ARABISCH-MOSLIMSE BESCHAVING Brieven via Marion oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo Wat brandt daar op de bergen Wal brandt daar op de bergen? Toe kan g arang jang bakar kajoe... En hier zien we ze dan lopen met hun vracht je hout langs de eindeloos lange slingerweg boven Padalarang. En hoevelen van ons, rijk en welvarend geworden zouden niet in de trant van de Japanse Steenhouwer hierbij prevelen: „Ach, dat ik een toekang-arang ware..." Natuurlijk was te verwachten dat er genoeg mensen zouden zijn, die gebruik wilden maken van het doorzendadres Marion" via Amerika naar familie in Indonesië. De animo is echter zo groot dat er toch een oplossing gezocht moet worden voor de portokosten Nederland- Amerika, Amerika-Indonesië. Want ergens moeten deze kosten toch van betaald worden. Voor enkele brieven doet Tong-Tong het graag, maar aangezien de stroom doorzend brieven blijft aanhouden, hebben we aan deze regeling gedacht: a. Brieven voor Indonesië rechtstreeks naar Mrs. Rudolph, 201 Valley Circle, Mill Valley, California, U.S.A., dus niet meer via TONG-TONG. b. Schrijf op luchtpostpapier maar NIET op luchtpostbladen. Nederlandse luchtpostbla den kunnen vanuit Amerika niet verstuurd worden. Zet op de enveloppe alleen het Indonesische adres en niet de afzender. Wanneer er een Nederlandse plaats van afzending op staat, komt de brief toch niet door de censuur. c. Ijle porto Amerika-Indonesië kunt U met TONG-TONG verrekenen en bedraagt 1. Te storten op onze giro 6685 of wanneer dat gemakkelijk voor U is in postzegels aan ons op te sturen. Wij verrekenen het dan wel weer met Mrs. Rudolph. Iemand vroeg ons, of het mogelijk was voor de geadresseerde in Indonesië een betaald antwoord te verzorgen i.v.m. evt. financiële moeilijkheden van de persoon in Indonesië. Een zeer begrijpelijk en humaan voorstel, maar hoe we dit kunnen realiseren van hieruit? Het kan voorlopig niet. We zijn al blij als de correspondentie door komt. „Om de Arabisch-Moslimse civilisatie en cul tuur op hun hoogtepunt in de 9de en 10de eeuw juist te beoordelen, moeten wij in het oog houden dat geen stad van Europa toen, met uitzondering van Constantinopel, meer dan 30.000 inwoners had. In het westen was bijna iedereen, met uitzondering van enkele monniken en leken, ongeletterd. Er waren geen hogere scholen, geen ziekenhuizen. De straten der steden waren ongeplaveid, er was geen afwateringssysteem. Zeep was onbekend. Zelfs koningen en edel lieden namen maar zelden een bad, zij bezaten slechts een tot twee stuks ondergoed. Politiek en sociaal heerste er in Europa anarchie. Vikingen en Denen plunderden in Engeland, de Noormannen hadden Frankrijk in een slachtbank veranderd. In die tijd waren Baghdad, Damascus, Cor doba en later Cairo, grote steden. Baghdad en Cordoba wedijverden met elkaar en soms over trof Cordoba Baghdad. In de 10de eeuw had Cordoba, de zetel van Chalief 'Abd ar-Rahaman III een half miljoen inwoners. Het Moslimse Spanje had er toen dertig miljoen. Cordoba had 300 openbare badhuizen, meer dan een dozijn hoge scho len waaraan theologie, filosofie, medicijnen, rechtswetenschap, enz. werd gedoceerd. Niet alleen kon de overweldigende meerderheid van de bevolking van Islamitisch Spanje lezen en schrijven, maar hel verzamelen van boeken had zich ook onder arm en' rijk als liefhebberij ontwikkeld. Uit China voerden de Arabieren papier in Europa. In Syrië richtten ze verscheidene pa piermolens op. Ook in Spanje bezaten ze er verscheidene, de grootste in X.ativa. De Cordovaanse Chalief al-Hakim zond ge leerden naar alle lslam-landen, naar Iraq, Syrië, Perzië en Noord-India om daar de belangrijke wetenschappelijke literatuur en schone letteren te laten copiéren. 