■r Aan Uitgeverij A.S.P. R/lSSilP de besbz EXPOSITIE HAL WICHERS Radio BOLLAND ALBERT MOS I.K.K. TONG-TONG Asthma-Bronchitis patiënten mm'JÜchK 23 Krontjong- en Marechaussee liedjes oteunajcJune. tel meleld Goudse Singel 260 - Rotterdam 1. VI/ Van 23 juni tot 15 juli j.l. alm exposeerde de bekende In- ll dische schilder Hal Wichers 111 in de kunstzaal Tong-Tong. De tentoonstelling was met een opvallend groot aantal bezoekers in alle opzichten een volledig succes. Reeds bij de opening waren zeer vele belang stellenden aanwezig. Wegens ziekte van Tjalie Robinson werd de expositie geopend door Mej. Mr. H. C. L. van Maarseveen, bestuurs lid van de Indische Kulturele Kring. In haar toespraak trof zij het karakter van Wichers' werk volkomen en wij laten met genoegen haar rede, vrijwel in extenso, hieronder volgen: „Soms loopt een mens alles mee, soms heeft hij in een periode van zijn leven steeds pech. Dit laatste is het geval met Wichers. Twee maal reeds heeft hij wegens ziekte deze ten toonstelling moeten uitstellen. Vandaag mani festeert zich deze pech voor de derde maal. Tjalie Robinson zou de tentoonstelling openen. Tjalie Robinson is behalve schrijver ook schil der, die over het werk van Wichers dus een betere inleiding had kunnen houden. Maar zo staan wij bij Tong-Tong altijd voor verrassin gen. Gisteravond zo te zeggen nog geen vuiltje aan de lucht: Tjalie Robinson zou openen. Maar zoals hier in Holland het weer plotseling omslaat, zo ook hier. Tjalie Robinson heeft gisteravond een zware kou gevat en ligt met koorts in bed. En nu draagt hij aan mij over zijn plaats in te nemen. Voor degenen die vroeger in Indië reeds kennis maakten met het werk van Wichers is het eigenlijk niet nodig daarover nog iets te zeggen. Hoewel we daar ons waarschijnlijk niet hebben verdiept in de waarden ervan, die ons nu hier in Holland treffen. Daar was het voor ons vanzelfsprekend: we zagen het om ons heen. Hier komt het voor ons duidelijker tot uiting. Het verschil niet alleen in land schap en in licht, maar vooral ook in de menselijke figuren. Hoe anders is de houding, de gang, de hele levensuiting van de Ooster ling. De karakteristieke soepelheid van het lichaam, het één zijn met de natuur vooral. Wichers is zelf een kind van dat land; hij draagt Oost en West in zich en heeft misschien daardoor zo goed kunnen treffen de mens in zijn kosmische verbondenheid, de mens die daar leeft in de natuur en mèt de natuur. Ik ben leek op het gebied van de schilder kunst, maar voor mij persoonlijk zijn die schilderijen het sterkst waarin de mens voor komt in de hem omringende natuur, neergezet in een harmonisch geheel. Ongetwijfeld zal bij U de vraag rijzen: hoe is het mogelijk om hier in Holland uit je herinnering dit neer te zetten. Wordt dit niet tot een maniertje, een cliché? Maar Wichers is een begenadigd kun stenaar. Wat hij éénmaal heeft gezien legt hij vast in zijn geest tot in de kleinste details. Dat kunnen sommigen van ons ook, maar hij weet het dan voor ons uit te beelden. Op een manier waarvan wij zeggen zoals een Bantoe spreekwoord dat doet: „Wat men met zijn hart heeft gezien, verliest men niet uit het oog". Wie eenmaal aan de oevers van de Telaga Patengan, het meer van Patengan, heeft ge staan zal het uit duizenden herkennen. Als het door Wichers geschilderd is. Het is een herkenning van de ziel van datgene dat haar eens heeft ontroerd. Laat mij dadelijk stellen dat het hier geen heimwee is. Wij worden er zo dikwijls van beschuldigd, dat wij ons heimwee cultiveren. Heimwee wil zeggen dat men er niet aan terug wil denken, daarvan geen schilderijen wil zien. Men verdringt die herinnering. Maar op het moment dat wij beseffen, maar aanvaarden op dat moment zijn we het heimwee te boven. Zoals ons Martialis heeft gezegd: „Wie van zijn herinneringen kan genieten leeft voor de tweede maal". En zo is het ook hier. Als wij voor die herinneringen dan steun vinden in het visuele, in de schilderijen van Wichers, dan doorleven wij voor een tweede keer, en telkens wéér, het moment dat wij eens datgene zelf zagen..." Wilt U lid worden van de Kulturele Kring, dan kunt U zich opgeven hij het secretariaat: Weimarstraat 121, Den Haag. Het lidmaatschap bedraagt f 1.per persoon per maand. 1910 IN DE BOOM TE SEMARANG Met de stoombarkas worden passagiers en wegbrengers naar boord gebracht van een op de reede liggende Hollandse mailboot. De bar kas is net los van de wal, als op de steiger een heer komt aanhollen die naar de brug roept: „Kapitein, kan ik nog meevaren? Ik ben Oetgens van Waveren Pancras Clifford". Waarop de kapitein antwoordt: „Zal niet gaan! Voor zoveel lui heb ik geen plaats meer!" en kalm doorvaart. ANDER GEVAL IN BALIKPAPAN 1918 Een Arabier „Sech Mohammed bin Joessoef" moest ingeklaard worden. Echte Amsterdamse ontschepings-ambtenaar vraagt: „Zeg „Mo hammed bin Joessoef", bin jij dat?" P. W. M. TRAP U kunt direct verlichting en zelfs veelal genezing vinden door aanschaffing van de „CHEMO" Hand verstuiver Fijne verstuiving Onbreekbare, Lichtweren de Medicijnhouder. Ook in ELECTRISCHE UITVOERING verkrijgbaar voor zware patiënten! Vraagt inlichtingen bij: CHEMO-PHARMACIA H.O. (Dir. Th. E. Bendien) FRED. HENDRIKPLEIN 6, DEN HAAG, Telefoon 070-55.26.47 Stationsweg 143 - Telefoon 601703 DEN HAAG Weer leverbaar: op één L.P. voor 12.95. door George de Fretes, met zang van Joyce Aubrey en Bill Thoma. het vertrouwde adres voor wol met gratis patronen Scheveningen Gentsestraat Prins Willemstr. Den Haag De la Reyweg Raaphorstlaan Theresiastraat Zusterstraat Prinsestraat 36 Tel. 559070 18 Tel. 541180 505 Tel. 331780 70 Tel. 393008 121 Tel. 720557 2d Tel. 333294 26 Tel. 113147 Ondergetekende (naam) Adres Woonplaats verzoekt toezending van het fotoboek Indonesië 1, tegen de prijs van f 9-90 Datum: Handtekening, Indien U Tong-Tong niet wilt verknippen schrijf dan bovenstaande tekst over op een briefkaart. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 20