ARABISCH-MOSLIMSE BESCHAVING
Brieven via Marion
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Wat brandt daar op de bergen
Wal brandt daar op de bergen?
Toe kan g arang jang bakar kajoe...
En hier zien we ze dan lopen met hun vracht
je hout langs de eindeloos lange slingerweg
boven Padalarang. En hoevelen van ons, rijk
en welvarend geworden zouden niet in de
trant van de Japanse Steenhouwer hierbij
prevelen: „Ach, dat ik een toekang-arang
ware..."
Natuurlijk was te verwachten dat er genoeg
mensen zouden zijn, die gebruik wilden maken
van het doorzendadres Marion" via Amerika
naar familie in Indonesië. De animo is echter
zo groot dat er toch een oplossing gezocht
moet worden voor de portokosten Nederland-
Amerika, Amerika-Indonesië. Want ergens
moeten deze kosten toch van betaald worden.
Voor enkele brieven doet Tong-Tong het
graag, maar aangezien de stroom doorzend
brieven blijft aanhouden, hebben we aan deze
regeling gedacht:
a. Brieven voor Indonesië rechtstreeks naar
Mrs. Rudolph, 201 Valley Circle, Mill
Valley, California, U.S.A., dus niet meer
via TONG-TONG.
b. Schrijf op luchtpostpapier maar NIET op
luchtpostbladen. Nederlandse luchtpostbla
den kunnen vanuit Amerika niet verstuurd
worden. Zet op de enveloppe alleen het
Indonesische adres en niet de afzender.
Wanneer er een Nederlandse plaats van
afzending op staat, komt de brief toch niet
door de censuur.
c. Ijle porto Amerika-Indonesië kunt U met
TONG-TONG verrekenen en bedraagt 1.
Te storten op onze giro 6685 of wanneer
dat gemakkelijk voor U is in postzegels
aan ons op te sturen. Wij verrekenen het
dan wel weer met Mrs. Rudolph.
Iemand vroeg ons, of het mogelijk was voor
de geadresseerde in Indonesië een betaald
antwoord te verzorgen i.v.m. evt. financiële
moeilijkheden van de persoon in Indonesië.
Een zeer begrijpelijk en humaan voorstel, maar
hoe we dit kunnen realiseren van hieruit? Het
kan voorlopig niet. We zijn al blij als de
correspondentie door komt.
„Om de Arabisch-Moslimse civilisatie en cul
tuur op hun hoogtepunt in de 9de en 10de
eeuw juist te beoordelen, moeten wij in het
oog houden dat geen stad van Europa toen,
met uitzondering van Constantinopel, meer
dan 30.000 inwoners had. In het westen was
bijna iedereen, met uitzondering van enkele
monniken en leken, ongeletterd. Er waren
geen hogere scholen, geen ziekenhuizen. De
straten der steden waren ongeplaveid, er was
geen afwateringssysteem.
Zeep was onbekend. Zelfs koningen en edel
lieden namen maar zelden een bad, zij bezaten
slechts een tot twee stuks ondergoed.
Politiek en sociaal heerste er in Europa
anarchie.
Vikingen en Denen plunderden in Engeland,
de Noormannen hadden Frankrijk in een
slachtbank veranderd.
In die tijd waren Baghdad, Damascus, Cor
doba en later Cairo, grote steden. Baghdad en
Cordoba wedijverden met elkaar en soms over
trof Cordoba Baghdad.
In de 10de eeuw had Cordoba, de zetel van
Chalief 'Abd ar-Rahaman III een half miljoen
inwoners. Het Moslimse Spanje had er toen
dertig miljoen. Cordoba had 300 openbare
badhuizen, meer dan een dozijn hoge scho
len waaraan theologie, filosofie, medicijnen,
rechtswetenschap, enz. werd gedoceerd. Niet
alleen kon de overweldigende meerderheid
van de bevolking van Islamitisch Spanje lezen
en schrijven, maar hel verzamelen van boeken
had zich ook onder arm en' rijk als liefhebberij
ontwikkeld.
Uit China voerden de Arabieren papier in
Europa. In Syrië richtten ze verscheidene pa
piermolens op. Ook in Spanje bezaten ze er
verscheidene, de grootste in X.ativa.
De Cordovaanse Chalief al-Hakim zond ge
leerden naar alle lslam-landen, naar Iraq,
Syrië, Perzië en Noord-India om daar de
belangrijke wetenschappelijke literatuur en
schone letteren te laten copiéren. 80.000 winkels
flankeerden de straten van Cordoba. De stad
had de beschikking over twintig openbare
boekerijen. De rijken wedijverden met de
Chalief in het tot stand brengen van privé-
boekenverzamelingen, waarvan er enkele meer
dan 100.000 delen bevatten. Een had er
400.000. Driehonderd jaar later had de toen
grootste bibliotheek van Engeland, de Canter
bury Library, 698 delen.
