bijzondere omstandigheden zijn gevonden of worden beschouwd als op bij zondere wijze grillig te zijn van kleur en vorm. In vroegere tijden werd weinig aandacht be steed aan de geschiktheid der stenen om tot versiering te dienen. De facetten waren meestal zeer onregelmatig en het kappen werd tot een minimum beperkt om zodoende zo min mogelijk van de steen te verliezen, daar men veel meer hechtte aan vorm, kleu ren kombinaties en tekening. Tegenwoordig hebben de inheemse goud- en zilversmeden geleerd meer waarde te hechten aan de wes terse conceptie om edelstenen en half-edel stenen meer regelmatige en hooggeslepen fa cetten te geven. Wanneer U ook naar de Pasar Malam komt en dat doet U toch? zult U er ook „Katin- ka" vinden. Neen, niet het liedje en ook niet een aardig meisje. Het is de naam van een van de stands (No. 5), en één, die uw speciale aandacht waard is. U zult er n.l. de mooie gebatikte kaïns terug vinden die U in Indië al zo bewonderde. Maar behalve die, ook andere die de meesten van ons die al langer hier zitten niet meer zullen kennen nl. met modern aandoende dessins, soms bijna helemaal effen met alleen een ver- siering langs de rand in bijzondere kleuren- kombinaties. En vele van deze kaïns zijn „omgetoverd" tot strandensembles (bijv. bikini met blouse). Aangezien batikdessins bij de tropen horen, zullen naar mijn gevoel deze pakjes op een zonnig strand bijzonder goed tot hun recht komen. Trouwens er is nog meer dat aan het warme Zuiden doet denken, hand beschilderde rokken en shawls, die behalve artistiek ook praktisch zijn, want ze zijn was- baar en felkleurige olieverf schilderijtjes, geïnspireerd op vertrouwde Indische onder werpen. Het is moeilijk U een goede beschrijving te geven, van alles wat er te zien is. Daar is trou wens de verscheidenheid ook te groot voor Want de opsomming, die ik U hier geef vertegenwoordigt misschien maar een tiende ge deelte van wat U straks in de stand zult aantreffen. De beste raad, die ik U daarom kan geven is naar de Pasar Malam toe te komen. Eerlijk gezegd... ben ik maar blij, dat we nu juist die Pasar Malam hebben, zodat U alles tenminste met eigen ogen kunt gaan bekijken. Nergens in Indonesië heeft de kunst in het gebruik van half-edelstenen ter versiering zulk een hoge trap bereikt en met zulke prach tige resultaten, als in Zuid-Celebes, bij de Makassaren en Boeginezen. Daar hebben de goud- en zilversmeden versieringen weten aan te brengen met rots-kristal, amber, gepo lijst agaat en schildpad. De manier waarop deze stenen zijn gezet in goud of zilver of bedekt met een open goud filigrain-weefsel dan wel in open gedreven werk, is een kunst op zich zelf, waarvan Zuid-Celebes de beste exponent is. De Balinese kunstenaar heeft echter een andere conceptie omtrent het gebruik van kostbare stenen voor versiering. Rijk met relief-werk versierde oppervlakten worden gebruikt voor het symetrisch plaatsen van dergelijke stenen, zodat de Balinese juwelen niet alleen zeer artistiek zijn, maar ook kostbaar. C. H. Een voorbeeld van Kendari filigrainwerk uit Makassar. Foto uit: „Arts and Crafts of the Netherlands Indies". 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 17