Brieven van Greet VOOR DE VROUW „Kandang ajam" Los Angeles, Lieve mensen, Voor degenen die hebben genoten van Old Shatterhand en Winnetou, weet je nog hoe wij tussen het „passaran" en bikkelen door zo nu en dan met de jongens op de braak liggende wilde stukken land achter de bewoonde buurten in een povere navolging van Winnetou door de struiken allang-allang en pisang heen slopen? Wat is dat allemaal lang geleden! Ik heb echt wel een heel andere indruk over het indianenleven gekregen toen wij met oud jaar door de prachtige wilde natuur in de buurt van San Francisco reden. Wisten jullie dat het een ingewikkelde ge schiedenis is om de ontelbare Indianenstammen hier uit elkaar te houden? De Indianen in reservaten nu leiden wel een minder roemruchtig leven dan hun overgroot vader in de wijde prairiën of dichte wouden voor de grote trek van de blanken naar het westen. F.r zijn veel reservaten, waarvan enkele in zuid-Californië. Zodra ik zelf vervoer heb ga ik er op uit en kan jullie er meer van vertellen. Het is wel treffend dat ze binnen honderd jaar van onafhankelijke volkeren neergetuimeld zijn tot wat ze nu zijn, zoveelste rangs reservaatburgers. De jongeren zijn meer opgenomen in het mo derne leven. Ze werken buiten de reservaten en gaan naar de openbare scholen. Er is on langs voor het eerst een Indiaanse college student voor een exchange program met Europa verkozen. Er zijn nog maar weinig „puur" Indians. Toen ik mijn cultural an thropology leraar vroeg waar toch de Indianen zijn gebleven, keek hij verbaasd op omdat hij mij voor één van de afstammelingen had aan gezien, al die tijd. Ik sta bij hem berucht als „dat mens met die idiote vragen". Laatst bracht ik hem helemaal van zijn program af met de vraag waarom Amerikaanse Negers Engelse namen hadden. Hij begon uit te weiden over de eerste slavenjaren, toen de negerfamilies uit elkaar werden gerukt en de namen van de baas overnamen als aanduiding bij wie zij hoorden. De taal kon ook niet meer worden overgeleverd, bovendien kwamen de importslaven nog uit verschillende taaistreken van Afrika. Het was de meest radicale en snelle assimilatie van welke uitheemse groep ook in de Amerikaanse geschiedenis. De slaven hadden binnen twee generaties zelfs de zwakste herinnering aan hun geboorteland volkomen verloren. Om op de Indianen terug te komen. In Zuid Californië hebben ze zich min of meer samengeschoold in een club, die o.a. eigen cultuur-uitingen levend houdt, kunst- produkten op de mart brengt en een gestencild blaadje uitgeeft „Many Smokes", dedicated to Universal Indian Brotherhood. Zij worden daarbij geholpen door geïnteresseerde blanken, die vrijwillig werken als typiste, reklameman, kleren- en geldkollektanten voor de reservaten, schrijvers, etc. Velen zijn getrouwd met Indianen. In Los Angeles is een klein onoog lijk houten huisje aan de Beverly Blvd. het Indian Trading Center. Hier komen de pro- dukten van handenarbeid en het winkeltje wordt beheerd door een Indiaans-Iers echtpaar. Als je er de krakende houten trap opgaat komen je dreunende volks- en oorlogsgezangen tegemoet. Het is een kleurenweelde van vloei tot aan plafond van totempalen, prachtige weefdoeken, kleurige ceremoniele veren hoofd deksels, moccasins, leren rafelige kledingstuk ken, oude geweren, stukken huifkar, speren, pijlen, miniatuur-kano's en natuurlijk de on vermijdelijke souvenir-produkten in Indiaanse stijl, kralen en zilveren armbanden, asbakken, De redactie van ..The American Tong-Tong?" Neen. zover zijn ze daar nog niet geassimileerd Hel is een groep Pueblo Indianen uit het Zuidwestelijke deel van de U.S.A. die een oorlogsdans uitvoeren, begeleid door bellen, trommen en gezang. Op een ochtend in het jaar 1935, stonden we op het Wilhelminaplein, tegenover het voormalige Gouvernementshuis te Semarang, op de bus te wachten, die ons naar school moest brengen. Wij meisjes gingen op de Gedangan school van de zusters Franciscanes sen en de jongens op de St. Jozefschool aan de Karrenweg. „Hoe laat, pèk??" vroeg één van de vriendjes, die wat later kwam, aan mijn broer. „Nog geen zeven uur; kandang ajam bus nog niet voorbij". Nauwelijks had hij dit orakei uitgesproken, of het gevaarte kwam aandave- ren. Een gore, groene bus. Op de zijwanden ervan stond „Kaliwoengoe' 'te lezen. Het vehikel was voor de helft met kippengaas (natuurlijk van een solide soort) afgesloten, in de plaats van raampjes. Het had maar één uitgang en wel een deur aan de rechterkant van de zitplaats van de chauffeur, die overigens zijn volkje dapper onder de duim hield. Het gekakel van de schoolkinderen binnenin de wagen was op een afstand te horen. „Daar is ie!" wees mijn broer. En toen klonk het koor van onze kant: „Kandang ajam, kandang ajam!" Dit veroorzaakte dreigende gezichten en ge balde vuisten achter het gaasgordijn. MEVR. L. v. d. WORMFLOHR j. Uw schoonheidsverzorging 1 i' Guerlain I; (v.a. 6.50j j Uw excellente permanent (v.a. 22. J Uw wassen watergolf (f 4.75) ij k Uitgevoerd met meesterschap JPoutrels Poutvels Frederik Hendriklaan 160 - Tel. 553055 boeksteuntjes, sjaals, kettingen, ringen, som brero's, etc. Behalve in New Mexico, vorig jaar toen ik met de Santa Fé overkwam, die vage tenten en rook spiralen tegen de heuvels op in de schemering en de vele bruine onduidelijke mensen aan de trein (ik had toen twee dagen en nachten treinen achter de rug, en ik was er nog niet, daar word je ook gaar van) heb ik nog geen „echte" Indiaan ontmoet. En hier stond ik plotseling voor een prachtexemplaar. Hij was groot, breedgeschouderd, tanig, egaal bruin, diepe zwarte getrokken ogen, een haviksneus en flitsende spierwitte tanden. Je begrijpt het al, ik was volkomen weg van deze Winnetou. En om het afscheid maar te rekken kocht ik één van die fantastische leren „dassen", die cowboys nog dragen, zo'n lus om je hals en twee bengelende touwtjes. De mijne is zwart gevlochten leer met de eindjes in zilveren punten gevat en een zilveren Amerikaanse adelaar om het hele geval tot mijn adamsappel aan te trekken. Deze eenzijdige amoureuze ontmoeting daar gelaten', de Indianen hebben hun eigen sport- dubs genaamd „Blackfeet" of „Tomahawks" etc. en wedstrijden in de Indian League Champs. Ze hebben hier een speciale kerk, houden geregeld hun pow-wows, al dan niet feestelijke bijeenkomsten. Op 24 maart j.l. is de eerste Squaw Dance van het seizoen ge opend, toegankelijk alleen voor Navaho's, etc. Ze zijn aardig aktief. Dit jaar wordt weer in Hemet bij de San Jacinto de „Ramona" opge voerd. Er worden meer dan 35.000 personen verwacht bij dit indrukwekkende schouwspel. Volgend jaar ben ik erbij hoor, dan krijgen jullie een ooggetuige verslag van dit historische romantische drama. GREET 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 12