80.000 winkels flankeerden de straten van Cordoba. De stad had de beschikking over twintig openbare boekerijen. De rijken wedijverden met de Chalief in het tot stand brengen van privé- boekenverzamelingen, waarvan er enkele meer dan 100.000 delen bevatten. Een had er 400.000. Driehonderd jaar later had de toen grootste bibliotheek van Engeland, de Canter bury Library, 698 delen. De straten van Cordoba waren geplaveid en verlicht door middel van lampen, die aan de muren der huizen waren bevestigd. Ze werden besproeid met behulp van ossenkarren; dat gebeurde regelmatig en overvloedig. Evenals Cordoba hadden Baghdad, Cairo en Damascus verscheidene hogescholen. De eerste werke lijke universiteit in de Islam, een methodische aaneenkoppeling van verscheidene instituten met een geregeld leerplan, werd in 1065 in Baghdad geopend. Ze werd door de Abba- s'teden Chaliefen rijkelijk van geld voorzien. Zowel de docenten als ook de studenten werden onderhouden. Er bestaat een nauwkeurige beschrijving van een ziekenhuis voor armen, dat in Baghdad in 918 werd opgericht. Er wordt in medege deeld dat de subsidies uit de schatkamer van de Chalief ongeveer 6.000 gulden per maand bedroegen. Een ander ziekenhuis had 24 artsen. Honderd jaar later was in Damascus aan een grote medische hogeschool een cen traal ziekenhuis verbonden. Toentertijd bestond het hoofdziekenhuis in Cairo uit gebouwen die om vier grote binnen hoven gelegen waren. Musici zorgden voor de afleiding der zieken. Iedere patiënt die ont slagen werd, kreeg vijf goudstukken ter overbrugging van de tijd van reconvalescentie. Ziekenhuizen zijn een Islamitische, in het bijzonder een Perzische „uitvinding"Toen ze zich over de gehele Arabische wereld hadden uitgebreid werden ze door bemiddeling van de kruisvaarders ook in Europa ingevoerd" Lezenswaardige artikelen zoals dit, vindt men in het Nederlands Islamitisch Maandblad AL- FARIQ, waarop men zich abonneren kan (voor f 5.- per jaar) bij Ruychrocklaan 54, Den Haag. Het blad bevat regelmatig bijzonder interes sante en leerzame artikelen van de hand van Nederlandse en buitenlandse hoogleraren en geeft daarnaast in korte, gevarieerde en boeiende opstellen een breed inzicht in de Islam en de Islamitische historie. Wij hebben groot respect voor de uitstekende redactie voering van dit kleine blad. Zulke korte bio grafieën als over Soleiman de Grote, Osman ibn Affan, Aboe-Talib, Babar, enz. treffen ons door de beweeglijkheid en menselijkheid van historievorsing (die in de westerse cul tuur vaak zo dor en droog en zwaar is). Indischgasten zullen tot hun verbazing in dit maandblad een lieflijke „geur uit de gordel van smaragd" terugvinden... en „Spanje- easten" misschien wat zo lokt in Spanje! T. R. O O 1000 JAAR TIJD EN RUIMTE O O De wetenschap heeft de snelheid van het licht lange tijd beschouwd als' een constante, o O maar metingen van de laatste tijd wekken de indruk dat licht iets sneller gaat dan 20 O O jaar geleden. Vraag: verandert de snelheid van licht of verandert de tijd zelve? o q De eenheden namelijk waarmee de mens tijd (en snelheid) meet, zijn afgeleid van de O O diverse bewegingen van de aarde. Zou de aarde langzamer beginnen te draaien, dan q O zou van deze maatstaf uit die andere „onveranderlijke constante", de snelheid van het O O licht, schijnen toe te nemen. q O (Wetenschappelijk nieuwsbericht) 1962 o O Een dubbel Noodlot omsluit ons O in de omhelzing van twee O q onmetelijke kommen: O Tijd en Ruimte. O O En keer op keer als wij de Schepper vragen O O IVat hij er toch mee wil, q O antwoordt Zijn stem O O in onvatbare woorden. q O (Uit de Meditaties van de Arabische dichter-denker Ma'arri; ±1000) o Leest U ook wel eens de oudste dichter en denkers en de nieuwste om beurten? Gaat O O U ook wel eens heen en weer tussen de Wijzen uit het Oosten en de Wijzen uit het q O Westen? En heeft U ook wel eens wonderlijke tegenstellingen of overeenkomsten O O gevonden? Schrijf er eens over in Tong-Tong. Zijn wij zowel Blank als Bruin q 0 geen kinderen van de Dageraad en het Avondland? T. R. O OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOS 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 6