De Indische gedachte gaat toch bouwen In Zeist brengt een aktie van technische scholieren met groot doorzettingsvermo gen en groot eendrachtsgevoel de vele kleine beetjes bij elkaar die een bedrag vormen van tienduizend gulden. Daarna worden de handen uit de mouwen gestoken en duizenden vrije kwartiertjes en uurtjes ge-„poold" tot een kreatief arbeidsmedium, waarin met het geld plus de arbeid een school in elkaar gezet wordt voor India. Vergeet bij alle plannen in heden en toekomst niet: dat zonder dit bindmiddel Tong-Tong geen en kel plan slagen kan. Heeft U de door ons gevraagde ene abonnee al aangebracht IS ONS NUMMER 542.542 IN GESPREK, DRAAI DAN ONS NIEUWE NUMMER 550.749. Dat is een tastbare werkelijkheid. Nu een „droom": Indischgasten (blank en bruin) brengen vele kleine en grote bedragen bijeen voor een Indisch hofje, een wonderlijk hofje zoals er nog niet in Europa bestaat: vele kleine ka mertjes geschaard om een grote overdekte patio, waar altijd zomertemperatuur is, waar vogels vliegen en goudvissen zwemmen in een vijver. Waar men zijn laatste levensdagen vrij is van kou en regen en wind. Indische keuken. Indisch recreatie-centrum. Honderden Indische jongens geholpen door Hollandse vrienden bouwen er aan mee, zowel aan tech nische konstrukties als aan versiering. Onder leiding van Indische ingenieurs en Indische tuinbouwkundigen. En dan weer een werkelijkheid: In de Tong-Tong-kring (niet veertig scho lieren, maar tienduizend volwassenen!) lukt niets of sleept zich moeizaam voort. Er zijn verre en vage verlangens, er zijn angsten en sterke behoeften, maar elke aktie schijnt dood te moeten lopen in apathie, gebrek aan begrip, onwil om mee te werken, onwil of onvermo gen om geld of arbeid (hoe gering ook) op te brengen. Onaangenaam U heeft er om gevraagd: de vele brieven, hoe het gaat met dat Nood-, Bouw- en Onderne mingsfonds. Vijf motieven: geen geld; geen tijd; geen trek; het wordt tóch niks; ik heb niemand nodig, want ik red mezelf wel. Let goed op: ik zeg dit zonder enige bitterheid, zonder enig verwijt. Wie grote zaken bekijkt en behandelt op het vlak van sentimentaliteit, moet aan niets beginnen. Tong-Tong steekt op allerlei maatschappelijke en culturele ter reinen de thermometer in en leest temperaturen af. That's all. Niet diskussiëren. Nu citeer ik uit een merkwaardige brief; merkwaardig omdat hij 30,insluit (12 x 2.50) en onondertekend is, zodat ik het geld niet eens terugsturen kan als het Fonds mislukt door gebrek aan deelname. Waarom toch de prachtige energie van die hegaajde schrijver en fanatieke idealist ver spild aan een gemakzuchtig en indolent volk Hij heeft genoeg gedaan, meer en meer dan genoeg. Wanneer heeft hij er genoeg van Ziet hij niet in dat als niet in hén zit wat in hém zit, het er toch nooit uit komtGa maar weg en leef tussen hen die het wél kunnen" Antwoord: ik heb nooit geloofd dat de Indische groep indolent is. Omdat ik ervan overtuigd ben dat zij dat niet is. Zij is alleen anders gericht en heeft een moeilijke en langzame koers, schuins op een stroomrichting die de hare niet is (het houtje dat je met een draadje schuins over een rivierstroom koerst). Ik meen dus dat alles alleen langzaam gaat, maar toch positief. Ik betreur het zeer dat de Neder landse gemeenschap de Indische niet begrijpt en dus niet helpen kan (of onbewust tegen werkt). Maar dat wij ons doel bereiken zullen, daar ben ik absoluut van overtuigd. Laatst legde ik aan een vriend uit: het is als het varen van Columbus: haalt hij het tegen een half-muitende angstige, twijfelende, „we- willen-terug"-bemanning in? Nog één dag nog één dag nog één dag... Ik ZAL het halen als ik niet voortijdig weggenomen word, lichamelijk of geestelijk afknap. Zelfs tijdelijke „afwezigheden", naar groepen elders om daar mee te bouwen, zullen mij van mijn werk in Nederland NIET afhou den. Ik ben nu in overleg met een aantal ingenieurs een Bank en andere instanties die helpen kun nen. We gaan drie projekten opzetten: 1. een Indisch hofje, 2. een standaardhuisje tegen zeer lage prijs, 3. een Indisch dorp" in Spanje. Grondige berekeningen door deskun digen zijn reeds gemaakt. Een financierings plan wordt opgezet en verder uitgewerkt. Tekeningen worden gemaakt. In de nabije toe komst zal in Tong-Tong meer hierover worden gepubliceerd. Maar als de Indisfhe groep niet meedoet, Tjalie? Als niemand jou nodig heeft, omdat iedereen zichzelf heus wel redt? Dan zullen er genoeg Nederlandse gegadigden zijn voor mijn projekten. Ik wed dat duizenden Hol landse oudjes dól zullen zijn op dat Indisch hofje en dat er een uitstekende exploitatie mee mogelijk zal zijn. Dat beide andere projekten evenzeer in Holland uitstekend zul len aanslaan. Ik neem U niets kwalijk als U geen geloof en vertrouwen hebt. Ik blijf verwerpen indolentie en minderwaardigheid. Maar de Tong-Tong gedachte ZAL in de Nederlandse maatschappij worden gerealiseerd. Niet door een .fanatieke idealist", maar door het verborgen verlangen van tienduizend lezers van Tong-Tong. En een groeiend aantal deelnemers. Poekoel teroes. Here we go! TJALIE ROBINSON P.S. Het blijft natuurlijk jammer dat we later niet kunnen zeggen: dit is ontstaan uit samen werking tussen grote boengs én kleine boengs. Misschien moet dat veel en veel later komen. Maar we zijn op de goede weg, toch? HORNUNG POEKOELT MEE In ons vorig nummer plaatsten wij een brief van F. F. Hornung met ons bijschrift. We kre gen geen brief terug, geen verder „woorden spel", maar een inschrijving ineens voor een flink aantal aandelen. De oude ware geest van „Djangan omong pandjang. Poekoel teroes!" die vér reiken zal „Sailin on the Robert E. Lee!" ...Ben oude showboat op de Missisippi?Hoorde je de roep van een matroos over het brede water: ,,Mark twain! Mark twain!"Nee, geen Amerikaanse historie of literatuur, maar een oude raderboot op de Moesi voor Palembang! Ach, hoe hebben wij dwazen onze eigen onovertrefbare romantiek vaak over het hoofd gezien naar een boek uit het Westen. Aleen onze oud-gardisten weten. De wit-vergrijsden uil Tempo Doeloe in de Oost. En nog steeds leest de jonge generatie boeken, boeken, boeken. En vindt niemand tijd voor een uurtje luisteren naar zo'n oude veteraan. Ondank is wél 's werelds loon!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 7