De straten van Cordoba waren geplaveid en
verlicht door middel van lampen, die aan de
muren der huizen waren bevestigd. Ze werden
besproeid met behulp van ossenkarren; dat
gebeurde regelmatig en overvloedig. Evenals
Cordoba hadden Baghdad, Cairo en Damascus
verscheidene hogescholen. De eerste werke
lijke universiteit in de Islam, een methodische
aaneenkoppeling van verscheidene instituten
met een geregeld leerplan, werd in 1065 in
Baghdad geopend. Ze werd door de Abba-
s'teden Chaliefen rijkelijk van geld voorzien.
Zowel de docenten als ook de studenten
werden onderhouden.
Er bestaat een nauwkeurige beschrijving van
een ziekenhuis voor armen, dat in Baghdad
in 918 werd opgericht. Er wordt in medege
deeld dat de subsidies uit de schatkamer van
de Chalief ongeveer 6.000 gulden per maand
bedroegen. Een ander ziekenhuis had 24
artsen. Honderd jaar later was in Damascus
aan een grote medische hogeschool een cen
traal ziekenhuis verbonden.
Toentertijd bestond het hoofdziekenhuis in
Cairo uit gebouwen die om vier grote binnen
hoven gelegen waren. Musici zorgden voor de
afleiding der zieken. Iedere patiënt die ont
slagen werd, kreeg vijf goudstukken ter
overbrugging van de tijd van reconvalescentie.
Ziekenhuizen zijn een Islamitische, in het
bijzonder een Perzische „uitvinding"Toen ze
zich over de gehele Arabische wereld hadden
uitgebreid werden ze door bemiddeling van de
kruisvaarders ook in Europa ingevoerd"
Lezenswaardige artikelen zoals dit, vindt men
in het Nederlands Islamitisch Maandblad AL-
FARIQ, waarop men zich abonneren kan
(voor f 5.- per jaar) bij Ruychrocklaan 54,
Den Haag.
Het blad bevat regelmatig bijzonder interes
sante en leerzame artikelen van de hand van
Nederlandse en buitenlandse hoogleraren en
geeft daarnaast in korte, gevarieerde en
boeiende opstellen een breed inzicht in de
Islam en de Islamitische historie. Wij hebben
groot respect voor de uitstekende redactie
voering van dit kleine blad. Zulke korte bio
grafieën als over Soleiman de Grote, Osman
ibn Affan, Aboe-Talib, Babar, enz. treffen
ons door de beweeglijkheid en menselijkheid
van historievorsing (die in de westerse cul
tuur vaak zo dor en droog en zwaar is).
Indischgasten zullen tot hun verbazing in dit
maandblad een lieflijke „geur uit de gordel
van smaragd" terugvinden... en „Spanje-
easten" misschien wat zo lokt in Spanje!
T. R.
O
O 1000 JAAR TIJD EN RUIMTE O
O De wetenschap heeft de snelheid van het licht lange tijd beschouwd als' een constante, o
O maar metingen van de laatste tijd wekken de indruk dat licht iets sneller gaat dan 20 O
O jaar geleden. Vraag: verandert de snelheid van licht of verandert de tijd zelve? o
q De eenheden namelijk waarmee de mens tijd (en snelheid) meet, zijn afgeleid van de O
O diverse bewegingen van de aarde. Zou de aarde langzamer beginnen te draaien, dan q
O zou van deze maatstaf uit die andere „onveranderlijke constante", de snelheid van het O
O licht, schijnen toe te nemen. q
O (Wetenschappelijk nieuwsbericht) 1962 o
O Een dubbel Noodlot omsluit ons
O in de omhelzing van twee O
q onmetelijke kommen:
O Tijd en Ruimte. O
O En keer op keer als wij de Schepper vragen O
O IVat hij er toch mee wil, q
O antwoordt Zijn stem O
O in onvatbare woorden. q
O (Uit de Meditaties van de Arabische dichter-denker Ma'arri; ±1000) o
Leest U ook wel eens de oudste dichter en denkers en de nieuwste om beurten? Gaat O
O U ook wel eens heen en weer tussen de Wijzen uit het Oosten en de Wijzen uit het q
O Westen? En heeft U ook wel eens wonderlijke tegenstellingen of overeenkomsten O
O gevonden? Schrijf er eens over in Tong-Tong. Zijn wij zowel Blank als Bruin q
0 geen kinderen van de Dageraad en het Avondland? T. R. O
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOS
6